Peking - Americký kavárenský řetězec Starbucks, který působí i v České republice, se stal zatím poslední firmou, proti které se obrátila čínská média. V nich se objebvila série obvinění, že předražuje kávu a vše další, co Číňanům prodává.
Státní čínská televize CCTV pustila sedmiminutovou reportáž kritizující ceny, které Starbucks v Číně zavedl. Velké latté v Pekingu je podle reportáže dražší než v Londýně, Chicagu a Bombaji. Stojí totiž 27 jüanů (asi 4,42 dolaru - asi 83,5 koruny), v Londýně jen 24,25 jüanu (3,97 dolaru), v Chicagu 19,98 jüanu (3,26 dolaru) a 14,6 jüanu (2,39 dolaru) v Bombaji.
Obvinění následovala poté, co se letos americký technologický gigant Apple dostal pod palbu čínské kritiky kvůli záruční politice a zákaznickým službám, které státní média uvedla coby příklad "neuvěřitelné arogance" vůči čínským zákazníkům. Útoky přestaly až po omluvě šéfa firmy Tima Cooka.
Starbucks v reakci na kritiku vydal prohlášení, v němž uvedl, že různé ceny v různých městech jsou založené na celé škále faktorů včetně investic do infrastruktury, nemovitostí, kurzu měny a nákladů na pracovní síly. "Každý trh Starbucks je jedinečný a má odlišné provozní náklady, a proto by nebylo správné vyvozovat závěry o jednom trhu založené na cenách na jiném trhu," uvedla společnost. Starbucks otevřel první provozovnu v Číně v roce 1992 a nyní tam provozuje více než tisíc kaváren, jejichž počet stále roste.
Odhaduje se, že Čína v příštím roce předběhne Kanadu coby druhý největší trh Starbucks na světě po USA. Do roku 2015 tam firma chce mít 1500 kaváren.