Nižší poplatky, méně poboček. Bude hůř, čekají bankéři

ČTK ČTK
21. 11. 2013 11:04
Polovina evropských bankéřů očekává do roku 2015 propad příjmů.
Foto: Reuters

Praha - Polovina evropských bankéřů očekává do roku 2015 propad příjmů. Zároveň čtyři pětiny hodlají snižovat poplatky za služby s cílem zvýšit ziskovost a důvěru zákazníků. Tři čtvrtiny bankéřů se rovněž chystají na zmenšování pobočkové sítě. Vyplývá to ze studie poradenské společnosti Roland Berger k budoucnosti bankovnictví pro drobné klienty.

Názory bank v různých částech Evropy na pokles příjmů v následujících letech se ale liší. V Německu a severní Evropě jsou banky více pesimistické, 70 procent očekává snížení příjmů. Naopak banky v jižní Evropě jsou více optimistické. "Středoevropští bankéři jsou nejvíce pesimističtí z celé Evropy. Většina z nich očekává pokles příjmů do roku 2015, zatímco jen 23 procent očekává nárůst," uvedl partner společnosti Roland Berger Strategy Consultants Constantin Kinský.

Studie vznikla na základě rozhovorů s 60 vrcholovými manažery bank v 15 evropských zemích, včetně České republiky. Zaměřila se na perspektivy vývoje bankovnictví pro drobné klienty do roku 2015.

"Tradiční etablované banky čelí silné konkurenci nových hráčů na trhu ze strany maloobchodníků, internetových firem a mobilních operátorů. Přímé kanály hrají stále významnější roli v generování příjmů a získávání nových zákazníků," uvádí studie.

Proto také 95 procent bankéřů plánuje zlepšení prodejů prostřednictvím přímých kanálů. Do roku 2015 se totiž podle studie uskuteční více než 40 procent všech jednoduchých transakcí přes mobilní bankovnictví.

V souvislosti s tímto vývojem uvedla asi třetina bank, že investice v příštích letech se zaměří především na digitální kanály. Půjde především o online a mobilní bankovnictví přes chytré telefony a tablety.

Většina dotazovaných bankéřů rovněž očekává, že nebankovní instituce, jako maloobchodníci, internetové společnosti a telekomunikační operátoři, zaplaví trh a to především v oblasti plateb a jednoduchých spořících produktů. "Například výběr hotovosti a spotřebitelské úvěry, které zákazník může získat přímo u maloobchodníků, představují ohrožení hlavní nabídky bank. Zároveň poskytovatelé internetových služeb, jako Paypal, představují silnou konkurenci," uvádí studie.

Z ní dále vyplývá, že 90 procent evropských bankéřů věří, že klíčovým faktorem úspěchu je cenový model

 

Právě se děje

Další zprávy