Londýn - Co se odehrává v hlavě vyznavače firmy Apple, když se ocitne na nákupech ve firemním obchodě? Překvapivě to není jen ekonomická rozvaha nad vyšší cenou nebo funkčností výrobku. Britští neurologové tvrdí, že tzv. Appleheads prožívají cosi jako rituální trans.
Firemní šílenství
Referuje o tom Alex Riley v dokumentu britské BBC "Secrets of the Superbrands", kde zkoumá důvody masového úspěchu firem jako Apple, Facebook nebo Google.
Davové šílenství Riley demonstruje na otevření firemního obchodu Apple v Londýně minulý rok. Dav lidí, kteří neváhali na otevření obchodu s elektronikou čekat celou noc, před otevřením podporují i samotní zaměstnanci.
Předtím, než začnou společně se zákazníky odpočítávat poslední sekundy do otevření obchodu, hecují dav potleskem, křikem a jakýmsi firemním tanečkem. Atmosféra před prodejnou, která nabízí to samé, co firemní e-shop, připomíná vymítání ďábla.
Riley při natáčení dokumentu požádal o spolupráci skalního applenadšence a editora webu World of Apple, Alexe Brookse. Ten souhlasil s tím, aby neurologové monitorovali aktivitu jeho mozku při sledování obrázků firemních symbolů Apple a ostatních výrobců.
Jablko v mozku
Výsledek testu prokázal, že jeho mozek reaguje na firemní symboliku stejným způsobem, jako mozek věřících při pohledu na religiozní symboly.
Vědci konstatovali, že firmám se pomocí skvělého marketingu podařilo proniknout do částí mozku, které "zpracovávají" podněty spirituálního rázu.
Dokument též poukazuje na architektonické zpracování firemních obchodů Apple. Například londýnská pobočka v Covent Garden symbolikou přímo srší. Kamenné podlahy, oblouky a malé "oltáře", na kterých jsou výrobky vystaveny, mají blízko k atmosféře svatostánku.