Konečně elektrické kombi. Kombinaci baterek a pořádného kufru přiveze Peugeot E-308

Martin Frei Martin Frei
14. 9. 2022 15:34
Peugeot zveřejnil detaily elektrické třistaosmičky. Bateriový pohon nabídne jak v hatchbacku, tak v kombi, což je na evropském trhu vůbec poprvé. Obě verze dorazí příští rok a přivezou účinnější techniku: akumulátor s nižším obsahem kobaltu a úspornější motor. Spolu s příznivou aerodynamikou mají přinést spotřebu 12,7 kWh/100 km, což při kapacitě 51 kilowatthodin znamená dojezd 400 kilometrů.
Foto: Peugeot

Stále více elektromobilů přijíždí s karoserií SUV. Nad baterií v podlaze tím výrobci získávají víc místa na výšku, ovšem za cenu dvou much: horší aerodynamiky a menšího kufru. Jako každá móda totiž SUV míří prvotně na estetická hlediska, a to s neforemně dlouhou zádí nejde dohromady.

Peugeot má v žánru kombi dlouhou tradici a v chalupářském Česku pokaždé uspěl. Nyní jako první také elektrifikuje, což je důsledek jeho konzervativní produktové politiky. Zvláštní podvozkovou platformu pro bateriový pohon sice připravuje, zatím však elektropohon montuje do konvenčních modelů. 

Parametry E-308 ovšem vypadají slibně, což se netýká jen 600litrového kufru. Pod kapotou se objeví nový motor ze společného podniku Stellantisu a specializované firmy Nidec Leroy-Sommer, kombinující permanentní magnety s reluktančním principem. To by se mělo projevit v nižší spotřebě, než jakou nabídly dosavadní Peugeoty e-208 a e-2008.

Na hospodárnost pohonu spoléhá baterie s poměrně skromnou kapacitou - celkem 54 kilowatthodin, využitelných 51. Stejně jako v typu e-208 bude uložená pod zadními sedadly a částí kufru.

Nová chemie článků snižuje obsah kriticky nedostatkového kobaltu na 10 procent. Udávaný nabíjecí výkon 100 kilowatt ovšem zůstává stejný. Stejně jako čas 25 minut k nabití ze 20 na 80 procent, který ve skutečnosti znamená, že po dosažení 60 procent kapacity výkon klesne k 50 kilowattům.

Nápadně nízká je slibovaná kombinovaná spotřeba v cyklu WLTP 12,7 kWh/100 km. To je o dvacet procent méně než u Volkswagenu ID.3 s prostřední 54kWh baterií. Kromě účinného motoru se v ní odráží nižší stavba vozu s výhodnější aerodynamikou. 

Dynamickou nevýhodu lze naopak čekat od předního pohonu při plném obsazení, kdy většina hmotnosti připadne na zadní nápravu. U Peugeotu 308 ji však snižuje neobvyklé uspořádání s velmi dlouhým rozvorem, koly "v kufru" a krátkým převisem.

Model E-308 bude uveden v polovině roku 2023. Bližší termín, základní cenu ani specifikace výrobce zatím nezveřejnil. V podobném termínu bude nejspíše uveden i sesterský Opel Astra-e.

 

Právě se děje

Další zprávy