reklama
 
 

Chyba Cermatu při přijímačkách ukazuje, že hromadné testování je k ničemu, říká senátor Růžička

Aktualizováno 29. 4. 2018 18:12
V jedné z úloh v přijímacích testech na osmiletá gymnázia byla chyba. V klíči řešení uváděl Cermat jako správnou odpověď variantu B, správně ale mohla být i varianta C. "Je to chyba, která by se stávat neměla," říká senátor Jiří Růžička, ředitel Gymnázia Jana Keplera.

Aktuálně.cz: Objevení chyby by podle Cermatu mohlo teoreticky pomoct až 721 žákům, kteří odpověď zvolili. Znáte počet dětí, kteří se hlásili na vaše gymnázium a chyba v otázce se jich přímo dotýká?

Jiří Růžička: Zatím nevím, kolika dětí se to konkrétně dotklo. Výsledky testů už jsme měli vyvěšené a nehodláme je stahovat. Ale o přijetí a nepřijetí jsme zatím nerozhodli. Každý účastník má šanci do svých spisů nahlédnout. Pokud najdeme chybu, tak to opravíme.

U nás se hlásilo 250 dětí, na druhý termín asi 120 nebo 130 dětí. Počet těch, kterých se to může dotknout, nebude nijak obrovský. Děláme ještě vlastní testy studijních předpokladů. Pořadí jsme ještě nevyhlašovali. To uděláme až po 2. květnu, po nahlížení.

Budete zmíněnou chybu sami hromadně opravovat?

Pokažený příklad si porovnáme a opravíme u všech hromadně. Při nahlížení do spisů může student přijít ještě na nějakou chybu. Třeba i v našem zadání.

Jak by to podle vás mohly řešit školy, které by zveřejnily nejen výsledky, ale už i pořadí přijímaných studentů?  Mohly by přijmout někoho "navíc"?

Chyba zatím pomohla k přijetí dvěma žákům

Chyba v testu z českého jazyka pomohla k přijetí na osmileté gymnázium zatím jen dvěma žákům, kteří původně neuspěli. Po opravení výsledků však díky jednomu bodu navíc překročili hranici k přijetí na školu. Podle ředitele Cermatu Jiřího Zíky zatím nejde o konečné číslo, jelikož zhruba deset až 15 škol zatím informace k výsledkům neposkytlo.

Analýza zjistila, že původně chybnou odpověď v jednotných přijímacích zkouškách volilo 1146 žáků. Chyba teoreticky mohla pomoct 721 žákům na 234 školách, kteří odpověď zvolili. Tito žáci měli lepší výsledek v testu, který obsahoval spornou otázku. Zbývající studenti, kterým dodatečně bod přibyl, měli z českého jazyka lepší výsledek v druhém z testů, jenž otázku neobsahoval.

Podle Zíky nebude pro dvě školy problém původně neúspěšné žáky přijmout, o čemž ho ujistili ředitelé. Kolem hranice pro přijetí totiž vždy mívají rezervní prostor pro případ, že by se například někdo kvůli výsledkům úspěšně odvolal. Stává se také, že studenti nakonec nastoupí na jinou školu, a tak tam může vzniknout další místo.

Zíka na základě statistik očekával, že by změna výsledků mohla pomoct více žákům. "Lze odhadovat, že většina těch, kdo odpověď volila, byla buď vysoko nad hranicí pro přijetí nebo naopak hluboko po dní," řekl Zíka ČTK. Doplnil, že kompletní informace by Cermat mohl mít na začátku týdne.

Třídy se rozšiřovat jen tak nemohou. Ale divil bych se, kdyby už někdo vydal písemná rozhodnutí o přijetí. Že by někdo stihl základní podmínku, že každý má právo nahlédnout do testů. Výsledky byly v pátek dopoledne.

Co mohou udělat rodiče, pokud zjistí, že přijetí právě jejich dítěte mohlo být touto chybou v přijímacích testech ovlivněno?

Musí podat odvolání. Ale tohle je případ, který musí řešit už ředitelé. Pokud už vydali rozhodnutí o přijetí a dojde ke změně, musí to změnit. Nemohou ale někoho jen tak vyšoupnout.

Jak velký dopad podle vás může zjištění chyby v přijímacích testech mít?

Je to chyba, která by se stávat neměla. Zvláště když se testuje, jestli někdo pracuje s chybami. Ale není to nic, co by bylo tak fatální.

V minulosti byly chyby i ve státních maturitách. Je tohle důvod změnit nebo opustit systém jednotných testů? Mají ještě vůbec důvěru?

Já jsem známý a velký odpůrce testování. Do školy se nechodí proto, aby byl člověk testovaný, ale aby se něco naučil. Je to další argument pro to, že hromadné testování má mnoho chyb a k ničemu moc nevede.

V případě naší školy tyto státní testy od sebe uchazeče ani nijak dramaticky neoddělí. Všichni se pohybují ve vysokém skóre. Je to zbytečná administrativní zátěž škol, která ovlivňuje i vyučování.

autor: Kateřina Vítková | 29. 4. 2018 13:18

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama