Meziměsíčně se dubnové tržby maloobchodníků očištěné o sezonní vlivy zvýšily o 0,2 procenta.
Vliv velikonočních nákupů se projevil zejména v prodeji potravin, kde se tržby zvýšily o desetinu, což je podle ekonoma společnosti Czech Fund Lukáše Kovandy nejvýraznější růst od září roku 2003.
"Češi tedy o letošních Velikonocích "pořádně hodovali", i když markantní růst výdajů za potraviny pochopitelně částečně plyne z prosté skutečnosti jejich zdražování. To je patrné například u brambor, cibulí, zelí a další zeleniny, jejíž cena je z důvodu loňské slabé úrody na historickém maximu. Cibule nebo zelí je letos přibližně o 100 procent dražší než loni ve stejnou dobu roku," doplňuje Kovanda.
S tím souvisí i růst výdajů Čechů v restauracích, který byl v dubnu meziročně necitelnější od loňského ledna.
"Vyšší tržby však zaznamenala většina sortimentů. Výjimkou byly specializované prodejny oděvů a obuvi, kde se tržby meziročně snížily zejména vlivem vysoké srovnávací základny z minulého roku," dodává ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.
Nejvyšší růst, o 20 procent, zaznamenal prodej internetových obchodů a zásilkových služeb. U obchodníků s nepotravinářským zbožím nejvýrazněji rostly tržby za počítačová a komunikační zařízení, a to o 15,4 procenta. Za výrobky pro domácnost lidé v dubnu utratili meziročně o 4,7 procenta více.
Tržby za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží vzrostly o čtyři procenta. Dvouprocentní nárůst tržeb statistici zaznamenali u výrobků pro kulturu, sport a rekreaci. Tržby prodejen s oděvy a obuví naopak klesly o 1,9 procenta.
Za prodej a opravy motorových vozidel tržby proti loňskému dubnu o 0,7 procenta. Zatímco tržby za prodej aut a náhradních dílů rostly, za opravy vozidel zaplatili lidé o 6,2 procenta méně.
Podle ekonoma společnosti Cyrrus Michala Brožky ale začne růst maloobchodních tržeb spolu se zpomalující ekonomikou postupně přibržďovat. "Po loňském nárůstu tržeb v maloobchodu o 4,9 procenta čekáme letos růst o 3,7 procenta bez prodeje aut," odhaduje Brožka.