Fallout 3 - postnukleární extáze

Patrik Khudhur
10. 7. 2007 0:00
Vrací se jediná hra, kde se můžete radovat z ozáření.
Foto: Hratelně.cz

Zhruba před deseti lety zažil herní svět nevídané zemětřesení. Stojaté vody jeho oceánů tehdy rozbouřilo zpočátku docela nenápadné RPG Fallout, zasazené do radioaktivní budoucnosti plné mutantů a pochmurně nádherné, autentické atmosféry. Přelomové dílo přineslo do té doby nevídanou kombinaci hlubokého rozvětveného příběhu, propracovaného vývoje postav, skvělé grafiky, parádního ozvučení, orgastické hratelnosti a černého humoru. Rok poté se tento epos dočkal svého neméně grandiózního pokračování. Zbylé vakuum pak vyplnily, zdaleka ne tak povedené (i když stále dobré) strategické hry ze stejného světa - Fallout Tactics a Fallout: Brotherhood of Steel. A dnes, kdy již i nejvěrnější přestávali doufat, pracují vývojáři z Bethesdy na s napětím očekávaném Falloutu 3.

Šokující zpráva
S prvními obrázky a informacemi však zřejmě každý zainteresovaný utrpěl šok, protože třetí díl již nebude disponovat oním izometrickým pohledem Jeho otčímové jej místo toho oblečou do obnošeného 3D kabátku vlastního dítka, Oblivionu. Důvodem k tomuto kroku prý byla touha učinit Fallout 3 co nejrealističtější. Nechme se tedy překvapit, nakolik tento záměr opravdu vyjde. Že hra bude dělaná v enginu Oblivionu znamená však mimo jiné také, že bude možno přepínat mezi pohledem vlastních očima a třetí osoby. Navíc, v druhém případě bude kamerou možno ještě hýbat, takže není vyloučeno, že si svůj izometrický pohled nakonec budeme moci vytvořit sami (hurá).

Foto: Hratelně.cz

Jinak soudě podle předvedených záběrů bude grafika i tentokrát opravdu skvostná, plná drobných detailů, plynulých pohybů NPC a kvalitně otexturovaných objektů. Dodáme, že k provozu pravděpodobně nebude potřeba mít Windows Vista, takže si všeho užijí i zarytí"XPčkáři". Majitele konzolí pak jistě potěší, že vyjde i na Xbox 360 a PlayStation 3.

Foto: Hratelně.cz

Jak to všechno začalo
Příběh Fallout 3 je zasazen do období 30 let po konci druhého dílu. V roce 2077 mezi Čínou a Spojenými státy propukla jaderná válka. Ti nemnozí, co přežili, byli poschováváni v různých atomových krytech (ve Falloutu nazývaných Vaulty) rozesetých po celé Zemi. Zatímco se první a druhý díl odehrával na Západním pobřeží USA, trojka bude zasazena přímo do Washingtonu DC (tam shodou okolností působí i Bethesda). Důležité je rovněž zmínit, že nepůjde o přímou návaznost na předchozí hry, hlavním pojítkem je zde stejný svět, nikoli příběhová kontinuita.

Mottem v pokračování Falloutu je opravdu začít od začátku. Do hry se nejprve zapojíte jako roční batole. Tehdy si pomocí knihy s názvem "Ty jsi tak jedinečný" také zvolíte své speciální schopnosti. Kamera, střih a najednou ke svým desátým narozeninám dostáváte vlastní PIPBoy (ano, ten bude i ve trojce, jen trošku předělaný a s vlastní anténou, takže už chytá i rádio). Od této chvíle můžete v krytu (konkrétně Vault 101) plnit různé questy a prožívat vlastní dětství (něco, co v prvních dvou dílech vůbec nebylo). Krom toho poznáte také vlastního otce, který asi po dvou hodinách hraní (to už je vám 19 - jak ten čas letí) záhadně zmizí... To se okamžitě stává tématem dne, neboť doposud kryt vůbec nikdo neopustil. No, a vy, jakožto správný synáček/dceruška se ho vydáte hledat. Dobrodružství začíná naplno

Foto: Aktuálně.cz

Dialogy, taktika i krvavá řežba
Díky tomu, že byl převzat již hotový engine (který se samozřejmě ještě vylepšuje), měli autoři více času na vymýšlení samotné herní náplně - nač by taky byl krásný dort s vnitřkem plným pilin. Proto je také možné, že vývojáři mají tolik hotovo (včetně devíti alternativních zakončení - a to zřejmě není konečné číslo). Světu již představili několik stovek NPC postav, přičemž každá má autentický hlas, osobité pohyby i "vlastní myšlení". Narozdíl od Oblivionu, kde se naprostá většina rozhovorů přeskakovala - hlavně proto, že šlo o stále se opakující bláboly - by interakce bude jedním z hlavních taháků Falloutu 3. NPC postavy by dokonce měly "inteligentně" komunikovat i navzájem mezi sebou, a odlišně na sebe reagovat.

Násilí má být kapitolou samou pro sebe. O další ždibec tak budou vylepšeny scénky s explodujícími hlavami obřích mutantů a létajícími vnitřnostmi (ne, že bychom si na to až tak potrpěli, ale...hurááá). Vaše veškeré konání bude probíhat v reálném čase, klasicky tedy budete běhat a střílet jako v normálních 3D střílečkách. Je tu však jedno velké ale! Fallout 3 totiž disponuje VATS (Vault-tec Assisted Targeting System), který umožňuje jeho přepínání do taktického turn-based módu. Užijete si tak podobně propracovaných soubojů jako v předchozích dílech s akčními body (Action Points) i možností zaměřit nepřátelům konkrétní část těla (hlavu, nohu, slabiny...), a poslat jí do horoucích pekel.

Foto: Hratelně.cz

Mezi čertíky ale můžete deportovat i celá města. Například lidnatý Megaton známý z předchozích dílů (název Megaton plyne z toho, že na jeho náměstí leží obrovská nevybuchlá jaderná puma). Narazíte v něm totiž i na chlápka, který vám za odpálení oné pumy slíbí pohádkové peníze. Vy pak máte v rukou osud celého města i dalšího vývoje herního příběhu. Odpálíte-li nálož, přijdete totiž o spoustu vedlejších questů a zajímavých dialogů - důležitá však je ona možnost volby a všudypřítomná svoboda jednání, která Fallout tolik proslavila. Samozřejmostí je, že máte určitou reputaci, na jejímž základě s vámi budou NPC jednat. Ta bude pravděpodobně samostatně definována pro každý region.

Když už jsme u regionů, hned zpočátku můžete putovat, kam se vám zlíbí (až na doposud neobjevené lokace). Ve většině oblastí však ze startu pravděpodobně dostane krutě na zadek. Zajímavý je však systém, který Bethesda zvolila pro určování obtížnosti nepřátel. Vkročíte-li do nějaké oblasti, zapamatuje si hra vaší úroveň a podle toho se mírně přizpůsobí (ne zcela, to byste hru mohli projít okamžitě). Když pak do stejné oblasti přijdete s několika zářezy navíc na pažbě, nic se již nemění a nepřátelé zůstávají na stejné úrovni jako předtím. To má údajně hráčům připomenout, že se postupně opravdu vypracovávají a motivovat je k dalšímu postupu.

Foto: Hratelně.cz

Pár drobností nakonec
Jistě jsme nezmínili veškeré vychytávky, které na nás autoři Falloutu 3 pomalu chystají. Zkusme tedy ještě ve zkratce nastínit pár z nich. Co třeba parta spoludobrodruhů, bude? Ano i ne ve Falloutu 3 na cesty občas přiberete nějakou NPC postavu (buď ve spojení s questem nebo si jí zkrátka najmete jen tak, jako pomocníka), nikdy je však nebudete ovládat přímo.

A PIPBoy? Co se na něm změnilo? Funkčně nepříliš, až na to, že nyní chytá rádiové vlny. Ze zpráv se tak budete moci dozvědět o nových questech, a dokonce v přímém přenosu uslyšíte i o vlastních činech! Hudební doprovod pak bude převážně pro Fallout tolik typický klasický Jazz. Krom toho si také budete moci z existujícího arzenálu stavět a vylepšovat zbraně - samozřejmě pokud jste dostatečně kvalifikovaní (máte požadovanou úroveň daného skillu). Již jsme naznačili i něco málo o tvorbě postavy, která zůstane zachována z předchozích dílů. Navolíte si tak klasické atributy jako sílu, výdrž, pohyblivost či štěstí, a přiberete žádané speciální schopnosti (pro pamětníky tzv. "perky").

Foto: Aktuálně.cz

Dle dostupných informací by rovněž mělo být možné manipulovat ve hře téměř se vším - od páček a tlačítek, po bedny a smradlavé odpadky. Nakonec se ještě krátce vraťme k položce násilí. Již je jisté, že hra bude obsahovat spoustu titěrných detailů, jako jsou kutálející se oči nepřátel, tvůrci se však prozatím nerozhodli, zda ve hře umožní zabíjení dětí . To by totiž mohlo znamenat zvýšení minimální věkové hranice pro prodej (jasně, prskající vnitřnosti jsou ok, ale když jde o zdraví dětí, je to jiná...), což se v praxi může rovnat sníženým tržbám.

Fallout 3 je plánovaný na podzim roku 2008 a podle toho mála informací a obrázků to vypadá, že se jej noví vývojáři ujali, jako by byl jejich vlastní. Bude-li vše pokračovat podle plánu, je navýsost pravděpodobné, že se dočkáme další revoluce v žánru. Vydání je však daleko a pokazit se může ledacos, takže jen střízlivě konstatujme, že je zřejmě na co se těšit.

Autor pracuje jako redaktor v IDG

 

Právě se děje

Další zprávy