Čínská auta by mohla ochromit Velkou Británii. Podle prezidenta britského Institutu pro motorová vozidla (IMI) Jima Sakera představují hlavně elektroauta "závažný bezpečnostní problém". Zpráva, kterou institut zaslal automobilovým výrobcům a regulačním orgánům, uvádí, že "neexistuje žádný způsob", jak zabránit tomu, aby Číňané na pokyn komunistického režimu auta na dálku zastavili.
"Někdo sedící třeba v Šanghaji může Evropě naráz vypnout až 300 tisíc aut, čímž ji fakticky paralyzuje," varuje Saker ve zprávě, ze které citují londýnské Timesy.
Potíž je podle zprávy v tom, že na elektroauta lze nahlížet jako na pojízdné počítače. V jejich případě sice mohou regulační úřady testovat na přítomnost malwaru a spywaru vybrané kusy, není však v jejich silách tímto způsobem zkontrolovat každé jednotlivé auto. Navíc nelze zaručit, že škodlivý program nebude do auta nahrán dodatečně. Stejnou možnost v minulosti řešily Spojené státy a Evropa v případě technologií značky Huawei.
Hrozba podle IMI roste s tím, jak se blíží rok 2030, kdy bude ve Spojeném království zakázán prodej nových benzinových a naftových aut. The Times upozorňuje, že v té době bude na trhu působit přibližně 30 výrobců elektrických vozidel, z nichž většina bude čínských.
Deník Daily Telegraph připomíná, že Komunistická strana Číny vidí v elektroautech obrovský exportní potenciál. Zároveň odkazuje na údaje čínské vlády, že se země již stala největším exportérem elektromobilů - jen v prvním čtvrtletí letošního roku jich čínské společnosti vyvezly 1,07 milionu.
Před invazí čínských elektromobilů varoval minulý týden i šéf Stellantisu Carlos Tavares. Podle něj čelí evropské značky "brutálnímu scénáři", kdy musí konkurovat o čtvrtinu levnějším čínským autům a zároveň investovat peníze do elektrifikace svých modelů.
Parlamentní výbor pro zpravodajské služby a bezpečnost nedávno varoval, že čínský zpravodajský aparát cílí na Británii a své zájmy prosazuje "agresivně a úspěšně", přičemž se snaží ovládnout průmysl včetně jaderného sektoru.
Podle Sakera mají čínští výrobci automobilů lepší přístup k bateriím prostřednictvím dohody se společností CATL, která je největším producentem lithiových baterií na světě. Čína je také dominantní v produkci i rafinaci lithia, protože vlastní velké množství dolů, kde se tato surovina těží. Kontroluje také devět desetin dodávek hydroxidu lithného.
Institut proto doporučuje, aby Británie nejméně o pět let posunula zákaz prodeje spalovacích motorů. Zároveň by se stát měl více zaměřit na vodíková auta. Jejich technologie není tak náročná na dovoz lithia a zároveň nabízí příležitost, jak využít potenciál levné větrné energie k ekologické výrobě vodíku.