Arcania: A Gothic Tale - tentokrát bez Piranha Bytes

Jan Bičan
10. 9. 2008 0:00
Nový vývojář, nové pojmenování, nová hra?
Foto: Hratelně.cz

Ačkoliv se Gothicu 3 po počátečních komplikacích nakonec prodalo téměř milion kopií, vydavatel JoWood nebyl s tímto číslem ani za mák spokojen. Piranha Bytes, stvořitel všech dílů, byl tudíž nahrazen rovněž německým studiem, Spellboundem (Desperados, Robin Hood: Legenda Sherwoodu a další vcelku zvučná jména), přičemž tahle změna jde ruku v ruce s novým pojmenováním. Nová krev sérii jedině prospěje říká si JoWood a my doufáme, že přinese i zasloužené ovoce.

Od událostí z prvního Gothicu uběhlo více než 20 let, od událostí z dílu třetího pak přibližně 10. Původní hrdina, vystupující nyní pod jménem Rhobar III, má nyní nové poslaní, a sice vládnout. Gothic IV tak navazuje na dobrý konec předešlého pokračování. Nový král tedy vládne, skřeti byli poraženi, tak jsou všichni spokojení, ne? Ale kdeže, král má poněkud zkreslenou představu o vladaření (že by mu ty hrdinské činy vlezly na mozek?) a jeho rozkazy jsou malinko kruté. Přátelé již nejsou přáteli a Čarodějnice osudu byly jeho chováním též zrazeny. Právě teď král podniká invazi přitaženou za vlasy na jižní souostroví a právě tady začne velkolepý děj čtvrtého pokračování. Jako bezejmenný rybář dostaneme za úkol toto sprosté tažení zarazit a navrátit do ulic nového světa klid a mír.

Foto: Hratelně.cz

Dělat to však nemusíme. Král může být zabit, ovšem stejně tak se ho můžeme pokusit přemluvit, aby invazi zastavil - jakmile se ale k němu dostaneme, zjistíme, že celá invaze je pouhá zástěrka a královy cíle jsou vlastně úplně jiné. Rybář se tedy může vzepřít a místo toho, aby krále zabil, bude mu pomáhat. Možnosti tedy nebudou nikterak omezeny a důležitá rozhodnutí zůstanou pouze na našich bedrech.

Naše skutky se v pozdějších fázích hry promítnou do našeho dalšího působení, jelikož různé skupiny obyvatel si na nás průběžně vytvoří nějaký názor. Zabijte zloducha, jenž otravuje životy mnoha slušných obyvatel a všude vás budou nazývat hrdinou. Po vzoru Diabla nám při zvýšené reputaci nabídnou zboží laciněji anebo nám rovnou darují speciální předmět zdarma. Musíme vzít ovšem v potaz fakt, že takovým chováním si to rozhážeme u zlodějských, zabijáckých a podobných cechů. Vydáme-li se ale zase cestou zla, obyčejní lidé nás budou nenávidět a poštvou na nás vše, co bude bojeschopné. Pochopitelně budou v takové situaci naše váčky se zlatem po návštěvě obchodníka o poznání lehčí.

Foto: Hratelně.cz

Lidé se Spellboundu si jsou naprosto vědomi toho, že série Gothic se těší největší oblibě v Evropě. Nicméně jeho cíl s velkou prioritou je uspět i za velkou louží, kde je znatelně menší koncentrace hardcore hráčů, čemuž Arcanii v mnoha směrech podřídí. Mají totiž vzniknout rovnou dvě verze, a to jedna pro evropského a druhá pro amerického hráče. Jak se budou lišit? Gothic je charakterizován jako temné RPG, což zůstane v Evropě nekompromisně zachováno. Avšak americká verze bude o poznání barevnější, pestřejší a vlastně taková pohádkovější. Další rozdíly lze hledat v dialozích, jež změn doznají pouze ve verzi pro Američany, ale ještě není o této změně pevně rozhodnuto.

Deník se ve čtyřce ukáže ve světle nápověd, protože vám kdykoli se na něj podíváte, ukáže, které místo musíte pro splnění daného úkolu ještě navštívit. Naštěstí bude tato pomoc deníku věc volitelná, což by jinak rozzuřilo všechny hardcore fandy. Pokud totiž zabrousíte do nastavení, můžete směle zatrhnout kolonku značící něco jako „klasický Gothic mód.“

Foto: Hratelně.cz

Jestliže by měli autoři Gothic IV přirovnat k nějaké hře, byl by to World of Warcraft. To nicméně neznamená, že by čtverka zradila klasický offline RPG žánr, na něhož jsme prostřednictvím této série po ta léta tak zvyklí. Tyto inspirace se týkají zejména uživatelského rozhraní (chcete-li HUDu) a i když jej vypuštěné oficiální obrázky nikterak neprezentují, lze si již představit, co a kde se bude na obrazovce posléze nacházet - osm slotů pro skilly, různé indikátory (zdraví, zkušeností, many a staminy), políčka pro zbraně atp.

Co je nového ve složce zbraní a brnění, ptáte se? Inu, i zde nás čekají velké úpravy, takže se raději něčeho pořádně držte. Brnění se bude členit na mnoho vrstev, takže pokud jste si zvykli na to, že brnění se ve hře nacházeli vždy v celku, bude vám to nejspíše lézt tuze na nervy. Mnoho lidí nicméně tuto změnu uvítá jistojistě s maximálně rozevřenou náručí, neboť leckoho pohled na jednu a tu samou postavičku mohl unudit k smrti. A podobně tomu bude i u zbraňového arzenálu. Pakliže jste držiteli nějakého obzvláště špatného meče, můžete jeho potenciál využit nikoliv k prodeji, nýbrž k upgradu. Vylepšete jej o lepší ostří nebo rukojeť a hle, mnohem účinější zbraň je za momentíček na světě.

Foto: Hratelně.cz

A teď se na chvíli zastavíme u počasí, jelikož v tomto směru nás čekají vskutku bombastické úpravy. V každém Gothicu byla změna počasí na denním pořádku, Arcania ovšem vše dotáhne k dokonalosti. Změna počasí bude tentokrát více znatelná, protože jestliže začne pořádně pršet, na cestách se objeví kaluže, ze střech budou odkapávat litry vody a rovněž hrdina bude nést o pár kil těžší zbroj, což se nejvíce projeví v boji. Musíme tedy říct, že nás Spellbound mile překvapil, avšak nelze si odpustit jednu poznámku – zvládne takové vychytávky něco jiného, než ten nejmodernější počítač?

Změn nás tedy čeká opravdu hodně, ostatně dle našeho názoru si značnou renovaci gothický koncept zaslouží. Že ne? V tom případě můžete všechny změny vypnout v nastavení a hrát starého dobrého Gothica. Jistě, změny jsou adresovány převážně americké komunitě, nicméně i nejeden Američan nepochybně neodmítne přehlednou mapu nebo pestřejší barevné odstíny. Arcania: A Gothic Tale byla oznámena exkluzivně na platformu PC, ale vyloučená rovněž není konverze pro konzole. Na pultech se objeví někdy v průběhu příštího roku a my jsme tedy velmi zvědaví, jak se avizované změny projeví v akci.

 

Právě se děje

Další zprávy