Čtverečky plné informací

LP Fish
8. 7. 2011 9:00
QR kód se sice používá už od roku 1994, teprve s nástupem chytrých telefonů má však jeho použití masový dopad
Foto: Shutterstock

Malý čtvercový obrázek, tzv. QR kód (Quick Response Code), není žádná novinka. Vznikl už v roce 1994 v Japonsku, kde ho firma Denso Wave Inc. navrhla pro označování a následnou jednoduchou identifikaci automobilových součástek. Dnes jsou QR kódy už schváleným standardem v Evropské unii i jiných částech světa.

 

Tento nápad se totiž poměrně rychle aklimatizoval pro různá prostředí. Do černobílého čtverečku jde uložit poměrně velký obsah informací - až 4300 písmen nebo 7000 čísel. Lze do něj však uložit také internetovou adresu, zakódovat SMS zprávu nebo zapsat zeměpisnou pozici.

Chytrý kód pro smartphony

Masovější užití se však QR kód dočkal až po roce 2000 v souvislosti s prudkým rozvojem chytrých telefonů. V roce 2008 vstoupil QR kód do světa velké reklamy, když se stal součástí kampaně na novou bondovku Quantum of Solace. Po nafocení kódu z plakátu či billboardu a softwarovém převedení  měli fanoušci agenta 007 možnost dostat se přímo na stránky filmu, stáhnout si speciální úvodní melodii jako zvonění a zúčastnit se marketingové soutěže.

Podobně byl QR kód použit při propagaci animovaného dětského blockbusteru Lovecká sezóna, později například také při propagaci apokalyptické sci-fi District 9. Jako atraktivní a nízkonákladový marketing ho použila již celá řada firem, mezi jinými McDonalds, Calvin Klein nebo Google. Do popkultury se tento zajímavý, čistě technologický způsob rychlé datové komunikace dostal i prostřednictvím videoklipu skupiny Pet Shop Boys Integral.

Datová samolepka v Česku

Ani v Čechách už není použití QR kódu úplnou raritou. Úplně první a nejširší použití dala této technologické novince společnost Seznam, na jejichž stránkách si lze stáhnout čtečku pro platformy mobilních telefonů Symbian, Java, Android i další. Praktické využití má pak QR kód například na jejich stránkách Sreality, kde lze tímto způsobem stáhnout do telefonu informace z inzerátu na nemovitosti.

Velmi zajímavým způsobem použila QR kód pro podání základních informací při propagační kampani také například Ekonomická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. V liberecké ZOO zase můžete u pavilonů získat prostřednictvím QR kódu informace o konkrétních zvířatech.

Balení…

QR kód lze i velmi rychle vygenerovat. Použít se tak dá například při všemožných "pouličních" formách moderního umění - distribuovat tak třeba svoje básně či kratší texty. Natisknout si ho však můžete nechat i na triko a majitele či majitelky chytrých telefonů tak v klubu velmi sofistikovaně informovat o tom, že dnešní večer jste ochotni strávit s tím, s kým se seznámíte.

… i nakupování

Nejmasovější užití má však QR kód na trzích v Asii. Zde přišla firma Tesco (Home Plus) s nápadem skutečně jako z kyberpunkových filmů a umístila do metra v několika městech Jižní Koreje obrázky potravin s QR kódy a vytvořila tak první virtuální samoobsluhu na světě. Tímto způsobem tak dnes nakupuje potraviny v Koreji okolo 10 000 lidí a podle údajů firmy Tesco (Home Plus) se jim díky nové nabídce zvýšil prodej on-line o 130 %.

Při cestě do práce či z práce se tak už Korejci nemusí obtěžovat návštěvou supermarketu, ale stačí pomocí chytrého telefonu neskenovat během čekání na metro to, na co mají zrovna chuť, potraviny automaticky zaplatit kreditní kartou, a ty jsou jim pak doručeny přímo na adresu.

 

Právě se děje

Další zprávy