Velké gesto s malou baterkou. Jak jezdí rodinný Peugeot, který už není spalovákem

Velké gesto s malou baterkou. Jak jezdí rodinný Peugeot, který už není spalovákem
Elektrický Rifter se od kdysi populárních spalovacích verzí na pohled skoro neliší.
Zůstala mu i pověstná variabilita interiéru.
A také plastové stolečky pro druhou řadu sedadel, které by mohly být z pevnějšího materiálu.
Verze GT je ze dvou nabízených ta bohatší.
Foto: Jakub Stehlík
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
22. 8. 2022 5:48
Ještě nedávno to bývaly nejprodávanější modely Opelu, Citroënu i Peugeotu. Řeč je o rodinných dodávkách, které za málo peněz nabídly rodinám důstojné cestování a především bezkonkurenční prostor. Pak ale přišlo překvapivé rozhodnutí jejich výrobce skoncovat s fosilními palivy. Tradiční zákazníci odešli ke konkurenci, noví se zatím nenašli. Měli by vzít elektřinu na milost?

Jak to po nečekaném gestu Stellantisu v showroomech Peugeotu nyní vypadá, výmluvně ukazují suchá data. Zatímco ještě loni prodal Peugeot v Česku za prvních sedm měsíců 730 spalovacích Rifterů, za stejné období letošního roku to byla v případě elektrické verze jen pouhá desítka.

Z kdysi druhého nejúspěšnějšího modelu značky (lépe se prodával už jen typ 2008) se stal outsider, který potenciální zákazníky děsí cenou a odrazuje krátkým dojezdem. Ten i podle optimistických měření automobilky nepřesáhne 280 kilometrů. Otázka však zní, zda je elektrický Rifter skutečně tak nepoužitelný, jak dokládá mizivý zájem kupujících. Odpověď zní nikoliv, pokud jste přístupni kompromisům.

Základ e-Rifteru tvoří modulární platforma EMP2 určená pro malé a kompaktní modely Stellantisu. Její součástí je neměnný základ; lithium-iontová baterie s využitelnou kapacitou 45 kWh. U Peugeotu ji najdeme třeba také v městském hatchbacku 208 nebo crossoveru 2008. Zatímco však oběma zmíněným autům vystačí na dojezd běžně přesahující 300 kilometrů, hranatá karoserie Rifteru s vysokým čelem bojuje s aerodynamickým odporem vzduchu o to intenzivněji, o co rychleji Rifter uhání vstříc svému cíli.

A tomu odpovídají i značné výkyvy ve spotřebě. Nejlépe Rifteru vyhovuje město, kde si pohodlně vystačí s 15 kWh na každých 100 kilometrů. Mimo něj už spotřeba stoupá k 19 kWh, na dálnici při konstantní stotřicítce pak atakuje hranici 30 kWh/100 km. Z toho vyplývá, že kdo chce být na dovolené u moře co nejrychleji, měl by s Rifterem naopak trochu zvolnit. V opačném případě bude stavět u nabíječky každou hodinu a zdrží se tu zhruba 30 minut. Námi změřená průměrná rychlost nabíjení v rozmezí 10 až 85 procent kapacity baterie činila 61,3 kWh.

Vedle zásuvky na stejnosměrný proud pak Rifter nabízí i možnost nabíjení střídavým proudem z AC stojanu nebo domácího wallboxu. V takovém případě si auto "vezme" maximálně 11 kW. V příslušenství vozu je i osmiampérová nabíječka do běžné domácí zásuvky s výkonem 1,8 kW. Z té pak nabití prázdné baterie trvá celý den.

Potřeba častějšího doplňování energie je však jediným omezením, které s sebou elektrická verze Rifteru přináší. Baterii s osmnácti moduly se konstruktérům podařilo směstnat do podlahy tak, že v interiéru nezabírá ani kousek místa navíc. Takřka nekonečný prostor kufru s nízkou nákladovou hranou a sklopenými sedadly tvořící jednu rovinu je přesně takový, jaký byl i za starých pořádků. Ani užitečná hmotnost se nezměnila - Rifter stále uveze pozoruhodných 615 kg, pokud počítáme i řidiče.

Zcela jiný je však zážitek z jízdy, kdy je zejména při nižších rychlostech v Rifteru pozoruhodné ticho. U osobní dodávky je rozdíl ještě umocněn faktem, že tento typ auta nechával projevům spalovacího motoru směrem do interiéru zpravidla volnější průběh. Při vysokých rychlostech, kdy dominuje aerodynamický hluk, však tento efekt pochopitelně mizí.

Peugeot e-Rifter

Motor: synchronní s permanentními magnety
Výkon: 100 kW / 136 k při 3 674 - 12000 ot./min
Točivý moment: 300 Nm při 3674 ot./min
Baterie: Li-Ion, 50 kWh (využitelná kapacita 45 kWh)
Nejvyšší rychlost: 135 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,7 s
Kombinovaná spotřeba: 19,8 kWh/100 km (WLTP)
Objem zavazadlového prostoru:  597 / 2693 l
Nosnost (pohotovostní / užitečná): 1690 / 615 kg
Cena: od 1 000 000 Kč

Odměnou za trochu té trpělivosti při častějším nabíjení na dlouhých cestách je skutečnost, že Rifter je na poměry elektroaut docela levný, jakkoliv je jeho cena oproti fosilní minulosti takřka dvojnásobná. Pokud se však jeví rovný milion korun odvážně i ve srovnání s Opelem Combo nebo Citroënem Berlingo, je to tím, že Peugeot na rozdíl od nich přestal uvádět akční ceny.

Ty si nyní musí každý zákazník s prodejcem vyjednat sám, což by ale neměl být velký problém. Stačí si s sebou do autosalonu vzít ceník Opelu a tvářit se dostatečně poučeně.

Je však dobré připravit se na argumentaci obchodníka, že Peugeot je z celé trojice produktů Stellantisu tím nejlépe vybaveným autem. Základní provedení s nelakovanými nárazníky automobilka vůbec nenabízí, však také plně vybavenou testovanou verzi GT dělí od té nejchudší přiměřených 65 tisíc korun. Kdo chce vzadu trojici samostatných sedadel místo lavice, měl by zvolit právě ji.

 

Právě se děje

Další zprávy