Metro 2033 - další akce z Ukrajiny

Tomáš Richter
16. 2. 2007 0:00
Metro využívá většina civilizovaných lidí jako spolehlivý dopravní prostředek. Co se ale stane, když na povrchu vypukne nukleární peklo a jediná záchrana je pod zemí?
Foto: Hratelně.cz

Podobné otazníky menšího měřítka děsivě visí nad našimi hlavami každý den, když však v jedoucí soupravě náhle zhasne světlo a vagón zahalí strach nahánějící tma, teprve tehdy začne opravdové drama. Kluci a holky v nově vzniklém studiu 4A Games z ukrajinského Kyjeva moc dobře vědí, jak zabrnkat hráčovi na nervy, a proto dali zelenou slibně se prezentující akci z pohledu první osoby. Projekt obohacený o hororové a RPG prvky věrně kopíruje svou literární předlohu, lépe řečeno kultovní román Metro 2033 od ruského spisovatele Dmitrije Glukhovskiyho, který hráče zavede do postapokalyptické Moskvy.

Foto: Hratelně.cz

Blízká budoucnost - daleká minulost
Základním pilířem děje je jaderná katastrofa, jež před dvaceti lety, tedy v roce 2013, zamořila celou planetu radiací a chemickým odpadem. Majoritní část lidské populace následky ničivé tragédie bohužel nepřežila. Smrtící vlnu přestáli pouze ti, co se uchýlili do protiatomových krytů. Největším útočištěm zetlelé civilizace se stalo právě moskevské metro, kde postupem času vznikla malá společenstva. Odlišné zřízení a ekonomický status pomyslných států zapříčinil, že obyvatelé podzemního města začali mezi sebou bojovat o území, suroviny a jídlo. Mnohem větší zlo však ztělesňují na zemském povrchu všudypřítomní mutanti, kteří se vyvinuli nejen ze zmutovaných zvířat, ale také ze samotných lidí.

Foto: Hratelně.cz

Příběh vyvoleného vojáka začíná v době, kdy krvežíznivá monstra zaútočí na nejsevernější stanici označovanou jako VDNH. Přestože první invektivu příšer přeživší úspěšně odrazí, další klepe na dveře, čehož si je společnost plně vědoma. Proto je vybrán mladík jménem Artem, aby varoval všechna společenství před blížícím se dalším útokem. Hráčovým úkolem je tak zachránit poslední zbytky lidské rasy a pomoci v boji proti Temnotě.

Solidní nádivka
Napříč nebezpečným dobrodružstvím navštívíme nespočet rozmanitých prostředí, přičemž se podíváme i na povrch. Při pohybu mimo relativně bezpečnou zónu bude nutné nosit antibakteriální masku, která se v závislosti na délce pobytu v ulicích Moskvy zamlžuje, čímž se snižuje viditelnost a ostrost obrazu. Nejvíce času bude hráč přesto trávit v útrobách spletitých tunelů a (ne)obydlených stanicích bývalých podzemních drah.

Foto: Hratelně.cz

Vývojáři rovněž slibují propracovaný systém, jenž se postará o správu veškerého života ve hře. Speciální AI technologie si poradí hned s několika stovkami charakterů najednou, takže můžeme po cestě tunelem do stanice Kurskaya klidně potkat bojující vojáky nebo naopak členy dvou spřátelených frakcí, co mastí na obráceném barelu karty o poslední bednu vodky (vůbec hraní karet je u vývojářů populární demonstrace AI). Obyvatelé podzemky budou flexibilně reagovat na okolní dění, interaktivně využívat přednosti plně zničitelného prostředí, podle potřeby nakupovat či plnit vlastní poslání. Podobně na tom budou i nestvůry, jejichž chování se bude lišit druh od druhu.

Nepřipomíná vám to něco?
Metro 2033: The Last Refuge nabídne v rámci úkolů příběhové linie naprostou volnost nejen v postupu, ale také ve způsobu realizace. Někteří se rozhodnou po vzoru Johna Ramba bez ohledu na rychle mizející náboje postřílet vše, co se připlete do cesty, jiní využijí tmavá zákoutí ke krytí s cílem ušetřit trochu olova, protože munice během dvaceti let zastoupila nejdůležitější funkci peněz. Obrovský svět doslova nasátý bázní poskytne hráči nepřeberné množství vedlejších misí, takže se máme opravdu na co těšit. Když si k tomu ještě připočteme sedmnáct desítek stanic nejvytíženějšího metra na světě, venkovní scenérie, několik alternativních konců, nespočet NPC postav, spoustu dialogů, možnost vylepšovat pestrý zbraňový arzenál, řadu miniher, přítomnost přírodních anomálií, vypilovanou umělou inteligenci a v neposlední řadě kvalitní audiovizuální zpracování, můžeme jen se zatnutými zuby doufat, že se časem z perspektivního projektu nevyklube druhý Duke Nukem Forever nebo v lepším případě dlouho očekávaný S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl.

Foto: Hratelně.cz

Vizuální stránka hry vypadá bezpochyby na úrovní, i přestože čeká studio 4A Games ještě spousta tvrdé práce, poněvadž datum vydání je pro tuto chvíli v nedohlednu, respektive dočkat bychom se měli ve čtvrtém kvartálu příštího roku. Metro 2033 poběží na pokrokovém interně vyvinutém grafickém enginu, při jehož produkci programátoři zúročili letité zkušenosti z vývoje výše anoncovaného Stalkera. Velká část týmů totiž pochází ze společnosti GSC Game World, odkud po neshodách odešli, proto si jsou obě hry podobné jako vejce vejci (apokalyptická atmosféra, RPG prvky, východní scenérie, otevřený svět a systém řízení umělé inteligence nepřátel), kdy mazáci z Kyjeva vlastní rukopis prostě nezapřou. Těšit se mohou nejen majitelé osobních počítačů, ale také next-gen konzole PlayStation 3 a Xbox 360.

 

Právě se děje

Další zprávy