reklama
 
 

Praha jako Bavorsko. Je šestým nejbohatším regionem EU, projděte si žebříček

Aktualizováno 15. 12. 2017 11:00
Česká metropole se dělí o šesté místo v pořadí evropských regionů podle HDP na obyvatele. S velkým náskokem vede západní část vnitřního Londýna. Nejsilnější zastoupení na čele tabulky mají německé regiony, naopak konec tabulky patří Bulharsku.

Brusel - Ekonomicky nejsilnějším regionem Evropské unie je Vnitřní Londýn - Západ. Vyplývá to ze statistiky Eurostatu za rok 2015, o níž informoval on-line deník Aktuálně.cz na začátku letošního dubna a nyní ji zveřejnil také Český statistický úřad.

Porovnává 276 územních jednotek nazvaných NUTS2 podle hrubého domácího produktu (HDP) na obyvatele.

Inner London-West vede tabulku s obrovským náskokem před ostatními. Výkon tamní ekonomiky dosahuje téměř šestinásobek (580 procent) unijního průměru. Druhé skončilo Lucembursko s 264 procenty, třetí Hamburk s 206 procenty těsně před Bruselem.

Praha se dělí o šesté místo spolu s německým Horním Bavorskem, tedy regionem tvořeným Mnichovem a širším okolím. Ještě o jednu příčku lépe je na tom Bratislavský kraj na Slovensku.

Nejsilnější regiony EU:

Region - NUTS2 HDP na obyvatele
Inner London - West (Velká Británie) 580 % průměru EU
Luxembourg  (Lucembursko) 264 %
Hamburg (Německo) 206 %
Bruxelles-Cap. / Brussel Hfdst.  (Belgie) 205 %
Bratislavský kraj (Slovensko) 188 %
Praha (Česká republika) 178 %
Oberbayern (Německo) 178 %
Île de France (Francie) 176 %
Inner London - East (Velká Británie) 175 %
Stockholm (Švédsko) 174 %
Noord-Holland (Nizozemsko) 164 %
Darmstadt (Německo) 163 %
Hovedstaden (Dánsko) 163 %
Stuttgart (Německo) 162 %
Bremen (Německo) 159 %
North Eastern Scotland (Velká Británie) 155 %
Wien (Rakousko) 155 %
Utrecht (Nizozemsko) 150 %
Berkshire, Buckinghamshire & Oxfordshire (VB) 150 %
Salzburg (Rakousko) 150 %

Londýnský i lucemburský HDP na osobu je vyšší i díky tomu, že na relativně malém prostoru pracuje mnoho lidí ze sousedních regionů. Ti sice přispívají k tvorbě tamního HDP, ten se pak ale při rozpočítání na osobu dělí jen mezi tamní občany. Započítá se tedy menší počet osob, než jej vytváří.

Celkem dvacet regionů má HDP na obyvatele alespoň o polovinu vyšší než průměr Evropské unie. Pět z nich najdeme v Německu, čtyři ve Velké Británii, dva v Nizozemsku a Rakousku. Jednoho zástupce mají v této nejsilnější skupině Belgie, Česká republika, Dánsko, Francie, Lucembursko, Slovensko a Švédsko.

S výjimkou Prahy (178 procent unijního průměru) nedosáhl žádný z tuzemských regionů alespoň průměru EU. Nejlépe dopadly Střední Čechy a Jihovýchod (tvořený Jihomoravským krajem a Vysočinou) s 81 procenty. Následují regiony Jihozápad (Jihočeský a Plzeňský kraj) - 77 procent a Střední Morava (Olomoucký a Zlínský kraj) - 73 procent.

Tuzemský region Severovýchod (Královéhradecký a Pardubický kraj) spolu s Moravskoslezskem dosahují na 72 procent průměru EU. Nejchudším tuzemským regionem je Severozápad (Karlovarský a Ústecký kraj), který dosáhl jen 65 procent unijního průměru.

Nejslabší ekonomiku v celé Evropské unii má region Severozapaden v Bulharsku - dosahuje jen 29 procent unijního průměru. Mezi něj a další bulharský region Severen tsentralen (33 procent) se dostal ještě francouzský ostrov v Indickém oceánu Mayotte (32 procent).

Region - NUTS2 HDP na obyvatele
Severozapaden (Bulharsko) 29 % průměru EU
Mayotte (Francie) 32 %
Severen tsentralen (Bulharsko) 33 %
Yuzhen tsentralen (Bulharsko) 33 %
Nord-Est (Rumunsko) 34 %
Severoiztochen (Bulharsko) 39 %
Yugoiztochen (Bulharsko) 39 %
Sud-Vest Oltenia (Rumunsko) 40 %
Észak-Alföld (Maďarsko) 43 %
Dél-Dunántúl (Maďarsko) 45 %
Észak-Magyarország (Maďarsko) 45 %
Lubelskie (Polsko) 47 %
Sud-Muntenia (Rumunsko) 47 %
Anatoliki Makedonia, Thraki (Řecko) 48 %
Dél-Alföld (Maďarsko) 48 %
Ipeiros (Řecko) 48 %
Podkarpackie (Polsko) 48 %
Warmińsko-Mazurskie (Polsko) 49 %
Podlaskie (Polsko) 49 %
Swiętokrzyskie (Polsko) 50 %

autoři: Alice Stejskalová, Petr Kučera | 2. 4. 2017 11:18

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama