E-shopy musí uvádět cenu včetně poplatku za recyklaci

Tereza Holanová Petr Kučera Tereza Holanová, Petr Kučera
25. 7. 2013 15:42
Dodržování zpřesněného zákona začne kontrolovat Česká obchodní inspekce
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Internetoví prodejci musí do ceny výrobku zahrnovat i poplatky za recyklaci. Česká obchodní inspekce začne tuto povinnost kontrolovat zhruba během dvou týdnů, nejpozději do měsíce.

K přísnějšímu výkladu zákona o ochraně spotřebitele se vedle ČOI přiklonilo i ministerstvo životního prostředí. Jde o výsledek iniciativy časopisu dTest.

Obchodníci tak musí zákazníkům vždy poskytnout informaci o skutečně konečné ceně produktu, tedy včetně všech daní a poplatku za recyklaci.

Častá praxe má skončit

"Prodávající se snaží své zákazníky nalákat na co nejnižší ceny, a proto uvádějí často cenu bez započtení recyklačního poplatku, případně ji graficky zvýrazňují," připomíná dosavadní praxi vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.

"Samotnou výši poplatku v řádech desítek korun sice nezamlčují, ale zákazník e-shopu se ji dozví například po vložení výrobku do virtuálního košíku nebo ji najde uvedenou níže drobným písmem. U některých prodejců si ji dokonce musí sám připočítat. Podle našeho právního výkladu je takový postup obchodníků v rozporu se zákonem . Děje se tak bohužel velmi často, upřesňuje Zelený.

Právníci ministerstva životního prostředí potvrdili, že prodávající je povinen informovat spotřebitele o ceně tak, aby nevzbudil zdání, že cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti. Možnost informovat při prodeji spotřebitele o výši nákladů na zpětný odběr a recyklaci se tím nevylučuje. A doporučili důsledné uplatňování kontrolních pravomocí ze strany dozorového orgánu.

Také Česká obchodní inspekce přistoupila na uvedený právní výklad a nově začne uvádění ceny s vyčleněným recyklačním poplatkem sankcionovat. Zpřísnění se má týkat hlavně obchodníků, kteří nabízejí elektrozařízení.

Podle mluvčího ČOI Denise Gaidoše se bude výše sankce odvíjet od závažnosti provinění, stejně tak má hrát roli, zda je opakované, nebo ne.

"U malých e-shopů, které udělaly chybu poprvé, by se měly pokuty pohybovat v řádu tisíců korun," odhaduje ovšem Zelený.

"Podle našich informací nyní Česká obchodní inspekce informuje asociace podnikatelů a umožňuje jim změnu jejich webů. Poté začne důkladně vyžadovat správný přístup," dodává Zelený.

 

Právě se děje

Další zprávy