Plzeň - Strojírenské skupině Škoda Transportation vzrostl v roce 2014 čistý zisk meziročně o 30 procent na 2,27 miliardy korun. Největší výrobce vlaků, lokomotiv, tramvají, trolejbusů a vozů metra ve střední a východní Evropě utržil loni 16,4 miliardy korun, což je proti roku 2013 zhruba o 12 procent více. Jde o auditované a konsolidované hospodářské výsledky podle mezinárodních účetních standardů IFRS.
"Rok 2014 byl pro skupinu v několika oblastech rekordní," uvedla mluvčí Škoda Transportation Lubomíra Černá. Skupina vyrobila 103 nízkopodlažních tramvají, z nichž většinu vyvezla do zahraničí, především do tureckého města Konya a do Miskolce (Miškovce) v Maďarsku. Škoda Transportation také prodala rekordních 300 trolejbusů. Celkový podíl exportu skupiny dosáhl 67 procent.
Mezi klíčové zahraniční zakázky uzavřené v loňském roce patří například trakční výzbroj pro 40 jednotek metra pro město Su-čou v Číně za 1,1 miliardy korun, 12 bateriových tramvají pro tureckou Konyu za 800 milionů korun, kontrakt na 30 tramvají pro Bratislavu za dvě miliardy a tři elektrické jednotky pro Litvu za 750 milionů korun. Za necelých pět měsíců letošního roku už Škoda Transportation uzavřela kontrakty za více než pět miliard korun v tuzemsku i zahraničí.
Do výzkumu a vývoje investuje skupina už čtyři roky po sobě zhruba miliardu korun, loni to bylo 973 milionů korun. Nejvýznamnějšími projekty byl vývoj nové tramvaje pro Bratislavu, dálkové jednopodlažní elektrické vlaky InterPanter nebo vývoj vlakové soupravy pro Německo.
Skupina loni zvýšila meziročně počet zaměstnanců o 200 na aktuálních 4800. Nejvíce, zhruba 100, jich přibylo v plzeňské Škodě Transportation, kde pracuje 1900 lidí. Počet zaměstnanců skupiny by měl letos zůstat stejný, ale nábory poběží. Klíčové pozice do výzkumu, vývoje, konstrukce a technologie potřebuje podnik stále. Z dělníků nejvíce svářeče, elektrikáře a obráběče kovů.
Škodovka, která je dlouhodobě úspěšná na tradičních trzích střední a východní Evropy, letos opět posílí v exportu do západní Evropy, kde se zúčastní několika velkých tendrů. "V posledním období padlo jasné rozhodnutí jít směrem na západ," uvedl generální ředitel Tomáš Ignačák.
Letos budou hlavní zakázkou vlaky pro německé dráhy Deutsche Bahn, tedy NIM Express. Jde o šest šestivozových patrových elektrických souprav s rychlostí až 200 km/h. V Plzni už se od druhé poloviny loňského roku vyrábějí lokomotivy a ve Škodě Vagonka soupravy s řídicím vozem, které musí Škodovka dodat do konce roku 2016. Kontrakt pro DB za 2,6 miliardy korun je podle ředitele průlomový a jde o letošní zakázku číslo jedna. Dalšími stěžejními zakázkami budou například vlaky pro dálkovou dopravu pro České dráhy a tramvaje pro Bratislavu a Prahu.
Škodu Transportation vlastní devět českých fyzických osob. Jsou to manažeři skupiny - Tomáš Krsek, Michal Korecký, Marek Čmejla, Jiří Diviš, Jaromír Šilhánek, Josef Bernard, Marek Krsek, Tomáš Ignačák a Michal Kurtinec. Do skupiny patří plzeňské firmy Škoda Transportation, Škoda Electric a Movo, ostravská Škoda Vagonka, Pars Nova Šumperk a pražský výrobce výkonové elektroniky Poll. V Maďarsku je to podnik Ganz-Škoda, v Novosibirsku výrobce motorů Sibelektroprivod a v Německu Škoda Transportation Deutschland.