Nákupy přes Facebook? Firma testuje platební systém

ČTK ČTK
16. 8. 2013 10:45
Facebook zatím nemá stanoven pevný harmonogram, podle něhož by službu zpřístupnil.
Foto: Reuters

Washington - Americká internetová síť Facebook testuje systém, který jejím uživatelům umožní provádět nákupy z chytrých telefonů pomocí účtu, který mají na této největší světové komunitní síti. Facebook nicméně připustil, že pracuje na "velmi malém testu" a že firma zatím nemá stanoven pevný harmonogram, podle něhož by službu zpřístupnila uživatelům.

Systém má uživatelům Facebooku umožnit používat své platební údaje, které jsou již na sociální síti nahrané, k vyplnění platebního formuláře při nákupu pomocí mobilní aplikace. Tím, že se lidé identifikují jako uživatelé Facebooku, nebudou muset například zadávat své bankovní údaje. Systém automaticky použije číslo bankovní karty nebo účtu na globálním platebním systému PayPal, kam data uživatelé zadali už dříve a které poskytli Facebooku.

Facebook podle agentury AFP ujistil, že nemá v úmyslu konkurovat zavedeným platebním systémům a test provádí s "jedním nebo dvěma partnery". Akcie společnosti eBay, což je majitel PayPalu, ale v reakci na zprávy o možné konkurenci klesly o téměř dvě procenta.

Podle analytičky Denée Carringtonové ze společnosti Forrester Research Facebook zřejmě s nabídkou mobilních plateb narazí na potíže, i když si vybudoval vlastní databázi kreditních karet uživatelů.

"Zákazníci chtějí bezpečné, kompaktní a pohodlné mobilní platby a je tu rostoucí množství konkurentů, kterým důvěřují víc - jako je PayPal, Visa a další," uvedla.

Odborný server AllThingsD upozornil, že služba by mohla Facebooku umožnit shromažďovat další údaje o nákupních zvyklostech jeho uživatelů, což jsou údaje ceněné především z hlediska reklamních účelů. Databáze bankovních údajů, které Facebook získal od uživatelů při platbách za drobné dárky nebo v souvislosti s on-line počítačovými hrami, ale podle něj v současnosti zřejmě není příliš velká.

Facebook v uplynulých měsících představil řadu nových produktů a změn. Firma například podstatně změnila svůj novinkový kanál News Feed, který uživatelům poskytuje přísun novinek od "přátel" nebo ze zvolených webových stránek. Facebook se v poslední době také snaží podpořit příjmy z reklamy na mobilních zařízeních, jakou jsou chytré telefony a tablety.

 

Právě se děje

Další zprávy