Brno - Skupina malých českých pivovarů vyrazila proti jedničce trhu, Plzeňskému Prazdroji. Stěžují si, že je omezuje v dodávkách do některých restaurací a hostinců.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) dostal v této souvislosti několik stížností, podle nichž Prazdroj nedodržuje podmínky výjimky, kterou mu loni ÚOHS udělil.
Nic nenašli
Antimonopolní úřad ale situaci na trhu pravidelně kontroluje a žádné nedostatky neodhalil, řekl dnes novinářům místopředseda ÚOHS Kamil Rudolecký. Prazdroj dnes uvedl, že verdikt antimonopolního úřadu očekával.
V Česku je v současnosti kolem 50 průmyslových pivovarů. Víc než čtyři pětiny domácího trhu ovládá sedm firem. Číslem jedna je Plzeňský Prazdroj, člen druhé největší světové skupiny SABMiller. Kromě Pilsner Urquell vyrábí i značky Radegast, Gambrinus a Velkopopovický Kozel.
Od dubna 2006 do března 2007 prodal zhruba 10,7 milionu hektolitrů, a je tak největším výrobcem piva v zemi. Za stejnou dobu utržil přes 14,4 miliardy. Antimonopolní úřad loni firmě povolil, že může se svými odběrateli z řad restaurací uzavírat smlouvy o minimálním ročním odběru piva.
V praxi to znamená, že pivovar může po hostinských požadovat, aby od něj odebírali určité množství, maximálně ale 70 procent piva. Zbylých 30 procent by mělo zůstat pro ostatní dodavatele.
Podíl se vypočítával podle odběrů z let 2003 až 2005. Dnes se situace změnila a menší pivovary tvrdí, že jejich podíl klesl, uvedl Rudolecký. Podle ředitele kabinetu předsedy ÚOHS Roberta Nerudy je ale v podmínkách výjimky uvedeno, že Prazdroj musí svůj podíl přizpůsobit aktuální situaci.
U ÚOHS opakovaně
"V případě, že nastupují (firmy ze skupiny Plzeňský Prazdroj) do obchodního jednání v restauracích ... nedodržují ponechání třicetiprocentního prostoru pro svou konkurenci a vždy trvají na tom, aby současný dodavatel ukončil ostatní dodávky a ony byly monopolní," uvedl v aktuálním infolistu ÚOHS k pivnímu trhu prezident Českého svazu malých nezávislých pivovarů Jiří Fusek.
"Je zcela na rozhodnutí majitele restaurace, jaká piva bude mít na čepu," řekl dnes ČTK zástupce Plzeňského Prazdroje Vladimír Jurina. Obchodní zástupce podle něj nemůže hostinskému zakázat prodávat jiné značky. Pokud by si to vynucoval nikoli smluvně, ale "jen" ústně, "šlo by o hrubé porušení pracovních povinností".
Obchodní týmy musí podle něj dodržovat velmi přísný kodex. Pokud má restaurace vybavení, tedy výčepní stolice od Prazdroje, může na něm čepovat jiná piva. Antimonopolní úřad to ale nezjistil. Chováním Prazdroje se v minulosti zabýval už několikrát.