Lord of the Rings Online - dojmy z hraní 3.

Ondřej Drebota
24. 4. 2007 0:00
Naše poslední návštěva ve světě Lord of the Rings Online před rozsáhlou recenzí.
Foto: Hratelně.cz

Pokud čtete náš web pravidelně, víte že se hře Lord of the Rings Online věnujeme opravdu důkladně a už jste si u nás mohli přečíst tři články (preview, první dojmy, druhé dojmy) o tomto velmi očekávaném MMORPG. Nyní je před vámi část závěrečná, v níž se dozvíte zbytek důležitých informací, které by vám měly pomoci rozhodnout se zda do světa Pána prstenů vstoupit a nebo ne.

Řemesla
To, že se ve hře vyskytují i řemesla, pravděpodobně předpokládala většina z vás. Zatím jsme se jim ale nevěnovali, a tak je nejvyšší čas to napravit. Každého dobrodruha totiž jednou za čas přestane bavit plnit neustále pro někoho úkoly a likvidovat jedno monstrum za druhým. A právě v tuto chvíli mohou přijít vhod nebojová řemesla, kterých je rovných deset. Tato jsou potom po třech rozdělena do sedmi různých tříd. Řemesla jako taková se dělí, stejně jako třeba ve World of Warcraft, na ty, při nichž sbíráte suroviny pro následnou výrobu (hledač, farmář, polesný) a výrobní (kuchař, klenotník, kovář, krejčí, zbrojíř, učenec, dřevař).

Foto: Hratelně.cz

Řemesla přitom nejsou pouze na okrasu, ale jejich výsledky velmi dobře použijete během hraní. Například takový kuchař dokáže vyrobit spoustu druhů jídla (ano i pravou hobití snídani!), které po konzumaci pozitivně ovlivní rychlost regenerace jak zdravotní, tak i duševní síly. Právě s řemeslem kuchaře jsem měl ale jeden velký problém. Některá jídla je totiž třeba vařit na otevřeném ohništi, jako kuchař si ale tento malý táboráček nedokážete rozdělat sami, a to ani v případě, že hrajete za Lore-mastra, který metá ohnivá kouzla jak na běžícím pásu. Vždy je třeba poprosit nějakého lesníka, aby vám oheň rozdělal, jenže ten není jako na potvoru na blízku vždy, když byste chtěli něco uvařit.. A věřte mi, že právě tato drobná nelogičnost vás bude po chvíli opravdu štvát. Osobně doufám, že si časem hráči prosadí změnu. Je sice pravda, že to vytváří nutnost kooperace jednotlivých povolání, právě ale v případě rozdělávání ohně jde o obrovsky otravnou věc.

Foto: Hratelně.cz

Na druhou stranu je ale třeba pochválit systém zlepšování se. Vždy, když uděláte určitý počet jídel, vyrobíte daný počet prstenů atd., vám bude nabídnuta možnost zlepšit se a získat tak přístup ke složitějším receptům, podle nichž vyrobíte zase o fous lepší věci. Nic však není zadarmo, a tak budete muset vždy vyhledat nějakého mistra, který vám nejdříve zadá úkol, aby si prověřil vaše schopnosti. Ze začátku je to brnkačka, postupně ale přituhuje a abyste třeba získali jeden z vyšších kuchařských stupňů, budete muset v kraji vyhledat všechny přátele mistra šéfkuchaře, zjistit nejoblíbenější jídlo každého z nich, sehnat všechny ingredience a uvařit jim jejich pochoutky. A to rozhodně není sranda na jedno odpoledne, protože jsou všechno hobiti s opravdu vytříbenými jazýčky (v betě bohužel chyběla jedna z postav, a tak nebylo možné úkol dokončit).

Hardwarová náročnost a stabilita
Jedním z nejdůležitějších faktorů je u každé hry její hardwarová náročnost. Je sice pěkné, že obrázky v recenzích vypadají božsky, ale na co to je, když se hra seká a nedá se hrát. A jak je na tom LotRO? Naštěstí i zde dopadlo vše na výbornou. Nejvyšší detaily si sice užijete jen na highendových sestavách s 2 GB RAM, která najde upotřebení hlavně ve městech nebo lokacích s vysokou koncentrací postav, i na střední ale vypadá vše naprosto skvěle. A právě na středních detailech se střední dohledností jsem hrál i já na své obstarožní sestavě AMD 2100, GF 6800 s 1 GB RAM. Při tomto nastavení jelo vše plynule, jen ve městech a v některých instancích je třeba překousnout vyšší lagovost způsobenou velkým množstvím textur. Taktéž si hra občas škubla při nahrávání lokací.

Foto: Hratelně.cz

Pokud bych LotRO srovnal s World of Warcraft, je jeho náročnost o trochu větší, oproti jiným onlinovkám, jmenovitě třeba Everquestu II je na tom ale pořád velmi dobře. Minimálně hru rozběhnete na GeForce 3 nebo jí ekvivalentní kartě. Co se stability týče, mě osobně hra během hraní nespadla nikdy, což je v poměrně kontrastním rozporu s množstvím hráčů, kterým hra padá i několikrát za hodinu. Z toho, co jsem vyčetl na fórech, mají největší problémy ti s dvouproceserovými Intely (já jsem s Intel Core Duo e6600 nepocítil nějaký výraznější problém pozn. editora). Na druhou stranu dostat se do hry byl pro mě občas nadlidský úkol. Někdy vše naběhlo napoprvé, daleko častěji ale začala hrát jen úvodní muzika, ale obraz byl rozsypaný. Vždy však stačilo hru buď restartovat nebo taskovat tak dlouho, dokud obraz nenaskočil. Spolu s vydáním plné verze by ale měly být podobné problémy postupně odstraněny.

Grafika a zvuky
Zpracování je jedním slovem úžasné. Ačkoliv hra nevyužívá filmové, nýbrž knižní licence (pro nás hráče je to daleko lepší, protože můžeme vidět i lokace a postavy, které ve filmu nebyly), většina grafiky se filmovou předlohou minimálně silně inspiruje. Jak již bylo řečeno, během hraní se podíváte prakticky do všech známých lokací, každá je přitom zpracovaná do nejmenších detailů. Z mého osobního pohledu jsou sice některé lepší a některé horší, u takto velkého projektu je to ale poměrně očekávatelné. Najdete zde rozlehlé louky, lesy, pláně, zkrátka vše na co si vzpomenete. Každá část Středozemě má přitom svoji osobitou atmosféru a svoje barevné ladění. A vůbec, s barvami si LotRO pohrává opravdu hodně. V případě, že čelíte nějakému strašlivému zlu, celá hra jakoby potemní, velmi podobné je to i v případě, že zemřete. Vše kolem vás je najednou vybledlé a vy máte na nějaký čas různé postihy.

Foto: Hratelně.cz

Hudby není ve hře zase tolik, kolik byste si mohli přát, když už se ale rozjede, je velmi dobře poslouchatelná a příjemně podbarvuje atmosféru. Zvuky bych označil za průměrné, avšak plně dostačující, a integrovanou hlasovou komunikaci za příjemnou třešničku na dortu. Dokud ale nebudete chodit s partou kamarádů, pravděpodobně ji budete mít standardně vypnutou. Se zvuky taktéž souvisí jedna originální vychytávka, kterou se snaží LotRO odlišit od dalších MMORP her a tou je možnost hrát na hudební nástroje. Něco takového sice již bylo ve Star Wars Galaxies, v LotRO si ale můžete hrát jen tak pro zábavu a řeknu vám, že když potkáte zdatného barda, klidně se zastavíte a budete mu spolu s dalšími naslouchat.

Závěrečné zhodnocení
LotRO zatím vypadá velice slibně a dle mého názoru se mu podaří odlákat část hráčů momentálně bezkonkurenčního World of Warcraft. Avšak vzhledem k tomu, že u nás hru distribuuje CD Projekt, který stojí i za WoW, nebude ji zde zřejmě tolik tlačit, a tak bude mít pozici o něco složitější. Jelikož se ale jedná o hru na motivy Pána Prstenů, o jejím úspěchu je již prakticky předem rozhodnuto.

 

Právě se děje

Další zprávy