Praha - Ministerstvo průmyslu a obchodu chce navrhnout od roku 2018 zavedení příspěvku motoristům na vyřazení přestárlých aut z provozu a na pořízení vozů na alternativní pohon.
Chce tak přispět k omlazení tuzemského vozového parku, jehož průměrné stáří činí 14,9 roku. Peníze na příspěvek, jehož parametry však ministerstvo zatím blíže nespecifikovalo, mají být čerpané ze Státního fondu životního prostředí.
Návrhem se má v pondělí zabývat vláda. Resort životního prostředí je však proti.
Ministerstvo životního prostředí zároveň upozornilo na to, že vedle příspěvku na likvidaci aut, u kterých budou majitelé motivování právě finanční kompenzací, se ročně vyřazují desítky tisíc starých vozů i bez kompenzace, a i ty bude nutné do čerpání příspěvku zahrnout.
Již dříve se uvažovalo o tom, že by lidi k nákupu nového auta motivovalo takzvané šrotovné, tedy příspěvek na nový vůz při vyřazení starého. To však v Česku na rozdíl od okolních zemí nikdy nebylo zavedeno. Stát naopak vybírá poplatek při registraci vozidel, která neplní alespoň emisní normu Euro 3.
Návrh na zlepšení struktury vozového parku v České republice pro vládu obsahuje dalších šest opatření, která by mohla věkovou strukturu aut na tuzemských silnicích změnit k lepšímu.
Ministerstvo průmyslu a obchodu chce mimo jiné přimět státní instituce k vyššímu využívání operativního leasingu, které by podle něho vedlo ke zvýšení obrátky relativně mladých ojetin na trhu. Zároveň si od tohoto kroku slibuje úspory na pořízení nových referentských vozů v řádu až statisíců korun.
Úřadů se týká i zavedení příspěvku na nákup aut s alternativní pohonem, kdy na každý elektromobil dostane veřejná správa 150 000 korun, na nákup hybridu 100 000 korun a na auto s pohonem na CNG 50 000 korun. Program by se měl rozjet již letos. Státní správa by navíc podle návrhu ministerstva měla od roku 2018 pořizovat v rámci pravidelné obměny vozidel polovinu aut v rámci veřejných zakázek na alternativní pohon.
Při nákupu nových aut by měl systém bonusů a malusů v rámci registrace motivovat motoristy k nákupu vozidel s nízkými emisemi skleníkových plynů. Bonus při registraci by se navíc mohl zvýšit při předložení dokladu o ekologické likvidaci starého vozidla. Součástí navrhovaných opatření je také analýza současných forem zpoplatnění a zdanění vozidel, tedy například silniční daně, dálničních známek nebo mýta. Materiál uvádí, že například zavedení silniční daně pro všechny osobní i lehké užitkové vozy by znamenalo roční příjem fondu dopravy nejméně 4,5 miliardy korun.
Dalším opatřením je zavádění nízkoemisních zón v centrech měst, kam budou mít vjezd jen vozy plnící emisní limity.
Počet osobních aut v registru vozidel letos za pololetí podle údajů Svazu dovozců automobilů vzrostl o 116 000 na 5,275 milionu. Proti konci roku 2015 se zvýšilo i stáří vozidel ze 14,3 na 14,9 roku.