"Situace se nedá nazvat jinak než kritická," prohlásil Hamáček. Ministerstvo se podle něj snaží nahradit již zcela nevyhovující auta od roku 2017, ale naráží na komplikace ze strany antimonopolního úřadu. Nyní se proto správní žalobou obrátilo na Krajský soud v Brně, aby rozhodl, zda "má policie právo mít technické požadavky na svá auta".
Vnitro v žalobě podle Hamáčka kritizuje úřad za to, že začal správní řízení v době, kdy ještě s ministerstvem vedl jiné. V rozhodnutí pak neuvedl důkazy svědčící o porušení zákona. "ÚOHS provedl jakýsi průzkum trhu, ale z našeho pohledu průzkum nebyl proveden vhodně a byl proveden zavádějícím způsobem," prohlásil ministr.
ÚOHS krok ministerstva vnitra vítá. "Úřad oslovil dodavatele 12 značek automobilů a nikdo, kromě vybraného dodavatele, nesplňoval požadavky ministerstva stanovené v zadávací dokumentaci. Úřad proto vítá, že ministerstvo požaduje, aby rozhodnutí prověřil také správní soud," píše ve svém vyjádření antimonopolní úřad.
Žalobu podalo ministerstvo podle Hamáčka proto, aby se ujednotila praxe pro zadávání tendrů. Úřad vystupuje v některých případech velmi formalisticky a v některých naopak benevolentně, uvedl ministr. Na výsledek soudního sporu však ministerstvo podle něj čekat nemůže. "To by znamenalo, že se nám ta auta skutečně rozpadnou," uvedl.
Aby se vyhnulo dalším spekulacím, oslovilo zároveň ministerstvo podle náměstka Vilibalda Knoba při vypisování nových tendrů společnost AZ Mobility, která nalezla další vozy odpovídající požadovaným parametrům.
Nové vozy asi na přelomu roku
Vnitro v březnu vypsalo nový tendr za půl miliardy na zhruba 800 aut, která mají sloužit převážně dopravní policii a policistům v běžné službě. Lhůta pro předložení nabídek skončila zhruba před měsícem, ministerstvo dostalo jednu nabídku. Komise ji doporučila, účastník se neodvolal.
Nový tendr ÚOHS chválí, protože specifikace poptávaných vozů rozdělena do třech kategorií.
"V tuto chvíli může proběhnout testování a uzavření rámcové smlouvy," uvedl Knob. Hamáček doufá, že policie by mohla mít nové vozy na přelomu roku. Druhé výběrové řízení je v počátcích, týká se zhruba 4000 aut za dvě miliardy.
Vítěz zrušeného výběrového řízení měl s ministerstvem uzavřít rámcovou dohodu na dodávku osobních aut v policejním i běžném provedení na léta 2018 až 2021. Podle antimonopolního úřadu technické podmínky tendru zvýhodňovaly automobilku Škoda Auto. Jako problematické viděl omezení provedení aut na typy sedan a hatchback, požadavek na pětidveřovou karoserii i stanovení rozměrů interiéru vozů.
"Podmínky, které jsme stanovily, vznikly na základě práce odborné skupiny, která je dva měsíce připravovala na základě požadavků policistů a dalších," uvedl Hamáček.
Ministr si podle svých slov například nedokáže představit, že by policie převážela podezřelé třídveřovými auty nebo kabriolety. Také požadavky na vnitřní rozměry vozidel jsou podle něj oprávněné.
Antimonopolní úřad k tomu dodává, že nezpochybňoval technické specifikace. "Pokud ministerstvo vnitra plánovalo uzavřít rámcovou smlouvu na nákup přibližně 8 tisíc vozidel pro celý resort, tedy nikoli jen pro potřeby Policie ČR (součástí jsou i hasiči a referentská auta), není podle našeho názoru možné, aby specifikace těchto všech vozů byla podřízena pouze potřebám jednoho segmentu, v tomto případě Policie ČR," vysvětluje důvody pro zamítnutí úřad.