Kunovice - Legendární letadlo L-410 Turbolet projde zásadní proměnou za stovky milionů korun.
Nová generace letadla, o které je stále velký zájem v Rusku, ale prodává se také v Jižní Americe nebo třeba Francouzské Guyaně, má létat rychleji a doletět dále, získá také větší zavazadlový prostor a má být i hospodárnější.
Hlavní část zkoušek nového prototypu L-410 NG v továrně Aircraft Industries v Kunovicích se uskuteční letos a příští rok, k zákazníkům by se poprvé mohlo dostat na konci roku 2015.
Kunovické L-410 je i po čtyřiceti třech letech od svého vzniku jediným vyráběným a prodávaným českým dopravním letadlem.
Chceme na další trhy
"Vývoj nové verze Turboletu přijde na stovky milionů korun," řekla v úterý generální ředitelka společnosti Aircraft Industries Ivona Plíšková. V továrně se už odzkoušely některé nové materiály a menší díly, pracuje se na modernizované verzi trupu, další části letadla vznikají u dalších dodavatelů.
Stát dá letecké firmě z Kunovic i dalším dvanácti českým firmám a výzkumným pracovištím, které se na vývoji letounu podílejí, přes 200 milionů korun.
Nová generace má firmě výrazně pomoci k tomu, aby už v roce 2016 prodávala 30 letadel za rok. Od roku 2005 přitom firma prodala 50 nových letadel, především do Ruska. Letos zatím z Kunovic k zákazníkům zamířilo devět nových strojů.
Firma se chce také dostat na další trhy, jako je Indie, Nepál nebo Indonésie.
Firma dvakrát zbankrotovala
Letoun L-410 se začal vyrábět v roce 1969, dosud kunovickou továrnu opustilo 1100 kusů.
Letadlo prošlo celou řadou dílčích modernizací. Tou poslední je verze s novým motorem a vrtulí, která letos v dubnu získala certifikát od Evropské agentury pro bezpečnost letectví.
Výrobce vyzdvihuje, že proti konkurenčním letadlům je L-410 levné a spolehlivé. Díky odolným podvozkům a výkonným motorům navíc na rozdíl od konkurence přistane a vzlétne i z krátkého pruhu bláta někde v džungli rozvojových zemí. Nevadí mu ani sibiřské mrazy.
O nové generaci letadla L-410 se v Kunovicích mluví od doby, kdy byl na začátku devadesátých let podnik privatizován. Avšak ani američtí majitelé ze společnosti Ayres Corporation, ani čeští z Moravanu Aeroplanes nikdy plány na modernizaci letadla neuskutečnili. Naopak firma skončila dvakrát v konkurzu.
Nyní má ve firmě rozhodující podíl ruská společnost Ural Mining and Metallurgical Company. Firma letos očekává tržby převyšující dvě miliardy korun. Loni firma vykázala provozní hospodářský výsledek 24 milionů korun. Tržby byly zhruba 770 milionů korun.
Další novinka z Kunovic
Kunovice tak zůstávají hlavním centrem tuzemské výroby letadel. Další zdejší velký výrobce, společnost Evektor, letos v červnu oznámil, že prodal přes svého brazilského zástupce Nova Aeronáutica první víceúčelový dvoumotorový turbovrtulový letoun EV-55 Outback na americký kontinent.
EV-55 Outback je nový dvoumotorový turbovrtulový letoun určený pro přepravu devíti až čtrnácti osob, jehož prototyp poprvé vzlétl v roce 2011. O nové letadlo je zájem také v Rusku. Evektor i Aircraft Industries ale tvrdí, že jejich letadla si konkurovat nebudou, každé je zaměřeno na jiný typ zákazníků.