Peking - Sny západních automobilek o čínském trhu dostaly vážnou trhlinu. Hlavní město Číny sužované smogem a dopravními zácpami totiž příští rok omezí udělování registrací novým vozidlům o polovinu.
Akcie německých automobilek včetně Volkswagenu, mateřského závodu automobilky Škoda, reagovaly pětiprocentním poklesem, informoval slovenský server SME.sk s odkazem na německý Handelsblatt.
Z 800 tisíc aut se napřesrok zaregistruje polovina
Luo Lej ze Svazu čínských obchodníků s automobily ve státní televizi uvedl, že odbyt vozů v dvaadvacetimilionovém Pekingu se tím z letošních osmi set tisíc vozů sníží v roce 2011 asi na 400 tisíc aut. To pro výrobce znamená citelné ohrožení odbytu.
Především se tím totiž nastolil trend, kterým se mohou začít ubírat i další překotně se rozvíjející čínská velkoměsta.
To by byla tlustá čára přes růstový rozpočet automobilek včetně mladoboleslavské Škody.
Prodej aut v Číně letos nejspíš vzroste na 18 milionů vozů. Jen za první pololetí tam Škoda prodala 378 747 svých aut, tedy o 15 procent více než před rokem. Pomohla jí přitom nejvíc právě rostoucí poptávka po jejích vozech v Číně, která za prvních šest měsíců vzrostla meziročně o 83 procent.
Číňané si tak od ledna do června 2010 koupili přes 84 tisíc vozů a jejich chuť nakupovat škodovky dál roste. V červnu si jich koupili přes 15 tisíc, tedy o více než polovinu víc než před rokem. V srpnu ale Číňané koupili dokonce skoro 56 tisíc Škodovek, to je meziroční nárůst o 11,5 procenta.
Škoda proto v polovině prosince oznámila, že roku 2013 začne ve svém závodě v Šanghaji vyrábět své kompaktní SUV Yeti.
Největší trh utahuje šrouby?
Čína už přitom předstihla USA na pozici největšího trhu s auty, když letos prodala 13,65 milionu aut, což znamená ohromující meziroční nárůst o 46 procent. Pokud letos dosáhne 18 milionů prodaných aut, bude to meziroční nárůst o 30 procent.
Právě rychlý růst čínského trhu stojí za překvapivě rychlým růstem německého hospodářství, na kterém je česká ekonomika závislá. V Německu už ale sílí hlasy, že závislost na čínském trhu v sobě nese rizika.
Před dvěma týdny na ně v německém tisku upozornil například šéf německého výrobce podvozků firmy ZF Hans-Georg Härter.