reklama
 
 

Žebříček kampaní: Zeman své peníze stále nevysvětlil

8. 1. 2013 13:20
Advokát Milan Hulík podal kvůli financování kampaně na Zemana a jeho volební výbor žalobu

Praha - Také poslední hodnocení průhlednosti financování prezidentských kampaní organizací Transparency International (TI) dopadlo pro Miloše Zemana velmi špatně. 

Jeden z favoritů prezidentské volby obdržel pouhých 59 %, hůře na tom je už jen Jana Bobošíková (33 %). Přitom pětice kandidátů obdržela 90 a více procent, zbylí dva alespoň 80 %.

Stejně dopadl bývalý premiér a předseda ČSSD i v minulém hodnocení z 20. prosince. Také zde byl (odhlédneme-li od vyřazených kandidátů Okamury a Dlouhého) na předposledním místě, tehdy ale zaznamenal ještě o 10 procent méně.

Rovněž pořadí na prvních dvou místech se nezměnilo. V transparentnosti opět zvítězil Jan Fischer (98 %), těsně následovaný Táňou Fischerovou (95 %). Na 3. místo se probojovala Zuzana Roithová s 94 %. Oproti minulému průzkumu si polepšila o 28 % a čtyři příčky.

Žaloba na Zemana a jeho volební výbor

Nejasnosti ohledně financování jeho kampaně vedli  v úterý advokáta Milana Hulíka k žalobě na Miloše Zemana a všechny členy jeho volebního výboru.

V žalobě se podle svých slov domáhá toho, aby soud uložil žalovaným splnění zákonné povinnosti spočívající ve zveřejnění dárců finančních prostředků získaných před registrací Ministerstvem vnitra ČR.

"Financování kampaně Miloše Zemana vzbuzuje řadu vážných podezření. Zakrývání a mlžení kolem dárců je v prezidentské kampani nepřípustné. Kdo jiný než kandidát na nejvyšší úřad by měl dodržovat platné zákony. Voliči mají právo vědět, zda do financování prezidentské kampaně nevstupují podezřelé obchodní zájmy, osoby svázané s tunelováním a korupcí, či zájmy cizích zemí," argumentuje Hulík.

Ten si je dle svých slov vědom, že právo podat žalobu mají podle zákona o volbě prezidenta pouze ostatní prezidentští kandidáti. "Věřím však, že z důvodů, které jsou podrobněji rozvedeny v žalobě, rozšíří příslušný soud takové právo i na jakéhokoliv občana," dodává Milan Hulík.

Většina kandidátů se polepšila

Obecně lze říci, že během třech analýz organizace Transparency International si většina kandidátů v hodnocení transparentnosti polepšila a postupně zveřejňovala více  a detailněji požadované údaje.

"Jsme rádi, že většina kandidátů tento monitoring vzala vážně, normálně s námi komunikovala a hlavně začala zveřejňovat mnohem více informací o své kampani. To je ukázka politické kultury, kterou má prezident kultivovat a tento přístup oceňujeme," říká David Ondráčka, ředitel TI.

Někteří kandidáti však stagnovali a zůstávali stále na chvostu: Tomio Okamura, Jana Bobošíková, Vladimír Dlouhý a Miloš Zeman.

Zeman se nemůže dopočítat. Kontroloři také ne

Zeman má k nahlédnutí online svůj transparentní volební účet. Kolik přesně utratil, se z něj však zjistit nedá. Na webu sice uvádí, že hodlá v kampani utratit přibližně 15 milionů korun. Na kontě má však většinou zůstatek kolem milionu korun a od konce září činí jeho přiznané příjmy kolem 4,5 milionu korun.

Starší údaje dohledatelné nejsou a jejich zveřejnění není nutně povinné, neboť prováděcí zákon k přímé volbě prezidenta vstoupil v platnost až 1. října 2012. Jak však média upozorňují, tehdy už byla Česká republika plná plakátů a billboardů kandidáta Miloše Zemana.

Při debatě se studenty v Hradci Králové prohlásil, že na jeho účtu přibývá denně 850 tisíc korun, tento údaj je však chybný, chodí spíše částky v řádu tisíců a desítek tisíc, stovky tisíc jsou výjimkou.

Mimo svůj volební účet Zeman zveřejnil i seznam dárců, ovšem jeho poslední aktualizace byla provedena k 1. listopadu 2012.

Transparency má pochybnosti

Organizace Transparency International rovněž zkoumala, zda kandidát zveřejňuje strukturu a odhad rozložení veškerých nákladů na svou kampaň včetně těch, které ve prospěch jeho kampaně vydala jeho politická strana nebo sdružení.

V tomto bodu přidělila Zemanovi 50 % a výsledek odůvodnila slovy "kandidát informace o tom, zdali je podporován nějakou politickou stranou nebo sdružením, samostatně nezveřejnil, informace jsou dohledatelné na volebním účtu".

Pouze 50 % dostal Miloš Zeman i za zprávu o reálně vydaných financích v čase. "Kandidát zveřejnil informace o nákladech své kampaně v pdf souboru. Jedná se pouze o náklady, které jsou dohledatelné z transparentního/volebního účtu," konstatuje organizace.

Nulu pak favorit voleb obdržel v bodě zkoumajícím počet dobrovolníků zapojených v kampani a náklady na jejich práci. Žádné takové údaje totiž nezveřejnil.

Jak dále Transparency International upozorňuje, Miloš Zeman jim v dopise sdělil, že nevyužívá služeb mediálních, PR, poradenských či právních agentur. "Nicméně mezi dárci na kampaň figuruje dar od reklamní agentury Matchball," sděluje organizace.

Kandidát rovněž nezveřejnil žádné informace o nákladech na reklamu ve své kampani, pátrat po nich lze opět pouze na zmíněném transparentním účtu.

Ani ten však není stran poskytování informací všemocný. Deník MF Dnes uvedl, že se zde vyskytují i falešní dárci, kteří nikdy na Zemanovu kampaň nepřispěli. Nejvyšší částku - 670 000 Kč - pak poslal dárce uvedený trochu vágně jako "Občanské sdružení". Podle údajů ze seznamu dárců by mělo jít o Občanské sdružení Přátelé Miloše Zemana. Jedná se však o pouhý pdf soubor, který na rozdíl od účtu není "online".

autor: Domácí | 8. 1. 2013 13:20

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama