Billboardy nezabraly. Firmy dál shánějí tisíce řidičů

Tereza Holanová Tereza Holanová
16. 3. 2015 7:12
Nedostatek řidičů nákladních aut v Česku se prohlubuje. Tuzemským firmám přitom roste objem zboží, které potřebují vozit.
Billboardová kampaň sdružení Česmad Bohemia (jedna z variant obrázku)
Billboardová kampaň sdružení Česmad Bohemia (jedna z variant obrázku) | Foto: Česmad

Praha - Nedostatek řidičů nákladních automobilů či autobusů v Česku se prohlubuje. Zatímco před rokem a půl jich podle údajů z úřadů práce chybělo "jen" 1300, nyní firmy nabízejí volných míst třikrát tolik.

"Náborová kampaň", kterou v říjnu spustilo sdružení dopravců Česmad Bohemia, zatím pomohla jen nepatrně. Řidiči nákladních aut a autobusů nadále patří k nejvíce  "nedostatkovým" profesím v Česku. Jen prostřednictvím úřadů práce nabízely firmy v druhém březnovém týdnu 3886 volných míst v tomto oboru, podle zástupců Česmadu chybí řidičů až pět tisíc. "Za dva roky to bude přibližně 10 tisíc, pokud se nestane zázrak," varuje mluvčí sdružení Martin Felix.

Kampaň čítající dvě stovky billboardů po celé republice vyšla na stovky tisíc korun. Obrázek ukazuje například lidi čekající ve frontě před úřadem práce a výzvu "Nestůjte zbytečně ve frontě… Jezděte radši s kamionem po Evropě!"

Zakázek přibývá, řidičů ne

Zájem tuzemských společností o řidiče roste spolu s oživením českého i německého trhu. Firmám přibývají zakázky, takže se zvyšuje objem zboží, které je potřeba vozit. "Některé dopravní firmy by rády přikoupily nová vozidla, ale protože je nemá kdo řídit, nekoupí je a nabídky přeprav odřeknou," vysvětluje Felix.

To potvrzují i jednotliví dopravci. "Jen  na to, abychom naplno využili stávající kamiony, bychom potřebovali odhadem dvacet dalších řidičů," říká obchodní ředitel ČSAD Uherské Hradiště Vlastislav Čech. "Rádi bychom rozšířili vozový park, ale první, na co musíme myslet, je, aby se měl kdo posadit za volant," dodává. A například společnost Šmídl by k plnému obsazení vozového parku potřebovala ještě šestnáct řidičů.

Například na speciálním portálu pro řidiče Truckjobs.cz se ale zatím registrovalo jen zhruba 200 zájemců. A v mezinárodní kamionové dopravě je ochotno pracovat pouze 180 z nich, dodává Felix. Tedy výrazně méně, než tuzemské podniky potřebují.

Dopravci oslovení online deníkem Aktuálně.cz si zatím nemyslí, že by kampaň pomohla. "Přihlásili se nám dva zájemci, ale ne díky kampani. Bylo to na doporučení jiného našeho řidiče," uvádí jednatelka firmy Brož-cz Markéta Hrušková. "Žádné billboardové kampaně jsem si nevšiml," říká dokonce Jiří Lžičař, provozní ředitel společnosti Litra.

Nejvíce neobsazených míst hlásí podle čísel z úřadů práce firmy v Praze, kde nyní poptávají 451 řidičů. Následují Teplice, kde chybí 204 řidičů, Prachatice (169 řidičů) a Plzeň (160 řidičů). V databázi portálu Práce.cz je nyní na pozici "řidič" 2050 inzerátů. V září 2014 jich přitom bylo 1808 a například v červnu 2013 jen 859.

Velké problémy mají hlavně firmy z oblastí sousedících s Německem. "Řidiče kamionů, jejichž platy se včetně příplatků pohybují od 30 do 45 tisíc korun měsíčně, hodně přetahují němečtí dopravci, kteří jim dávají v průměru o 10 000 korun více," řekl loni na podzim Milan Čmiko, jednatel společnosti CM Transport Tachov.

Odpovědnost pilota, plat uklízečky

Muže a ženy od této práce odrazuje množství požadavků, mezi něž patří řidičská oprávnění C a C+E, případně D a D+E, profesní průkaz či psychologické vyšetření. "Většina zaměstnavatelů je ochotna náklady spojené se získáním příslušných oprávnění uhradit," tvrdí Vlastislav Čech. Řidič se pak ale musí zavázat, že u firmy po nějakou dobu zůstane. Na rekvalifikaci může přispět i úřad práce.

Pro řidiče kamionů může být překážkou i odloučení od rodiny, které se kvůli zahraničním cestám může protáhnout třeba na tři týdny.

Někteří lidé z oboru pak řízení kamionu označují za práci, která se vyznačuje "odpovědností pilota a platem uklízečky". "Za neúmyslně nedodržené přestávky vám hrozí v cizině statisícové pokuty. To je pro obyčejného člověka téměř likvidační," říká například pan Jindřich, který nákladní auto řídil sedm let.

Umět točit volantem podle něj rozhodně nestačí. "Musíte dokonale ovládat dopravní předpisy v celé Evropě, způsoby placení mýta, zákazy jízd, celní postupy a papírování, způsoby rozložení a upevnění nákladu, dále aspoň trochu cizí řeči a vystupovat solidně - zastupujete firmu," upřesňuje. Je potřeba znát také technický stav vozidla, umět si poradit s opravami a vůbec vědět, kam lze s autem vjet, aby se s řidičem například neutrhla krajnice.

Průměrná mzda 20 tisíc?

Podle Čecha může řidiče odrazovat i nízká odměna za práci. Průměrná mzda řidiče nákladního auta dosahuje 19 858 korun - alespoň podle zatím posledních dat společnosti Trexima, která sleduje vývoj mezd. Jde přitom o částku před srážkami, do níž jsou již započítané odměny, příplatky i náhrady. Řidiči autobusů si podle této statistiky vydělají v dálkové dopravě průměrně 21 115 korun, v městské hromadné dopravě 26 740 korun.

Tato čísla ale neobsahují stravné, tedy takzvané diety podle zákona. "Bohužel povědomí o výši těchto částek nemáme," potvrzuje Radek Houšť ze společnosti Trexima.

Někteří zaměstnavatelé přitom oficiálně vyplácejí řidičům jen minimální mzdu, zatímco větší část jim dávají formou diet, které nepodléhají odvodům, uvádí Čech. O to, aby dostávali co největší část odměn v dietách, stojí podle něj například zaměstnanci zatížení exekucí (na stravné se totiž nevztahují srážky ze mzdy).

Naopak třeba řidiči, kteří plánují hypotéku, potřebují co nejvyšší základní mzdu, aby v bance uspěli. Od oficiální hrubé mzdy se odvíjejí také dávky starobního důchodu.

Jezdíme pro vás

Aktuální kampaň byla podle zástupců Česmadu přesto užitečná. "Jejím hlavním úkolem bylo zvýšit ve společnosti povědomí o tomto problému," tvrdí Felix.

Podle Čecha je kampaň nutná hlavně proto, aby změnila pohled na řidiče, které společnost vnímá spíše negativně. "Jen si vezměte okamžiky, kdy nám kamioňáci pomalu jízdou na dálnici komplikují život. Jen málokdo si ale uvědomuje, že ten řidič tam nejede pro své potěšení, ale proto, že veze zboží, které směřuje třeba do výrobních závodů automobilek nebo skladů hypermarketů, abychom si ho pak mohli koupit," říká.

Nízkou prestiž má tato profese i podle bývalého řidiče Jindřicha. "Každý si jen myslí, že řidič je lump, který krade naftu a najíždí navíc zbytečné kilometry. A když se konečně vracíte unavení, nevyspalí domů, hrdi na svoji práci i na to, jak jste na cestách vše zvládli, slyšíte v rádiu kampaň Vyfoťte kamioňáka, co nejvíc škodí. Zapnete televizi a tam je zas něco proti kamionům," zdůrazňuje.

 

Právě se děje

Další zprávy