"Čekal jsem na chvíli, kdy se otevře plnička na vodík na pražském Barrandově, předtím by to nedávalo smysl," říká Hospodářským novinám ministr práce a sociálních věcí a současně místopředseda vlády Marian Jurečka za volantem vodíkové Toyoty Mirai. Tu si jeho resort pronajal prostřednictvím operativního leasingu od automobilky na jeden rok.
"Chceme, aby ministerstva a veřejná správa obecně šly příkladem v nákupu bezemisních aut, proto jsme se spolu s Petrem Hladíkem, ministrem životního prostředí rozhodli, že naše resorty budou nakupovat už jen nízkoemisní nebo zcela bezemisní auta," dodává ministr. Zákon je přitom mírnější, nařizuje, aby flotila aut pořizovaná ministerstvy byla nizkoemisní minimálně z 30 procent.
Dvě černé Toyoty Mirai, jejíž cena začíná na částce 1,8 milionu, si oba ministři vybrali ze skladových zásob českého zastoupení. Od Toyoty si auto pronajímají prostřednictvím operativního leasingu s měsíční splátkou 20 tisíc. Součástí není servisní balíček: není potřeba, první prohlídka je plánovaná až po roce.
Ministerstva si chtějí vyhodnotit, kolik je bude stát provoz vozu na ujetý kilometr a jaký je jeho reálný dojezd. Pokud se auta osvědčí, budou prý uvažovat o koupi.
Generální ředitel Toyota a Lexus Česká republika Martin Peleška potvrzuje, že jednání o možnosti pořízení modelů Mirai i dalšími ministerstvy za stejných podmínek, jaké má Jurečkův i Hladíkův resort, nyní probíhají.
Na tiskové konferenci se ale ministři i šéf českého zastoupení automobilky shodli, že síť čerpacích stanic na vodík je v Česku velmi slabá.
V současnosti fungují jen dvě veřejné - jedna v Ostravě, druhá na zmíněném Barrandově v Praze. "Už 20. června se má spustit provoz plničky v Mstěticích u Nehvizd ve středních Čechách, kterou provozuje Čepro, o týden později se otevře plnička v Litvínově od Orlen Unipetrolu, jednáme i o lokalitách v Brně a také Českých Budějovicích, to by pak využívání vodíkových aut na území Česka velmi usnadnilo," dodává Peleška.