Analýza: Falšování Volkswagenu je jen vrcholek ledovce, nečistou hru hrají i další automobilky

ČTK ČTK
28. 9. 2015 12:21
Zpráva ekologické skupiny Transport & Environment tvrdí, že nová evropská auta vypouštějí v průměru o 40 procent více oxidu uhličitého, než ukazují laboratorní testy. Podle skupiny je falšování emisních testů automobilky Volkswagen jen jednou částí sítě podvodů. Analýza také poukázala, že některá auta spotřebují až o 50 procent víc paliva, než deklarují výrobci.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Brusel - Nová evropská auta vypouštějí v průměru o 40 procent více oxidu uhličitého, než ukazují laboratorní testy. Vyplývá to ze zprávy ekologické skupiny Transport & Environment (T&E), která úzce spolupracuje s Evropskou komisí. Podle skupiny je falšování emisních testů Volkswagenem jen částí mnohem širších podvodů.

Volkswagen přiznal, že používal software, který umožnil manipulovat s emisními testy, díky kterému prošel testy na vypouštění oxidů dusíku v USA. Tímto softwarem bylo vybaveno 11 milionů vozů.

T&E upozornila, že její údaje neprokázaly, že podobná zařízení používají také jiní výrobci. Nicméně upozorňují na velký rozdíl při laboratorním testování na emise oxidu uhličitého i oxidu dusíku a při skutečném výkonu. Podle skupiny je potřeba další šetření, aby se zjistilo, co dělají automobilky, aby zamaskovaly výši skutečných emisí oxidu uhličitého.

Analýza T&E ukázala, že některé nové vozy v EU spotřebují o zhruba 50 procent více paliva, než tvrdí výrobci. Spotřeba je spojena s produkcí oxidu uhličitého, takže vyšší spotřeba znamená vyšší emise těchto tzv. skleníkových plynů.

T&E pracuje na informacích o rozdílu mezi laboratorními testy a reálným motoristickým světem již roky. První zprávu zveřejnila v roce 1998.

Podle ekologů je rozdíl v testech tak výrazný, že se nedá vysvětlit ani známými praktikami, které jsou tolerovány při testování, jako je oblepení dveří auta páskou, aby se snížil odpor vzduchu, či využívání speciálních jízdních povrchů a pneumatik.

Analýza ukázala, že rozdíl mezi oficiálně udávanými výsledky zkoušek u oxidu uhličitého a skutečným světem u aut v EU stoupl loni v průměru na 40 procent z osmi procent v roce 2001. U některých modelů, jako je Mercedes, je rozdíl ještě vyšší.

"Skandál Volkswagenu je jen špičkou ledovce," uvedl manažer T&E Greg Archer. Dodal, že tento rozdíl stojí běžného řidiče 450 eur (12.300 Kč) ročně.

Evropský svaz výrobců automobilů (ACEA), který zastupuje přední automobilky, uvedl, že nejsou důkazy o tom, že by stejný software jako Volkswagen, který je v EU nelegální, používaly široce i další automobilky. V dnešním prohlášení však upozornil, že současný testovací systém byl vyvinut v 80. a 90. letech, a nebere tak v úvahu nové technologie, které mohou ovlivnit spotřebu pohonných hmot. Dodal také, že podporuje rozšíření modernějšího testování.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

LFA nabízí fotbalovým klubům předčasné vyplacení části financí

Ligová fotbalová asociace nabídla pomoc účastníkům první a druhé ligy, jimž pandemie nového typu koronaviru způsobila finanční problémy. Jednotlivé kluby budou moci v předstihu získat část květnové splátky peněz, které od LFA dostávají.

"Ligový výbor odsouhlasil možnost podpory členských klubů LFA, které se dostaly v důsledku aktuální situace do finančních potíží. Nabídne jim možnost předčasné úhrady části květnové splátky odměny hrazené klubům ze strany LFA," uvedl v tiskové zprávě předseda LFA Dušan Svoboda. Ligový výbor schválil pomoc klubům na dnešním jednání jednomyslně.

LFA vyplácí jednotlivým účastníkům první a druhé ligy, které řídí, podíl z prodeje televizních a marketingových práv a také ze sponzorských příspěvků. Kluby získávají finance v pěti ročních splátkách a právě jedna z nich měla přijít na řadu v květnu.

Další zprávy