Známky jsou bič, mapa učebního pokroku motivuje

Lukáš Hendé Djakoualno
3. 4. 2012 5:43
Zjišťovat učební pokrok studentů místo závěrečných výsledků, je pro úspěšné učení klíčové
Foto: Thinkstock

Jako vynikající pomůcka průběžného hodnocení se osvědčila tzv. mapa učebního pokroku: její samotnou podstatou je totiž zobrazovat pokrok studenta.

Co to ale mapa učebního pokroku přesně je? Tak tedy: Učení probíhá „krok za krokem" a nová látka navazuje na to, co již umíme. Například, než se může pracovat se zlomky, je třeba umět násobit a dělit. Pokud takové kroky seřadíme podle toho, jak za sebou následují, získáme onu mapu učebního pokroku. Ta pak popisuje pokrok typického studenta v jednotlivých oblastech jako je matematika, nebo třeba čtenářská gramotnost a umožňuje sledovat jeho vývoj.

Jde o klíčovou pomůcku pro hodnocení studentů v mnoha anglicky mluvících zemích. Není totiž vázaná na třídy nebo ročníky, ale na to, jaké úrovně daný student skutečně dosáhl. Mapa tedy „nedává" jedničky ani pětky, ale říká „jsi na této úrovni, a aby ses dostal dále, musíš zvládnout to a to".

Úrovně zvládnutí jednotlivých témat na sebe přitom promyšleně navazují a jsou detailně popsány. Protože takový model mnohem věrněji odpovídá tomu, jak se lidé učí, podporuje osobní přístup ke každému studentovi, což jim samozřejmě zlepšuje výsledky. Je to také výborný nástroj pro vlastní sebehodnocení studentů. Kromě toho mapa učebního pokroku poslouží i jako excelentní pomůcka pro učitele, protože jim napovídá, jaké aktivity zařadit.

Jiný přístup k učení

Hlavní devízou mapy učebního pokroku je to, že je díky nim možné hodnotit každého podle toho, jak daleko se v procesu učení dostal a ne podle toho, jak si stojí v porovnání s ostatními. Tento na první pohled drobný rozdíl je ve skutečnosti zcela zásadní. Je důležitější, co se žáci naučí a zda to skutečně do hloubky pochopí, nebo to, kdo je ohodnocen lépe a kdo hůře?

V prvním případě se spoléhá na kladný vztah k učení a cílem je co nejlépe studentům v učení pomoc. V tom druhém se spoléhá na vnější motivaci, která vede k povrchnímu přístupu studentů a učitele nemotivuje k tomu, aby se snažili zjistit příčiny selhávání studentů a poskytovali jim kvalitní zpětnou vazbu.

Mapa učebního pokroku přesouvá důraz z pouhého známkování na skutečné porozumění probírané látce tím, že poskytuje detailní představu o tom, jak daleko se v chápání látky student dostal.

Známky, známky, známky

„Kdo nedbá, aby byl vyučován, toho budeš marně vyučovati, dokud u něho neprobudíš vřelý zájem o učení" psal Jan Amos Komenský. Čtyřka z testu však takový vřelý zájem určitě neprobudí. Zvláště, když se ihned poté začne probírat nová kapitola, která logicky na kapitolu předešlou navazuje.

Kde potom vzít chuť do učení? Ačkoli to tak nevypadá, prosté známkování je v podstatě velmi hloupý způsob, jak učení vyhodnocovat. Známky hodnotí pouze úspěch či selhání, avšak neodhalují jejich příčiny a nedávají zpětnou vazbu, což je pro učení samotné mnohem důležitější.

Především ale známkování dovoluje, aby se pokračovalo ve výuce, aniž by student plně porozuměl probíranému obsahu. Dostane„za tři" a jede se dál. To samozřejmě svádí nejen k povrchnímu učení ale i k učení povrchností, které se však dají snadno oznámkovat.

Naproti tomu, mapa učebního pokroku se na učení dívá jako na postupný a souvislý proces, jehož předchozí části musí být plně pochopeny, aby mělo smysl pokračovat dále.

Zpětná vazby dělá zázraky

Přestaly by se děti učit, kdyby nedostávaly známky? Ne, určitě do jde i bez nich, a dokonce možná ještě lépe. Myšlenka je to ovšem pro mnohé stejně kacířská, jako byla kdysi představa samohybného vozidla, které by nebylo taženo koňmi.

Známkování je založené na podobném principu, jako bití rákoskou - obojí jsou to obdoby motivace založené na odměně a trestu. Rákoska zmizela ze škol před mnoha desítkami let a, světě div se, děti se učit nepřestaly. Omezit známkování by samozřejmě vyžadovalo dlouho přípravu, jejíž součástí by bylo i vypracování podrobných map učebního pokroku.

Pokud by na změnu ve způsobu hodnocení byli učitelé dobře připraveni, nejen že by se děti nepřestaly učit, ale učily by se dokonce mnohem lépe. Takovou zkušenost má za sebou například Austrálie, kde se mapy učebního pokroku běžně využívají a která má jedny z nejlepších učebních výsledků na světě. Učitelé tam už vědí, že test není jediným způsobem ověřování znalostí a už vůbec ne dovedností. Se studenty mluví, nechávají je, aby se hodnotili navzájem, pozorují je při práci na projektech, hodnotí portfolia jejich textů za celý rok. Především ale chápou průběžnou zpětnou vazbu jako součást samotného učení a vzdělávání jako přípravu na život a ne jen na další zkoušení.

Autor pracuje v nezávislé společnosti Scio, která je členem AEA-E (Association for Educational Assessment Europe)

 

Právě se děje

před 9 minutami

Baseballisté Houstonu vyřadili Yankees a jsou ve finále MLB

Baseballisté Houstonu budou podruhé během tří let hrát Světovou sérii. Astros se dostali do finále MLB po výhře nad New York Yankees 4:2 na zápasy. Postupovou výhru trefil homerunem José Altuve.

Světová série začne v Houstonu v úterý a soupeřem vítězů ligy z roku 2017 bude při premiéře ve finále soutěže tým Washington Nationals.

Houston Astros porazili Yankees v sobotním šestém utkání 6:4. V dohrávce poslední deváté směny zajistil domácímu týmu triumf dvoubodovým odpalem za bariéru Altuve. "Nejsme ve Světové sérii díky mně, ale díky celému týmu," řekl nejužitečnější hráč série.

Podobně Astros vyhráli nad Yankees i druhé utkání série, v kterém až v druhé nastavené směně rozhodl homerunem Carlos Correa.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Na Svitavsku v noci hořel neobývaný dům. Hasiči z něj vynesli deset slepic a tlakovou lahev

Škodu za půl milionu korun způsobil v noci na neděli požár rodinného domu s dílnou v Mikulči na Svitavsku. Oheň do rána likvidovalo sedm hasičských jednotek.

Plameny zničily převážně dílnu a hospodářskou část stavení, uvedla mluvčí krajských hasičů Vendula Horáková. "Obytnou část se podařilo hasičům ochránit. Vyšetřovatelka dnes dopoledne zjistila, že příčinou vzniku požáru v Mikulči bylo uložení hořlavých látek v blízkosti kamen," uvedla Horáková. Objekt je neobývaný, při příjezdu hasičů byl celý v plamenech. Hasiči z něj vynesli deset slepic a tlakovou lahev.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Indonéský prezident Widodo se v Jakartě ujal úřadu na dalších pět let

Inaugurace opětovně zvoleného indonéského prezidenta Jokoa Widodoa se konala za přísných bezpečnostních opatření, před deseti dny se totiž muslimští radikálové pokusili zavraždit jednoho z ministrů, který je stále hospitalizován. Nad pořádkem v ulicích dohlíželo 30 tisíc policistů a vojáků.

Indonésané Widodoa zvolili v dubnu v přímých volbách na další pětileté období, které bude poslední, jak ukládá ústava. Očekává se, že prezident v nejbližší době oznámí složení vlády. Widodo pochází ze skromných poměrů a už jako dítě musel pracovat, aby pomohl rodině. Než se stal roku 2012 guvernérem Jakarty, studoval lesnictví a působil jako starosta ve městě Solo. Jeho popularita však postupně slábne, píše agentura AFP. V září Indonésie zažila studentské protesty, nepokoje v provincii Papua a vláda také s obtížemi zvládala rozsáhlé požáry na Borneu a Sumatře.

Zdroj: ČTK
Další zprávy