Praha - Ministerstvo dopravy chce od prvního září začít online sledovat, co se děje na stanicích technické kontroly. Důvodem je dlouholeté podezření, že se na české silnice dostávají díky úplatkům stará nebo nebezpečná auta.
Provozovatelé STK ale tvrdí, že nový systém mnoho nezmění a tam, kde se uplácí, se bude uplácet dál.
"V září se na elektronický dohled napojí prvních deset procent z celkem asi třistapadesáti stanic, které v Česku jsou," říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Všechny STK by měly být pod dohledem do začátku listopadu.
Jak má systém nepoctivému nebo nedbalému chování v STK zabránit?
Stanice budou napojeny na internetový server ministerstva dopravy, kde budou muset zaměstnanci v reálném čase zaznamenávat, jakou kontrolu na jakém autě v danou chvíli dělají.
Najdou úplatkáři skulinky?
Údaje budou využívat "přepadové" týmy, které STK kontrolují. Jakmile přijdou do stanice, budou mít přehled, zda nahlášené auto skutečně stojí na pásu či si jeho majitel za kontrolu "připlatil" a vůbec nepřijel. Mohou také zkontrolovat přistavený vůz, zda naměřené údaje odpovídají skutečnosti.
"Záleží na tom, jak vážně pochybení kontrola odhalí. V krajním případě může být stanice i úplně uzavřena," vysvětluje Hanzelka.
Ze strany STK se ozývají dvě námitky: Kontroly nejsou dost časté a chybí druhý krok - instalování kamer.
Čtěte více: Langer proti krádežím aut. Vrakoviště čekají potíže
Ministerstvo má kamerový systém v plánu, k počtu kontrolních přepadových týmů se vyjadřovat nechce. "To jsou věci, které si necháváme ze strategických důvodů pro sebe," říká mluvčí ministerstva.
Předseda Profesní komory STK Jiří Rejmon má za to, že počet kontrolorů vůbec neopdovídá počtu stanic. "Samo ministerstvo mluví asi o deseti lidech, stanic technické kontroly je tři sta čtyřicet. I pokud by těch lidí bylo skutečně deset, kontrola nemůže být účinná."
"Je to složité, ale myslím, že kdo teď jedná nepoctivě, určitě si zase nějakou cestičku najde," pochybuje vedoucí jedné ze stanic v Hradci Králové Jan Vanc. Jeho pracoviště se bude k systému online dohledu připojovat až během podzimu. "Myslím, že až se zapracujeme, nebule kontrola trvat déle a zákazníci to nepocítí."
Bankovky v techničáku? Nic zvláštního
Podle zkušeností ministerstva jsou kontroly potřeba, protože uplácení není výjimečné. "Je pravda, že stanice se vždycky nechovají poctivě. Objevuje se korupce. Setkali jsme se třeba s případem, kdy jsme na stanici našli technický průkaz a v něm vložené tři tisíce korun," popisuje mluvčí.
Nejčastějším prohřeškem je omlazování aut, zlehčování objevených závad nebo vynechání některé z vyhláškou předepsaných kontrol.
Souvislosti: Města velí řidičům: Zaparkuj a jeď! Výfuky nechceme
Samotní majitelé či pracovníci STK nad nápadem příliš nejásají. Vadí jim hlavně, že se systém spouští postupně a stanice nemají stejné podmínky.
"Stanice, které budou postiženy spuštěním neověřeného systému jako první, budou vystaveny reálnému nebezpečí úbytku poptávky po svých službách a následně nezanedbatelným finančním ztrátám," napsala Profesní komora STK v otevřeném dopise ministru dopravy.
O zavedení podobného systému se mluví už mnoho let. Původní termín byl rok 2005. Kontrolu stanic ale zdržely problémy s výběrem dodavatele systému.