Prahou bude jezdit 100 tisíc elektromobilů a dobijí je pouliční lampy, plánuje město

Jakub Heller Jakub Heller
25. 7. 2019 16:15
Praha se připravuje na masivní investice do nabíjení elektrických aut. Obává se, aby v tomto bodě nezaspala. Do roku 2030 město počítá s tím, že se počet elektromobilů v metropoli zvýší na minimálně 100 tisíc. Problém je ale v tom, že zatím je možné tyto vozy nabíjet jen na necelých třech stovkách míst. Metropole chce proto vyměnit tisíce lamp veřejného osvětlení za dobíjecí. Instalace kabelů vyjde včetně výkopových prací na dvě až tři miliardy korun. První vzniknou už letos na Vinohradech.
Nabíjení elektromobilů pomocí speciálně upravených pouličních lamp nabízí například firma Siemens ve spolupráci s Ubitricity.
Nabíjení elektromobilů pomocí speciálně upravených pouličních lamp nabízí například firma Siemens ve spolupráci s Ubitricity. | Foto: Ubitricity

"Teď je veřejně obslužných nabíječek zhruba dvě stě padesát. A ten předpokládaný nápor v žádném případě nemohou zvládnout," říká pražský radní pro majetek Jan Chabr (TOP 09). Město se proto pustí do budování vlastní sítě.

Bez ní si podle Chabra nelze představit, že by snad někdy například obyvatelé pražských sídlišť kdy dokázali elektromobily pohodlně využívat. Na rozdíl od majitelů elektromobilů, kteří vlastní dům, totiž obyvatelé bytů často nemají, kam by svou vlastní nabíječku umístili. Dnes jsou tak odkázáni na několik málo veřejných stanic, které jsou ale často i několik kilometrů od jejich domova.   

Městskou nabíjecí síť by mělo v roce 2030 tvořit 4 až 4,5 tisíce lamp veřejného osvětlení, s tím, že u každé by mělo jít pomocí rozbočovače současně nabíjet dvě až tři auta. Budovat se ale začnou postupně, spolu s už plánovanou obnovou stávajícího osvětlení, které leckde nevyhovuje ani dnešním potřebám. Na podzim se má začít s pilotními projekty v části Vinohrad. Příští rok má přijít na řadu Smíchov.

Své plány město podle Chabra zakládá na odhadech, které předpovídají, že by v roce 2030 mělo být v Česku přibližně 500 až 700 tisíc elektromobilů. "Dá se předpokládat, že nejméně pětina z nich bude jezdit v Praze," řekl radní. 

Kabely, co máme dnes, nestačí

Problém je v tom, že k pražským lampám se aktuálně dostává právě tolik energie, aby dokázaly svítit. "Když s nimi zkusíte udělat něco dalšího, okamžitě spálíte dráty," vysvětluje Chabr. Obzvláště pak pokud mluvíme o energeticky náročných nabíječkách.

Kabely vedoucí k lampám i lampy samotné je proto nutné vyměnit. Kapacitnější vedení vyjde asi třikrát dráž než to dnešní. Místo stokoruny za metr stojí za metr tři sta korun. Ve výsledné částce se ale tento rozdíl podle Chabra ztratí. Za výkopové práce, už tak nutné pro výměnu chátrajícího vedení, totiž město zaplatí tři tisíce korun za metr čtvereční.

Přesto město odhaduje předběžné náklady na více než čtyři tisíce nabíječek na 2 až 3 miliardy korun. Vše ale ještě musí doložit přesnější analýza, která má být hotová do konce srpna. Ta má poskytnout odpověď i na to, kde budou nabíječky nejvíce potřeba.

Platit by mohlo jít i Lítačkou

Současně městská firma Operátor ICT vymýšlí, jak to udělat, aby řidiče elektromobilů nemátly desítky různých poskytovatelů elektřiny a mnoho různých platebních metod. Pražskou dopravní kartou Lítačka, nebo jinak nazvanou speciální kartou, tak zřejmě půjde u všech pražských stanic platit bezkontaktně bez ohledu na to, kdo konkrétní nabíjecí stanici provozuje.

Pražská rozvodná síť by podle Chabra měla nabíjení desítek tisíc elektromobilů zvládnout. Město ale podle něj bude muset dohlédnout na to, kolik jich v jaké ulici vzniká, aby nedošlo k přetížení rozvaděčů a následnému rozsáhlému výpadku proudu.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Inter nedokázal překonat Miranteho, s AS remizoval 0:0

Fotbalisté Interu Milán remizovali v 15. kole italské ligy s AS Řím 0:0 a v čele tabulky mají dvoubodový náskok před mistrovským Juventusem. Ten nastoupí proti Laziu v sobotu. Inter, soupeř pražské Slavie v Lize mistrů, bodoval v Serii A poosmé za sebou.

Inter měl převahu a řadu šancí, ale pokaždé narazil na brankáře hostů Antonia Miranteho. Šestatřicetiletý gólman v sedmé minutě nedovolil skórovat Romeluovi Lukakuovi, v závěru prvního poločasu Marcelo Brozovič římskou branku přestřelil. Mirante pak na začátku druhé půle zneškodnil i střelu Matíase Vecina, neprosadil se ani Lautaro Martínez.

Před zápasem vyvolal velké pozdvižení deník Corriere dello Sport, který dal na první straně k fotografiím hráčů tmavé pleti Chrise Smallinga z AS a Lukakua titulek "Black Friday". List byl obviněn z rasismu, jeho představitelé nicméně na tomto spojení nic špatného neshledali.

Další zprávy