Technologie způsobí revoluci i ve školách. Je na čase

Lukáš Hendé Djakoualno
26. 3. 2012 7:17
Technologie musí změnit i vzdělání. Pronikly už přece do oblastí, které na ně navazují
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Reuters

Před třiceti lety byl internet, jak ho známe dnes, pouze sci-fi a masové rozšíření počítačů předpovídali jen blázni a několik zasvěcených vizionářů. Kdo by na veřejnosti mluvil o tom, že jednou budou fotoaparáty zabudované do telefonních přístrojů, by se sektal v lepším případě se soucitnými pohledy. Dnes nás však moderní technologie obklopují ze všech stran a svůj každodenní život si bez nich téměř dovedem představit jen s nostalgickým úsměvem na tváři.

Wikipedie už nestačí, přichází Khan

Pokročilé technologie se využívají jak v lékařství tak ve vojenství, jak v zábavním průmysl, tak ve státní správě, a dokonce i ve sportu. Podle všeho právě teď dochází k tomu, že si technologie našly cestu do další oblasti, kterou je vzdělávání.

Doby, kdy využití internetu ve vzdělávání bylo omezen na pročítání wikipedie jsou nenávratně pryč. V útrobách internetu se skrývá obrovské množství informací, ale to samo je jen špička ledovce, kterým vzdělávací technologie jsou.

Jednou z revolučních změn by mohla přínést Khan Academy. Jde o internetovou stránku, na které je vyvěšeno přes 300 krátkých videí, které svým obsahem pokrývají prakticky celou základní školu. Nalezneme tam přednášky od jenoduchého sčítání přes radiány k algebře. A nejen matematika, ale biologie, historie fyzika…

Zakladatel stránky, Sal Khan, chtěl původně doučovat sestřenici pomocí desetiminutových videí, které umístil na portál youtube. Jeho videa se ale díky své výstižnosti rychle stala velmi populární a přicházely nadšené reakce od lidí, kterým Khan pomohl k pochopení toho, co jim ve škole dělalo problémy. Uživatelé si pochvalovali, že mohou videa na chvíli přerušit, nebo pustit vícekrát za sebou. Dnes se uživatelská komunita rozrostla na více jak čtyři miliony pravidelných diváků.

Důležité je, že některá videa již mají české titulky a že překlad do češtiny se již začíná připravovat.

Ověřit, ale neodradit

Khan academy ale nabízí ještě mnohem více. Kromě videí má ještě druhou část, kde si pomocí chytře navrženého rozhraní můžeté své dovednosti a znalosti vyzkoušet. Do další úrovně se dostanete jen pokud správně zodpovíte deset příkladů v řadě.

Celý systém je totiž navržen tak, aby každý, kdo jím projde, problému skutečně porozuměl a dokonale jeho řešení zvládl, než se pustí do problémů složitějších. Kapitoly jsou řazeny v logickém sledu, od jednodušší ke složitější a navíc jsou přehledně graficky znázorněny, takže máte vždy přehled o své pozici na větvícím se „stromu poznání".

Více než doplněk vyučování 

Možná si teď říkate, že jde o pěkný doplněk k běžné výuce. Salman Khan se ale rozhodl vyzkoušet, zda to bude takový přístup funkční i ve školní třídě. Přesvědčil jednu školu v Los Altos aby se učila výhradně pomocí zmíněných výukových videí. Místo, aby se ve škole dětem dostávalo přednášek, se děti měly den předtím doma podívat na vysvětlení probíraného konceptu.

Ve škole potom společně řeší konrétní příklady - také prostřednistvím Khan academy, která odokáže příklady sama generovat. Ukázalo se, že takový přístup má mnoho výhod. Díky tomu, že se data schází na jedom místě, má učitel přehled o tom, jak na tom které dítě je. To mu umožňuje lépe pomáhat těm, kteří mají s nějakým cvičením problémy. Učitel se tak věnuje více individuálním potřebám. A nejen to. Díky tomu, že odpadají dlouhé instruktáže, je mnohem více času na rozvíjení důležitých dovedností. Technologie tak například umožní častější vedení projektů.

Holčička s počítačem
Holčička s počítačem | Foto: Profimedia.cz

Výsledky byly fascinující. Podle učitelů, kteří se pokusného vyučování zúčastnili, technologie umožňuje mnohem blíže se zaměřit na ty z dětí, které to potřebují nejvíce. A samotné děti byly z nového způsobu také nadšené - učení pro ně bylo najednou mnohem jednodušší a více si ho užívali. Zbylo tak více času na projekty, které děti učí důležité dovednosti, jako je komunikace v týmu, nebo zdolávání nečekaných překážek.

Zábavné technologie

Dvacáté první století ale nenabízí jen předtičené přednášky, byť mistrně zvládnuté. Další oblastí, kde technologie vzdělávání pomáhají, jsou virtuální simulace a trojrozměrné modely. Lépe než kdy dříve je díky nim možné pochopit např. fotosyntézu, fungování spalovacího motoru nebo šicho stroje. Animace přirozeně přitahují pozornost, a tak jsou velmi užtečnou pomůckou.

Další vzrušující možností je vizualizace proměnných - co takhle naučit se zlomky pomocí zvěšování nebo změnšování virtuálních koláčů? Jedinečný způsob, jak výuku dětem přiblížit jsou také senzory propojené s počítačem. Nudné a strojené školské experimenty s nimi dostávají úplně nový nádech a pojmy jako rychlost a zrychlení zcela nový význam.

Spolu s tím, jak by se údaje o pohybu studenty sestavené „rakety" z polystyrenu přenášely přímo na barevnou obrazovku by jejich nadšení pro vědu a hlavně pro poznávání jistě vystoupalo strmě vzhůru.

Taková výuka navíc otevírá obrovslý prostor pro tak důležité formativní hodnocení.

Digitální učebnice

V neposlední řadě se o technologiích ve vzdělávání mluví v souvislosti s digitaizací učebnic. Těžké a drahé papírové učebnice patří minulosti, místo nich budou děti brzy vybaveny interaktivními tablety, které mohou takových učebnic obsahovat desítky. V digitlních učebnicích mohou být zakompomované videa, interaktivní grafy a lákavá obrazová ztvárnění.

Kdo jednou takovou učební pomůckou virtuálně zalistoval, jistě mi dá za pravdu, že jde o jedinečný zážitek, který se díky různorodosti způsobů, jakými jsou poznatky předkládány, jistě vryje hluboko do paměti. Po rozšíření digitálních učebnic by se „výroba" učebnic také výrazně zlevnila, protože by odpalda potřeba tisknout stovky stránek na křídový papír.

Digitalizované učebnice budou obsahovat sofistikované „učební hry", například v podobě lekce genetiky, ztvárněné jako hra, ve které se klonují kouzelní draci. Tak jako v mnoha jiných oblastech, i ve vzdělávání přináší technologie mnoho změn. Zda budeme děti posílat do školy i za patnáct, je zatím ve hvězdách. Jestli to tak ale zůstane, zcela budou třídy vypadat úplně jinak, než dnes.

Autor pracuje v nezávislé společnosti Scio, která je členem AEA-E (Association for Educational Assessment Europe)

 

Právě se děje

Další zprávy