Brno - Řidiči, kteří v polovině devadesátých let převáželi pro kontroverzního zlínského podnikatele Romana Vaškůje nezdaněné pohonné hmoty ze Slovenska a byli za to odsouzeni k pokutám v řádu statisíců a milionů korun, mají novou naději, že se dočkají spravedlnosti.
Nejvyšší správní soud totiž zrušil v několika případech verdikty Městského soudu v Praze, které tresty pro řidiče potvrzovaly.
Kdy se dočkají spravedlnosti?
Jde o kauzu, která ukazuje, jak těžkopádně funguje spravedlnost v Česku.
Řidiči převáželi v letech 1994 a 1995 naftu a benzin ze Slovenska, aniž tušili, že za to nebudou zaplaceny daně. Celková dlužná částka se pak vyšplhala na půl miliardy korun.
A zatímco soudní proces s hlavním organizátorem dovozu pohonných hmot podnikatelem Romanem Vaškůjem začal teprve letos, řidiči už museli na základě rozhodnutí celníků zaplatit statisíce až miliony korun, mnozí přišli v exekucích o majetek.
A to přesto, že se jich zastal jak Ústavní soud, tak veřejný ochránce práv, který rozhodnutí celníků označil za nesprávná a nespravedlivá.
Jsme celníci, kdo je víc
Přes postoj těchto právních autorit odmítlo Generální ředitelství cel žádosti několika řidičů o obnovu řízení.
Odkazy na nálezy Ústavního soudu označili celníci za právně bezvýznamné.
Ke stanovisku veřejného ochránce práv celníci uvedli, že musí dodržovat zákon a celní dluh vymáhat.
Neuspěl ani argument jednoho z řidičů, který prokázal, že dluh musel platit na základě rozhodnutí celníků, které vycházelo z dokumentů opatřených zfalšovaným razítkem a zfalšovaným evidenčním číslem.
To se potvrdilo v procesu s podnikatelem Václavem Gartnerem, jedním z těch, kterým řidiči nezdaněné pohonné hmoty vozili. Gartner byl odsouzen na osm let vězení.
Soud pokračuje
Podle Nejvyššího správního soudu chybí v jednom z případů, ve kterých byla žádost řidiče o obnovu řízení zamítnuta, v rozhodnutí celníků odůvodnění, proč tak rozhodli - tedy důkazy, rozbor podkladů pro řízení a výklad zákonů, podle kterých se celníci řídili.
A v dalším případě soudci Nejvyššího správního soudu uvedli, že je vyloučeno, aby neomezená možnost obnovy řízení sloužila pouze v neprospěch řidičů, musí tedy mít stejný nárok jako celníci.
Hlavní organizátor dovozu pohonných hmot ze Slovenska Roman Vaškůj, který proslul v poslední roce svým angažmá v korupční aféře vicepremiéra Jiřího Čunka, dosud za obchody odsouzen nebyl. Je obžalován z daňového úniku, který dosahuje půl miliardy korun a hrozí mu dvanáct let vězení.
Vaškůj vinu odmítá s tím, že peníze měly odvést koncesionářské firmy. Podle jeho vyjádření by musel "poroučet třiceti celníkům v Česku a na Slovensku v různých funkcích", aby byl schopen daňový podvod udělat.