Obrazem: Do Prahy se po 50 letech vrací trolejbusy. Část cesty pojedou na baterie

Zleva nový trolejbus SOR TNS 12 (kloubová verze bude jezdit na nové trati), výcvikový Škoda 24Tr Irisbus a muzejní Praga TOT.
Legendární trolejbus Tatra T400 z roku 1951 před smíchovskou vozovnou v ulici Na Valentince.
Trolejbus SOR TNS 12. Kloubová verze tohoto vozidla bude jezdit na první trolejbusové lince 58 Palmovka - Prosek - Letňany - Čakovice - Miškovice.
Poslední typ trolejbusů v Praze Škoda 8Tr z roku 1960. Vůz byl vyfotografován na poslední lince na Karlově náměstí. Brzy je vystřídaly autobusy ŠM11 (na snímku vpravo).
Trolejbusy budou jezdit i na letiště. Tříčlánkové bateriové trolejbusy pro letištní linku dodá česko-polsko-španělské sdružení firem Škoda Electric a Solaris. První se má v Praze objevit na konci roku 2023 (vizualizace). Zobrazit 27 fotografií
Foto: Petr Hejna, DPP
Mirko Kašpar Mirko Kašpar
Aktualizováno 16. 10. 2022 13:46
Do ulic hlavního města se přesně po 50 letech vrací trolejbusy. Dopravní podnik v sobotu zahájil zkušební provoz linky z Letňan do Čakovic. Po dodání nových trolejbusů v příštím roce se trasa prodlouží až na Palmovku. Pod trolejemi pojedou vozy zhruba polovinu trasy, zbytek na baterie. Praha chce podobným způsobem elektrifikovat i další linky, například na letiště nebo v kopcovitých částech města.

Trolejbusy byly více než tři desetiletí důležitou součástí pražské hromadné dopravy. První linka vyjela v roce 1936, od vozovny Střešovice přes vilové čtvrti Ořechovka a Hanspaulka až ke kostelu svatého Matěje. Trasa byla dlouhá 3,5 kilometru a trolejbus ji přes kopcovitý terén ujel za 13 minut.

"Trolleybusové vozy se osvědčují, jedou klidně a budou znamenati pro naše velkoměsto nový moderní typ provozu," psal tehdejší tisk. Zásadní výhodu měly trolejbusy právě v kopcích, kam by tehdejší tramvaje a autobusy vyjely jen stěží. Brzy tak vznikaly další linky, například od Anděla přes Malvazinky k Walterově továrně v Jinonicích.

Největší rozvoj trolejbusové sítě nastal v poválečném období, mezi lety 1949 až 1954. Elektřinou poháněné vozy jezdily i za hranice tehdejší Prahy, například ze Smíchova do Velké Chuchle nebo z Libně přes Prosek a Letňany do Čakovic, tedy na podobné trase jako nyní zprovozněná linka.

V druhé polovině 50. let ale začala trolejbusová doprava skomírat a zastarávat, stejně jako celé socialistické centrálně plánované hospodářství. Problémy byly se špatným stavem silnic i nedostatkem energie pro provoz. Maxima dosáhla trolejbusová síť v roce 1959, kdy měřila 57 kilometrů.

V témže roce se však už rušila první trať a další brzy následovaly, včetně těch rozestavěných. I kvůli levné sovětské ropě jejich roli postupně přebíraly autobusy, které se měly podle nové koncepce stát hlavním dopravním prostředkem k budovanému metru. Trolejbusy a tramvaje měly z ulic postupně zmizet.

V noci 15. října 1972 vyjel v Praze na dlouho poslední trolejbus. Tento okamžik dnes připomíná památník u Orionky na Vinohradech vedle bývalé vozovny. V roce 2010 tam vznikla zastávka se čtyřmi historickými trolejovými sloupy a označník. Druhý památník se nachází v Praze 6 u Matěje, kde končila první trolejbusová linka.

Poslední trolejbus vyjel 15. října 1972. Přesně po 50 letech se do provozu vrací.
Poslední trolejbus vyjel 15. října 1972. Přesně po 50 letech se do provozu vrací. | Foto: DPP

Projekty na návrat trolejbusů padly v roce 1992

Brzy po zrušení trolejbusové dopravy v Praze se však ukázalo, že šlo o chybný krok. O jejich návratu se tak opakovaně mluvilo už od konce 70. let. V 80. letech město zvažovala tratě do kopcovitých částí města s velkými sídlišti, kde měly tehdejší slabé maďarské autobusy Ikarus největší potíže. Vznikly tak plány na trať na Barrandov, do Bohnic, ze Smíchova do Jinonic, z Palmovky do Letňan nebo z Vysočan na Prosek.

Po pádu komunismu pokročily přípravy tratí do Jinonic nebo na Strahov, dopravní podnik už u některých projektů požádal i o stavební povolení. V roce 1992 ale byly veškeré práce zastaveny a rozhodnuto, že trolejbusy se do Prahy nevrátí.

Na další "autobus s tykadly" si Pražané museli počkat až do roku 2017. Tehdy, na den přesně po 45 letech od poslední jízdy, zahájil dopravní podnik zkušební provoz kilometr dlouhé trati v Prosecké ulici. Elektřina měla pomoct vozům v prudkém stoupání, zbytek trasy až do Letňan pokračoval vůz na baterie. Podnik si na trase vyzkoušel technologie i různé typy trolejbusů.

V roce 2020 zakoupil z Plzně ojetý trolejbus s pomocným naftovým motorem, který sloužil k výcviku řidičů, ale fungoval i v běžném provozu, byť velmi omezeném. Kvůli rekonstrukci Prosecké ulice a následně kvůli koronavirové epidemii linka přestala jezdit a obnovena už nebyla. Praha však mezitím rozhodla, že trasu z Palmovky přes Prosek, Letňany a Čakovice až do Miškovic částečně elektrifikuje a vrátí sem trolejbusy. Stavba začala letos v lednu a na podzim skončila.

Nová linka dostala číslo 58, které nesla už v poválečné éře. Po dodání série nových trolejbusů má zcela nahradit dnešní autobusovou linku 140. Z trolejí budou vozy napájené na polovině trati, zbytek pojedou na baterie. 

Trolejbus SOR TNS 12. Kloubová verze tohoto vozidla bude jezdit na nové lince.
Trolejbus SOR TNS 12. Kloubová verze tohoto vozidla bude jezdit na nové lince. | Foto: Mirko Kašpar, Aktuálně.cz

Praha a dopravní podnik už chystají elektrifikaci dalších linek. Nejblíže k tomu má dnešní linka 119 z Veleslavína na letiště Václava Havla, trať má vzniknout už příští rok. Podnik už vysoutěžil dodávku nových, extra dlouhých tříčlánkových trolejbusů s kapacitou až 180 lidí. I v tomto případě pojedou vozy polovinu trasy pod dráty a polovinu na baterie. 

Elektřinou poháněné vozy mají postupně nahradit i další autobusové linky vedené kopcovitými čtvrtěmi. Stejně jako v dobách největší slávy trolejbusů v polovině minulého století ponesou čísla začínající pětkou nebo šestkou.

První etapa elektrifikace autobusových linek v Praze.
První etapa elektrifikace autobusových linek v Praze. | Foto: Ropid

VIDEO: Zkušební provoz trolejbusu v Praze v roce 2018

Trolejbus opět v Praze. Pravidelná linka jezdí od začátku července z Palmovky do Letňan. | Video: Veronika Ljuba Bucková
 

Právě se děje

Další zprávy