Ovšem není to jen nejdelší tunel, čím je trať u Krasíkova technicky unikátní. Projektanti a stavaři říkají, že je to nejnáročnější stavba na všech železničních koridorech.
"Je tady obtížné geologické podloží. Použili jsem techniku, kterou užívají Rakušané v Alpách," uvedl Peter Kuchár, generální ředitel stavební společnosti Subterra.
Tunel Krasíkov 1 měří tisíc sto metrů a je zatím jediný v České republice, který má únikové východy. Ty požaduje Evropská unie právě v tunelech delších než jeden kilometr.
Kromě tunelů je na tomto úseku ještě další technická zajímavost. Správa železniční dopravní cesty vybudovala asi pět set metrů dlouhý úsek takzvané pevné jízdní dráhy. "Takové podloží není bezpodmínečně nutné pro rychlosti kolem sto šedesáti kilometrů, ale do budoucna počítáme s tím, že vlaky budou jezdit rychleji a tam se zkušenost se stavbou i provozem bude hodit," uvedl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek.
"Takto upravená trať je vůbec první v České republice a troufám si říct, že i na východ od západních hranic," dodává Komárek.
Dvacet dva kilometrů stálo necelých pět miliard korun, stavba trvala tři roky.
Železniční větev z České Třebové do Přerova spojuje koridor vedoucí z Děčína přes Prahu a Českou Třebovou do Břeclavi a odtud do Vídně s dalším moderním koridorem, který vede z Polska přes Ostravu, Přerov a Břeclav, kde se napojuje na trasu do Vídně.
Právě rekonstrukce této "spojky" dovolí soupravám SuperCity Pendolino dosahovat na trati z Prahy do Ostravy maximálních rychlostí kolem 160 km za hodinu a absolvovat tak celou cestu za dobu, která se přiblíží třem hodinám.
Výstavba celé větve Česká Třebová - Přerov je rozdělena do šesti úseků, z nichž dva už jsou hotovy a zbylé čtyři by měly být dokončené do roku 2008.