Praha - Přes sedm hodin jednaly ve čtvrtek odpoledne špičky vládní koalice, které měly na programu několik ožehavých bodů. Tím aktuálně nejvážnějším byl problém okolo mýtného. Zástupcům ČSSD a KDU-ČSL se nelíbí postup ministra dopravy za ANO Dana Ťoka, který chce prodloužit od Nového roku smlouvu s firmou Kapsch, aniž by měl po ruce náhradní řešení pro případ, že prodloužení smlouvy se ukáže jako nezákonné.
"Jsme těsně před pomyslným nárazem do zdi," kritizoval tento týden Ťoka například první místopředseda ČSSD a ministr vnitra Milan Chovanec, podle kterého hrozí, že od ledna 2017 nebude moci stát mýtné vybírat. "Teď jsme v situaci, kdy řešení nemáme. Stát může přijít minimálně o osm miliard korun. Je ve hvězdách, kdo bude mýto vybírat," tvrdil Chovanec.
Po jednání koalice vystoupil předseda dopravní komise ČSSD Jan Birke, který přišel se zcela novou informací, jak by měl Ťok postupovat. "S návrhem ministra dopravy prodloužit na další tři roky smlouvu na provozování mýtného systému musí vyslovit souhlas úřad ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové. Jinak je ve vládě nehlasovatelný," prohlásil Birke. I když je ministryně ve vládě za ANO, není pro Ťoka Birkeovo sdělení příjemné, pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky při tomto ministerstvu totiž už dříve Ťokův postup ohledně podpisu nedoporučila.
Ministr Daniel Ťok přesto vystupoval i po odchodu z koaliční rady poměrně sebevědomě a věřil, že vláda jeho řešení přijme. "Jsem přesvědčený, že můj návrh je hlasovatelný a je v souladu s právem. Nevidím v tom zásadní problém," trval na svém ministr dopravy.
Premiér Bohuslav Sobotka nechává řešení na ministru dopravy s tím, že své návrhy má přinést na vládu 11. července. "Je na něm, aby dal na stůl všechny potřebné argumenty, na základě kterých by mohla vláda rozhodnout," řekl diplomaticky Sobotka. "Všem třem koaličním stranám záleží na tom, aby se mýto nepřestalo vybírat ani po 1. lednu 2017, ale pro všechny je důležité, aby bylo dosaženo zákonného postupu," dodal.
Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard, přičemž za loňský rok to bylo 9,7 miliardy Kč.
Koalice souhlasí s částečnými úlevami pro zemědělce
Podstatně větší úspěch než Ťok měl na jednání koalice ministr zemědělství a první místopředseda KDU-ČSL Marian Jurečka, který se snaží prosadit větší podporu zemědělcům.
Jak už informovaly čtvrteční Hospodářské noviny, Jurečka se chystal koaliční radě navrhnout osm opatření na podporu zemědělců, například snížení DPH na mléko a prasata, rozšíření zelené nafty nebo možnost, aby zemědělci nemuseli odvádět daň z dotací. Jak uspěl a jak byl po jednání spokojený?
"Stoprocentní shoda byla na zelené naftě pro živočišnou výrobu, kde se zvýší vratka na úroveň devadesáti procent," sdělil Aktuálně.cz Jurečka, podle kterého opatření přinese zemědělcům přes 900 milionů a bude trvat po tři roky. Po třech letech by se vratka měla vrátit na hodnotu čtyřiceti procent, tedy na tolik, kolik platí u rostlinné výroby.
Stejně tak ministr Jurečka uspěl s žádostí, aby nebyly daněné dotace do zemědělské živočišné výroby. V tomto případě se koalice dohodla, že tato úleva bude platit na přechodnou dobu dvou let. Naopak odmítla návrh na snížení sociálního pojistného u pracovníků v živočišné výrobě, stejně tak mělo hnutí ANO výhrady ke snížení DPH u mléka a živých prasat.
"Beru to jako dobrý kompromis v dané situaci. Věřím, že dokážeme dostat do zemědělství částku tři miliardy korun, když vezmeme úsporu na zelené naftě, dotační tituly a kompenzaci za loňské sucho, věřím, že to bude přes tři miliardy," řekl Aktuálně.cz ministr Jurečka.