Praha – Slovenský podnikatel Richard Galovič, který loni znovu oživil značku Favorit, nyní přichází i se sportovními speciály.
Do vzkříšení značky už utratil téměř 40 milionů. Po odkoupení ochranných známek s historií sahajících do 50. let minulého století investoval desítky milionů do vývoje a propagace nových modelů. "Doufám, že se do smrti dočkám, že se mi vrátí," říká. Z hlediska provozního zisku je prý Favorit po roce své obnovené existence v plusu už teď.
"Loni jsme utržili 12 milionů korun. Letos se s rekreační řadou, kterou už máme v nabídce déle, doufám dostaneme na minimálně čtyřnásobek tržeb. A další příjmy by měla generovat nová sportovní řada," plánuje Galovič.
S karbonovými závodními speciály vstupuje Favorit do světa, který mu byl vždy vlastní. V éře 50. až 80. let na kolech této značky jezdili závodníci na mistrovstvích světa, olympiádách nebo při domácím Závodu míru.
"Nové modely F1 jsme vyvíjeli čtyři roky. Věříme, že s nimi zaujmeme především amatérské a poloprofesionální týmy, abychom jimi zásobovali světovou elitu zatím nemáme kapacity. Ale uvidíme," zamýšlí se Galovič.
Základ kola, rám, se vyrábí na míru jezdce na základě konkrétní objednávky. Podle Galoviče jde o světový unikát, který je tvořen čtyřkomorovými trubkami. Od 31. března začne firma přijímat objednávky. Nejkvalitnější typ F1 Super Special vyjde na 240 tisíc korun. F1 Special se bude prodávat od 108 tisíc korun, základní sportovní řada F1 Sport pak od 65 tisíc korun.
Doba dodání bude z počátku v horizontu dvou až třech měsíců, postupně by ji firma ráda stlačila na lhůtu 30 dnů. Od dubna se začne řada F1 vyrábět v rekonstruovaném závodě v Rokycanech. Na místě, kde se kola vyráběla od roku 1922 - a také kde před patnácti lety Favorit zkrachoval.
Galovič značku získal v roce 2011. Loni ji pak uvedl na trh s výrobou v Jeseníku, e-shopem a prvním showroomem v pražských Vinohradech. V dubnu firma také otevře svůj další kamenný obchod v Bratislavě.
Výroba modelů F1 a především F1 Super Special bude zatím limitována na 50 kusů ročně. Zároveň bude firma samostatně nabízet i jednotlivé rámy. Omezení je dáno stávající kapacitou montážních prostor i zaměstnanců Favoritu. Těch je momentálně dvacet pět plus dalších patnáct externích spolupracovníků.
"Další naší investicí bude především rozšíření skladovacích kapacit na jednotlivé komponenty, které nakupujeme jako brzdy, řazení a podobně od světových značek Shimano, SRAM a dalších. Vývoj, výroba rámů a montáž kol probíhá u nás. Je to tedy domácí produkt," upozorňuje Galovič.
Mimochodem, obyčejný - alespoň podle odborníků - není ani design. Nedávno loňská řada Favorit dostala prestižní ocenění Red Dot Award.