Berlín - Jeden z největších světových výrobců jídla pro děti, společnost Hipp, čelí obvinění z klamání zákazníků.
Podle vlivné německé spotřebitelské organizace Foodwatch, která se zaměřuje právě na klamání spotřebitelů a nepravdivé reklamní výroky, postupuje Hipp v rozporu se všemi současnými doporučeními pro dětskou výživu.
Firma, která má pobočky v 52 zemích světa včetně Česka, totiž pro malé děti nabízí čaje obsahující v přepočtu až dvě a půl kostky cukru. Tyto nápoje přitom propaguje jako dětem prospěšné a vhodné k pití, když mají žízeň.
Výrobce podle expertů ze spotřebitelského sdružení využívá toho, že je v očích rodičů kupujících potraviny pro svoje malé děti zárukou důvěryhodnosti.
Páté kolo u kočárku
Podle spotřebitelského sdružení je ale pro děti lepší voda, neslazené čaje nebo silně zředěná ovocná šťáva. "Slazené čaje jsou nadbytečné jako páté kolo u kočárku," uvedla Anne Markwardt ze sdružení Foodwatch.
Spotřebitelské sdružení už zahájilo kampaň, v níž mají rodiče posílat firmě Hipp e-maily a vyzývat ji ke změně postoje.
Společnost Hipp, která je nyní největším zpracovatelem bio produktů na světě a v jejímž čele stojí německý podnikatel roku 2010 Claus Hipp, se brání.
Tvrdí, že zákazníky neklame. "Na rozdíl od komerčních instantních čajů naše výrobky obsahují pouze přírodní bylinné a ovocné výtažky," uvedla firma v prohlášení.
Kdo klame nejvíc?
Podobně jako Hipp se do hledáčku spotřebitelských sdružení dostaly i další velké firmy. Loňské ankety o výrobek, který klame lidi nejvíce, se zúčastnily desítky tisíc lidí.
"Vítězem" se stal mléčný řez od společnosti Ferrero. Podle zákazníků klame svou prezentací a reklamou nejvíc.
"Lehká svačinka s báječnou chutí našlehaného mléka," tvrdí o něm výrobce. Podle organizace Foodwatch se však tyčinka nedá srovnat ani s čokoládovo-šlehačkovým dortem. Mléčný řez obsahuje o třetinu tuku a cukru více.
Jako další příklady klamání zákazníků si němečtí spotřebitelé vybrali reklamu na jogurt Activia a bonbony Nimm2 Soft.
Reklama na Activii, která patří mezi nejprodávanější jogurty také v Česku, podle sdružení Foodwatch značně přehání. Podobné účinky při trávení jako u Activie je možné podle sdružení dosáhnout pojídáním normálních jogurtů nebo třeba i sušených švestek a koneckonců i obyčejnou chůzí. Společnost Danone však pochyby odmítá - podle ní 28 studií dokazuje, že Activia je zdraví prospěšná.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Vyberte si potraviny správně.