FIFA 08 - první dojmy

Patrik Khudhur
7. 8. 2007 0:00
Ukouše PES FIFU? Čtěte naše dojmy!
Foto: Hratelně.cz

Ne za týden, ne zítra, dokonce ne dnes - souboj fotbalových titánů začal již dávno. Jaké trumfy tasí FIFA 08? To nám řekl samotný producent Paul Hossack. Není to tak dlouho, kdy byly karty rozdány zcela jasně. FIFA s arkádovou lehkostí dominovala akcechtivým hráčům, zatímco se Pro Evolution Soccer zaryl hluboko do srdcí těch, kteří touží po co nejvěrnější "virtuální realitě". To se má ovšem změnit, dámy a pánové! Něco jsme již nastínili v našem prvním preview, kde byl zmiňován hlavně nový mód s názvem "Be a Pro", dnes se v moři zvaném FIFA ponoříme ještě o pár pomyslných stop hlouběji.

Baník P**o
Ano, jak mnozí jistě pochopili z předchozího mezititulku, konečně došlo i na nás. Česká liga v plné své síle (ano, teď už síle - Žižkov je zpátky mezi elitou, a hned v prvním kole si vychutnal Mladou Boleslav). Budete si tedy moci zvolit jakýkoli z týmů naší nejvyšší soutěže, a dostat borce z Gambrinus ligy třeba do finále ligy mistrů - povězte, není to krásné takhle snít?

Foto: Hratelně.cz

Kromě české pivní ligy FIFA 08 přinese také irskou nejvyšší soutěž Eircom a Australskou fotbalovou A-League. Ty jsou však pro našince asi o poznání méně zajímavé. V rámci prezentace jsme měli možnost si hru osahat a zahrát si proti lidem z lokálního zastoupení EA Sports (pozn. autora: já si vzal Viktorku Žižkov a Spartě mého soka jsem dal lekci z produktivity 2:1). Soupisky sice nebyly nejaktuálnějšího data, ale přece jen nešlo o finální verzi a tak je možné, že se ledacos ještě změní. Doufejme, že se to bude týkat, alespoň minimálně, i českého komentáře, který nám přišel naprosto identický (stejné hlášky), jako v minulém ročníku.

Foto: Hratelně.cz

Udělej si to sám a lépe
Z tohohle mezititulku už by se dalo vyčíst vícero věcí, my však nemáme na mysli žádné "chlévárny" a budeme mluvit o vylepšeném ovládání (ne, "pákovým joystickem" ne!). Na tomto poli totiž nastaly velice drastické změny, které nás velice potěšily. Ale nechme promluvit Paula Hossacka: "Když ve FIFA 08 chcete dát přihrávku do ulice, použijete analogovou páčku k určení jejího přesného směru. Rychlost pak ovlivníte délkou stisku tlačítka pro nahrávku. Minulý rok byly všechny nahrávky stejné - pár metrů před hráče - a vy jste s tím nemohli dělat vůbec nic. Tady máte [Paul nám podává gamepad], zkuste si to," a my zkoušíme. Většinou jdou nahrávky úplně do kytek (protože jsem lama), ale opravdu to funguje a reaguje, jak má! Skvělé je, že to samé platí i pro dlouhé míče vzduchem. Díky tomu přibude spousta nových možností.

Další věc, kterou (KONEČNĚ!) bude možno ovlivnit, je přepínání obránců. Kdo hrál předchozí ročník, jistě mnohokrát zažil ty pocity frustrace, kdy přepínací tlačítko zkrátka nereagovalo, a jediný obránce, který mohl zabránit katastrofě v podobě gólu, jen zmateně pobíhal okolo. To se teď změní. Pomocí analogové páčky si v obranné fázi jen ukážete ve směru, kde se nachází žádaný hráč, a vualá, máte ho pod kontrolou. To jsme také zkoušeli, a můžeme říci, že je to skvělý nápad, který hned přejde do krve. Ještě zmiňme, že triková páčka stále funguje, takže nezoufejte, že byste o něco přišli.

Foto: Hratelně.cz

Blbý gólman, a ještě blbější záloha
FIFA 07 spousta šílených (nejen) počítačem ovládaných fotbalistů, a brankáři s iq tykve. I to by se mělo změnit. Umělá inteligence je údajně výrazně vylepšená (i když, to slýcháme každým rokem), a dávat góly již nebude tak snadné (údajně, nám to přišlo skoro stejné, jako v minulém ročníku). Dříve se propočítávalo myšlení pár hráčů poblíž balónu, nyní to bude platit pro všech 22 lidí na fotbalovém hřišti (ano, 22, rozhodčí není člověk). Počítač by tak měl nabíhat do volných míst, a obránci soupeře naopak tato místa tmelit. K tomu mají fotbalisté vlastní osobnosti, takže například Steven Gerrard, skvělý střelec, bude zkoušet pálit na bránu mnohem častěji, než takový Paolo Maldini.

A lék na blbého gólmana? Ovládněte ho! Ano, namísto pouhého stisku tlačítka pro vyběhnutí, se nyní budete moci brankáře chopit sami a mít kontrolu nad každým jeho pohybem. Můžete tak úplně vykrýt úhel útočníkovi v úniku, případně i učinit pokus o chycení balonu a skočit si jako Petr Čech. Brankář pak má i druhou roli. Ke konci zápasu, který prohráv8te, jej můžete vyslat vpřed do útoku, aby pomohl utrápeným forwardům dosáhnout kýženého gólu. Zajímavé.

Foto: Hratelně.cz

Co se týče taktické stránky hry, přibude možnost nadefinovat vlastní rozestavení, a vytvořit si svou superformaci. To by se na hřišti mělo projevit o něco více než minulý rok. Zajímavé je, že jsou přebrány i autentické informace o rozestavení v různých týmech ligy, a tak jen málokdy narazíte na dva týmy s identickým rozvržením "plejerů" na plánovací tabuli.

A úplně úplně nakonec jen v krátkosti výčet dalších přidaných fines: Manažerský mód obsahuje pre-season, kdy můžete hrát přátelské zápasy a zkoušet hráče. Nově zahrnuje i kvalitnější možnosti tréninku, a očekávání vedení se mění dynamicky již v půli sezony. Interaktivní liga pro všechny platformy zůstává, přibudou minimálně dvě nové soutěže, bohužel se však prý nic neplánuje dělat s častými výpadky, které mnozí z hráčů zažívají (v cca 10 % pokusů o připojení). A jak by řeklo prasátko, to je vše přátelé - o PES 7 si povíme v dohledné době - uvidíme se na hřišti.

Autor pracuje jako redaktor ve společnosti IDG

 

Právě se děje

Další zprávy