Poptávka po elektrických Volkswagenech vázne. Automobilka musí omezit výrobu

Jan Matoušek Jan Matoušek
Aktualizováno 29. 6. 2023 12:35
Přecenil Volkswagen zájem o elektromobily? Podle posledních informací je poptávka po ID.4 a ID.7 o 30 procent nižší, než německý výrobce původně plánoval. A tak v továrně v Emdenu krátí směny i počet zaměstnanců, byť zatím jen těch dočasných. Automobilka však doufá, že se do konce roku situace zlepší.

Na problémy s odbytem elektrických Volkswagenů upozornil deník Nordwest Zeitung, kterému to potvrdil předseda podnikové rady továrny v Emdenu Manfred Wulff. Ten uvedl, že automobilka si je vědoma velmi vlažného přístupu zákazníků k elektromobilům, z čehož patrně pramení zmíněná nižší než původně plánovaná poptávka. Přitom třeba ID.4 umí závod vyrobit až 800 za den.

Jako reakci na to tak Volkswagen zruší směnu na následující dva týdny a zaměstnancům vyrábějícím elektromobily prodlouží o týden původně třítýdenní prázdniny. Ty začnou za dva týdny. O své místo pak od srpna přijde asi 300 z 1500 dočasných zaměstnanců továrny na severozápadě Německa. Těm nebude prodloužena smlouva.

Mluvčí Volkswagenu na dotaz Nordwest Zeitung, který cituje třeba oborový magazín Automobilwoche, uvedl, že automobilka věří ve zvýšení využití továrny ve chvíli, kdy se nový elektrický sedan ID.7 objeví před koncem roku na trhu. Mimochodem kvůli odstávkám ve výrobě bude odsunuto i slavnostní zahájení výroby ID.7. Automotive News Europe dále připomíná, že poptávka po elektromobilech obecně v Evropě klesla poté, co například Německo, Francie nebo Švédsko výrazně omezili či úplně zastavili finanční podporu jejich nákupu.

Škoda na rozdíl od VW problémy s odbytem elektrického Enyaqu, který je technicky shodný s ID.4, nemá. "Výroba modelu Enyaq běží v současnosti naplno a snažíme se díky tomu uspokojit v co nejkratším čase maximální množství zákazníků, kteří již mají tento model objednaný," říká mluvčí Škoda Auto Pavel Jína. Okřídlený šíp dodal za první čtvrtletí letošního roku celosvětově přes 12 400 Enyaqů.

V Emdenu se kromě elektromobilů vyrábějí také modely se spalovacím motorem, mimo jiné také Passat Variant. Toho se nicméně rušení směn a odstávka výroby týkat nebude (o Arteonu, dalším spalovacím VW z Emdenu, německá média neinformují), byť má před sebou jen posledních pár týdnů. Do konce roku by se měla ukázat nová generace vyvíjená pod taktovkou Škody Auto, která se bude vyrábět v Bratislavě. Dodejme, že vedle Emdenu dělá Volkswagen elektromobily také v Cvikově, Drážďanech a Hannoveru.

 

Právě se děje

Další zprávy