Katar kvůli bezpečnostní situaci pozastavil dodávky LNG přes Rudé moře

ČTK ČTK
15. 1. 2024 13:41
Katar kvůli bezpečnostní situaci pozastavil dodávky LNG přes Rudé moře

Katarská společnost QatarEnergy kvůli bezpečnostnímu riziku pozastavila dodávky zkapalněného zemního plynu (LNG) na tankerech přes Rudé moře. S odkazem na své zdroje o tom dnes informovala agentura Reuters. Produkce LNG ale v Kataru pokračuje. Katar patří k největším exportérům LNG na světě a například Evropská unie se zkapalněným plynem z Kataru snaží částečně nahrazovat dodávky plynu z Ruska. Ty začala odmítat před dvěma lety v reakci na to, že Rusko vojensky zaútočilo na Ukrajinu.

Nejméně čtyři tankery používané k přepravě katarského LNG o víkendu nepokračovaly v cestě, neboť americké a britské síly v předchozích dnech provedly letecké a námořní údery na Jemen. Reagovaly tím na útoky povstaleckých Húsíů z Jemenu, kteří se zaměřují právě na obchodní lodě v Rudém moři. Přes tuto trasu a dál přes Suezský průplav směřuje asi 12 procent celosvětové lodní dopravy.

Tankery Gharíja, Nuáman a Huvajla naložily LNG v katarském Rás Laffanu a měly zamířit k Suezskému průplavu, ale v neděli se zastavily u pobřeží Ománu. Ukazují to záznamy LSEG o pohybu lodí po světových oceánech. Loď Rikajját, která mířila zpět do Kataru, se na své trase zastavila v sobotu v Rudém moři.

"Je to pauza, abychom dostali bezpečnostní radu. Pokud cesta přes Rudé moře zůstane nebezpečná, poplujeme kolem mysu," řekl zdroj s přímou znalostí této záležitosti. Odkazoval tak na mys Dobré naděje u jižního cípu Afriky, což je mnohem delší a dražší alternativa k cestě přes Rudé moře a Suezský průplav. "Neznamená to zastavení produkce," dodal zdroj.

Cestu z Kataru do Evropy tanker naložený zkapalněným zemním plynem běžně urazí za 18 dnů. Pokud je nucen plout kolem mysu Dobré naděje, cesta je o devět dnů delší, uvedl analytik trhu LNG ze společnosti ICIS Alex Froley. Jeden z obchodníků pak spočítal, že cena převáženého nákladu se tím zvýší o 1,00 až 1,30 eura za megawatthodinu (MWh), což ale částečně smaže fakt, že lodě ušetří na poplatcích za využití Suezského průplavu.

"Katar se vydá po dlouhé trase přes mys Dobré naděje, což bude mít za následek zpoždění dodávek. Pro Evropu to ale neznamená nic dramatického," uvedl další obchodník.

 

Právě se děje

Další zprávy