Hledají se bary pro velký byznys. Zn.: Sázet povoleno

Zdeněk John
5. 3. 2011 16:47
Rozhovor s generálním ředitelem Fortuna Entertainment Group Jiřím Bundou

Praha - Sázková kancelář Fortuna připravuje masivní rozšíření svých obchodních míst. Do dvou letech jich chceme mít k dispozici zhruba dva a půl tisíce, tady si budou moci naši zákazníci vsadit, řekl generální ředitel Fortuny Jiří Bunda v rozhovoru pro Aktuálně.cz.

Fortuna rozhodí více sítí mimo jiné i kvůli nové loterii, kterou chystá, a investuje tak navzdory tomu, že přibývá sázek po internetu.

"Internet ale nikdy úplně nevytlačí klasické sázení na pobočkách nebo v barech. To vidíte třeba v Anglii, ale nejen tam," počítá Bunda.

Pro letošní rok dal Bunda regionálním obchodním ředitelům Fortuny speciální úkol. Mají vytipovat už fungující bary, v nichž by Fortuna mohla otevřít svá další obchodní místa.

"Nám jde o to mít dostatečnou síť poboček, ale také barů, kde se sází, protože sázení je i hra, kterou chcete hrát s někým - jde o sociální kontakt. Pokud se nám podaří spojit zábavu (dívání se na sport) se sázením, máme vyhráno," tvrdí ředitel Fortuny.

Vaši ředitelé tedy aktivně vyhledávají bary, které by s vámi šly do sázení?

Ano. Máme sedmnáct regionálních ředitelů, kteří to mají za úkol. V Česku chceme do konce roku zvýšit počet těchto míst o stovku. Loni to bylo o čtyřicet, padesát, takže teď máme celkem 600 míst.

Je rozdíl v regionech? Poznáte třeba, zda se pohybujete v chudším kraji, nebo v bohaté Praze?

Vůbec. Klíčovější je, zda je pobočka spávně umístěna a zda personál v pobočce je kvalitní.

Je to důležité - v době internetového sázení - tak zásadně zvedat počet míst, kde se dá vsadit?

Rozhodně ano.

Na Slovensku se nám daří velmi agresivně jít do poboček nového typu, partnerských. To znamená, že se domluvíme s barem, kde lidé koukají na fotbal a nově mohou i sázet. Neplatíte žádný nájem, žádné zaměstnance, zaplatíme jen provizi z tržeb. Čím víc takových míst budeme mít, tím lepší budou výsledky. Tohle platí v retailu obecně: čím víc máte míst, kde prodáváte, tím víc utržíte.

V Česku je to o to důležitější, že tady platí pravidlo, že k sázení na internetu musíte nejprve zajít na pobočku. Tady nám ukážete, že vám je přes 18 let, založíte si účet, my provedeme registraci, a pak teprve můžete sázet.

Kdo u vás sází?

Třeba já. Pro mne osobně je to druh zábavy, nejde mi primárně o to vyhrát velké peníze. Když bylo loňské finále Ligy mistrů, tak jsem nevěděl komu fandit, zda Bayernu nebo Interu Milán. Vsadil jsem na Bayern a hned pro mne ten zápas byl zajímavější. I když jsem prohrál.

Kolik lidí u vás sází po internetu?

Pokud jde o počet přijatých sázek, tam je to už fifty fifty s kamennými pobočkami. Ale pokud jde o hrubý výnos,  tedy kolik nám zůstane po vyplacení výher, tam pořád vévodí kamenné pobočky. Prostě na pobočkách nemají sázející tolik informací, také sází většinou víc zápasů najednou, takže je větší šance, že se netrefí.

Nechci podcenit „pobočkáře", ale naše čísla ukazují, že po internetu jsou sázející úspěšnější.

Ukazuje se, že na internetu sází sofistikovanější lidé, hrají produkty, které jsou pro nás méně výnosné, ale protočí tam víc peněz. To platí hlavně o live sázkách.

Takže to musíte pracovat s mobilními zařízeními: tablety, smartphony. Má je čím dál víc lidí…

Něco už máme. Z mobilního telefonu si už u nás můžete vsadit.

Tohle je budoucnost. Lidi třeba chtějí sázet přímo ze stadionu, kde koukají na zápas. Spustili jsme aplikaci pro smartphony.
Sledujeme si, odkud lidé sázejí. Obrat z mobilních zařízení máme v jednotkách milionů týdně, start byl velmi rychlý.

Jak jste spokojen s výsledky celé Fortuny? V týdnu jste ohlásili čistý roční zisk nad 17 milionů euro…

Spokojen jsem se Slovenskem.

V Polsku je pro nás velmi složité prostředí, dochází tam doslova k šikaně našeho typu podnikání. Abyste si představil, co je Polsko. Je tam zakázaná reklama na sázení., povolen je jen velmi drahý sponzoring. Na naše pobočky chodí pravidelně kontroly celníků. Vychází to zhruba jednu kontrolu denně na každou pobočku. Když jsem byl v Polsku, tak jen zápisy z těchto kontrol čítaly 100 tisíc stránek.

Dokonce tam podali trestní oznámení na našeho marketingového ředitele. Na pobočce jsme vyvěsili plakát a protože ten plakát koukal do ulice, byli jsme obviněni z "podněcování k sázení", což je v Polsku zakázané.

V Polsku je to složité: nejvyšší zdanění v Evropě, zakázaná reklama, žádné sázení po internetu - což se snad změní v polovině roku.

Jak dopadly výsledky v Česku?

Česko budu letos zvlášť sledovat, myslím, že to mohlo být mnohem lepší. Souvisí to s tím, o čem už jsme mluvili, třeba i s počtem poboček. Je jich zatím méně, než by mohlo být.

 

Právě se děje

Další zprávy