Odškodnění po americkém vzoru? Proti Volkswagenu se musí spojit celá EU, říká Jourová

ČTK ČTK
Aktualizováno 5. 9. 2016 20:32
Podle eurokomisařky Věry Jourové automobilka Volkswagen porušila v souvislosti se skandálem s emisemi ve většině zemí EU zákony na ochranu spotřebitele. Její úřad, který je za tuto oblast zodpovědný, nyní vyhodnocuje informace ze všech unijních států. Jourová německému listu Die Welt řekla, že považuje za nutné, aby EU proti automobilce koordinovaně zakročila.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

Brusel - Německá automobilka Volkswagen manipulacemi s emisemi u naftových aut porušila ve většině zemí Evropské unie evropské zákony na ochranu spotřebitele, řekla německému listu Die Welt eurokomisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost pohlaví Věra Jourová.

Na dnešní tiskové konferenci v Bruselu pak eurokomisařka novinářům sdělila, že pro spotřebitele v EU bude složitější vymoci na firmě odškodnění podobné tomu, které získali spotřebitelé v USA. Rozhodovat totiž nakonec budou muset soudy v jednotlivých členských zemích unie.

"Jedno se ukazuje už teď: Volkswagen ve většině členských zemí (EU) jasně porušil evropské zákony na ochranu spotřebitele. Považuji proto za nutné, abychom na evropské úrovni koordinovaně zakročili," řekla deníku Die Welt česká eurokomisařka.

Kauzu Volkswagenu Jourová podle svého vyjádření před novináři považuje za "celoevropskou výzvu", která se dotkla spotřebitelů ve všech unijních zemích. Z pohledu komise se věc týká především směrnic o nekalých obchodních praktikách a o zárukách na zboží.

Přístup úřadů jednotlivých členských států k "dieselgate" se ale podle české eurokomisařky liší. Proto se s žádostí o zpětnou vazbu obrátila na spotřebitelské organizace v jednotlivých zemích.

Volkswagen označil obvinění ze strany Jourové za nepodložená. Mluvčí firmy podle agentury Reuters zdůraznil, že automobilka vede s bruselskými úřady pravidelné a konstruktivní rozhovory.

Automobilové emise se loni dostaly do centra pozornosti, když německý koncern Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Při jízdě přitom auta produkují výrazně více emisí než při kontrolních testech.

Volkswagen už v červnu přistoupil na to, že v USA za urovnání vládních a spotřebitelských žalob souvisejících se skandálem zaplatí až 15,3 miliardy dolarů (přes 366 miliard korun).

Podle informací Die Welt z Evropské komise firma zákony na ochranu spotřebitele porušila ve 20 zemích EU. Mluvčí komise toto číslo zatím nepotvrdila, Jourová sama dnes hovořila o "většině členských států".

Právě na jejich úrovni ale platí velmi rozdílné právní postupy, upozornila eurokomisařka. "Chci, aby úřady v jednotlivých státech dokázaly zajistit co nejlepší ochranu spotřebitelů a odškodnění v rámci svého právního rámce. A také co nejrychleji to bude možné," prohlásila. Myslí si přitom, že svou roli bude hrát i postoj právě samotných spotřebitelů.

Pokud jde o možnost odškodnění, liší se podle Jourové evropský systém od amerického. "V EU není možnost kolektivního odškodnění upravena podobným způsobem. V některých zemích musí vzít spotřebitelé věc do vlastních rukou a obrátit se na soud, aby rozhodl o jejich právu na odškodnění," poznamenala.

Evropská komise Volkswagen v létě vyzvala, aby zvážil přiměřené odškodnění pro své zákazníky. Podle mluvčí komise ale odpověď firmy nebyla povzbudivá, a je proto na spotřebitelích, jak budou reagovat.

Jourová se ve čtvrtek sejde se zástupci organizací na ochranu spotřebitelů, později v měsíci - 29. září - ji čekají také jednání s představiteli odpovědných úřadů členských zemí; tento měsíc se pravděpodobně sejde také se zástupci Volkswagenu. Diskutovat by se mělo o tom, jak by Evropská komise mohla pomoci při prosazování zájmů spotřebitelů, včetně možného odškodnění.

 

Právě se děje

Další zprávy