Nabírá Evropa konečně dech? Dojezd elektroaut stoupá, 700 km slibuje i Peugeot

Nabírá Evropa konečně dech? Dojezd elektroaut stoupá, 700 km slibuje i Peugeot
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Foto: Peugeot
Martin Frei Martin Frei
28. 9. 2023 6:30
Zatímco evropské značky v poslední době sklízejí kritiku za technickou zaostalost, Peugeot představuje zajímavé překvapení. Začátkem příštího roku začne prodávat novou generaci typu 3008 s elektrickým pohonem a dojezdem až 700 kilometrů. Této hodnoty dosud dosahují jen vozy luxusní třídy. Peugeot za sebou nechává veškerou konkurenci včetně Tesly.

Málokdo by takový kousek čekal zrovna od Peugeotu. Ředitel Carlos Tavares patří k nejhlasitějším kritikům unáhleného úprku od fosilních paliv. Modelová řada byla dosud elektrifikována spíše opatrně a značka se lvem ve znaku se vezla uprostřed pelotonu.

Skupina Stellantis dosud pouze elektrifikovala spalovací modely jen s nejnutnějšími zásahy do karoserie, což se odráželo v omezené kapacitě akumulátoru: u modelů e-208, e-308 a e-Rifter 50 kilowatthodin, v dodávkovém Travelleru 75 kilowatthodin.

S typem 3008 ale přichází změna. Zcela nová platforma STLA byla od začátku vyvíjena pro elektrický pohon a právě v prostoru pro akumulátor otevírá nové možnosti. Na výběr mezi bateriemi s využitelnou kapacitou 73 a 96 kilowatthodin.

Druhá z nich posouvá laťku nižší střední třídy. Tak vysokou kapacitu nenabídnou ani auta vyšší kategorie jako Mercedes-Benz EQC nebo Volkswagen ID.7.

Karoserie SUV fastback se splývavou zádí dosahuje relativně příznivé aerodynamiky a přispívá k nízké spotřebě energie od 13,7 kWh/100 km. To znamená dojezd až 700 kilometrů.

Škoda Enyaq 82 dosahuje při nejmírnějších podmínkách cyklu WLTP 560 kilometrů, Tesla Model Y Log Range 533 kilometrů, Toyota bz4X 500 kilometrů. Zdatným soupeř vyrůstá Peugeotu doma ve Francii. Renault Scénic E-Tech s baterií na 87 kilowatthodin ujede 620 kilometrů.

Navzdory zcela nové architektuře zůstávají Peugeotu 3008 povědomé rysy s agresivní přídí, masku s třírozměrnou iluzí doplňují trojité diodové drápy denních světel. Kabina zachovává diskutabilní uspořádání i-Cockpit s malým volantem a vysoko umístěnými přístroji. Interiéru nově dominují velkoplošné zakřivené displeje.

Architekturu STLA budou sdílet evropské i americké značky skupiny Stellantis. Vyvíjena je ve čtyřech velikostech. První pro malá auta, Peugeot 3008 využívá variantu Medium, třetí pro vozy vyšší třídy a čtvrtá pro rámové podvozky.

 

Právě se děje

Další zprávy