Dušičky jsou z ekonomického hlediska stále čtvrtým nejvýznamnějším svátkem v Česku. Letos lidé u obchodníků nechají za ozdobu hrobů v průměru 140 korun za osobu, celkově pak přes miliardu korun, vypočítává ekonom společnosti Czech Fund Lukáš Kovanda.
"Jsou ale lidé, kteří za dušičkové předměty utratí i několik tisíc. Pak jsou však i tací Češi, těch je zhruba dvacet procent, které svátek zcela míjí," připomíná Kovanda.
Dušičky jsou podle něj svátkem spíše lidí středního a vyššího věku, tudíž i výdaje za dušičkové předměty vykazují rostoucí tendenci s růstem věku zákazníka. "Mladší lidé nevykazují takové dušičkové výdaje, takže jejich průměrnou výši stlačují. Mnozí mladí pak dávají přednost spíše importovanému Halloweenu, který se slaví o dva dny dříve, Halloween slaví zhruba osmkrát méně Čechů než Dušičky, pouze asi deset procent," dodává ekonom.
LED svíčky jsou hit
Z dušičkového sortimentu jdou v internetovém obchodě Alza na odbyt hlavně svíce. Moderní LED svíčky jsou podle mluvčí Patricie Šedivé stále oblíbenější. "Jsou v rámci Dušiček vhodné zejména pro interiérová pietní místa různých farností a kostelů, kde nejsou povolené otevřené klasické hořící svíčky," podotkla Šedivá.
To, že "LEDky" nabyly na popularitě, uvedla i mluvčí hypermarketu Globus Rita Gabrielová. Parafínové, olejové či malé iluminační svíce v kalíšku ale dál patří pro nakupující k osvědčené klasice. Běžné svíčky nejčastěji volí i zákazníci e-shopu Hrbitovnizbozi.cz. "Češi jsou konzervativní, nenakupují nic výstředního, nic co by vyčnívalo," řekl majitel e-shopu Milan Hegner.
Mluvčí Teska Václav Koukolíček uvedl, že se prodej rovnoměrně dělí mezi skleněné dekorativní svíčky, olejové, které hoří velice dlouho, a náhradní náplně. Dlouho hořící svíčky, v červené a bílé, se nejlépe prodávají i v Kauflandu, uvedla mluvčí Denisa Vítková.
Co se květin týče, dávají Češi přednost živým před umělými. Podle Martina Mládka, majitele Květinářství a zahradnictví Mládek, zůstávají oblíbené chryzantémy. K favoritům se řadí i astry, různé druhy vřesu a dekorativní věnečky. V pražském Zahradnictví Kočí je největší zájem o věnce v přírodním stylu, které se zdobí usušenými přebytky - například růžemi. Oblibu váz a věnců z přírodních materiálů eviduje i Globus.
"Záleží i na počasí. Když je hezky, vezmou lidé chryzantému, když je mráz a ošklivo, volí spíše věnec," řekla Květa Sunarto ze Zahradnictví Rypáček. Sunarto také míní, že zájem o Dušičky klesá. Podobný názor má Radka Velechovská ze Zahradnictví Bašť v Líbeznicích. Mladí lidé podle ní na hroby příliš nechodí. A když, tak za dekorace moc neutratí. Hlouběji do kapsy podle ní sáhne spíše starší generace.
Většina oslovených zahradnictví nicméně uvedla, že zájem o dušičkový sortiment je stabilní a zatím srovnatelný s předchozími lety. Větší zájem o dušičkové zboží proti loňsku už nyní eviduje Kaufland a podle mluvčí Vítkové s blížícím se svátkem stále roste. V Tesku lidé nakupují na Dušičky až v posledních 14 dnech, jindy začínali už počátkem října. Koukolíček přičítá změnu teplému počasí. V Globusu čekají největší zájem o dušičkové dekorace dnes a o víkendu.
Slavit památku všech zemřelých věřících 2. listopadu nařídil poprvé opat Odilo z benediktinského kláštera ve francouzském Cluny v roce 998. Z benediktinských klášterů se později tento zvyk rozšířil.