Vydávání certifikátů o testu či očkování nefunguje. Zkuste to za tři dny, radí linka

Martina Heroldová Martina Heroldová
Aktualizováno 4. 6. 2021 15:57
Očkovací portál, kde si lidé mohou stáhnout potvrzení o absolvovaném testu či očkování, má technické problémy. Systém v některých případech hlásí neplatné rodné číslo nebo jinou chybu. Náprava může trvat až tři dny, sdělili Aktuálně.cz operátoři koronavirové infolinky 1221. To přináší problémy především lidem, kteří odjíždějí na dovolenou a potvrzení k cestě do zahraničí nutně potřebují.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Lukáš Bíba

"Zaznamenali jsme v posledních dnech více případů, kdy systém nevyhledá rodné číslo nebo jej hlásí jako neplatné," potvrdil Aktuálně.cz operátor informační linky ke koronaviru 1221, která je součástí systému Chytré karantény. Chyba je podle něj v propojení mezi registrem obyvatel a očkovacím portálem.

Od 1. června nově certifikáty o testech či očkování nevydávají samotná odběrová místa, ale stát, stáhnout si je lidé mohou na webu Očkovacího portálu občana ocko.uzis.cz. Ten však zaznamenává od svého spuštění technické problémy a s přihlášením do něj má mnoho lidí potíže.

"Nyní se pracuje na nápravě, která bude trvat dva až tři dny, než bude systém nově nastaven a plně zprovozněn. Prosíme u klientů o trpělivost, aby zkusili přihlášení znovu po těch třech dnech," dodal operátor. To však může být pro řadu lidí problematické. Certifikát mnohdy potřebují například k odletu na dovolenou, test si ale dělají na poslední chvíli, aby byl platný co nejdéle a nepřekročili tak například lhůtu 48 hodin. Nefungující systém jim tak může cestu zcela znemožnit.

Test je potřeba také k návštěvě některých služeb, restaurací nebo kulturních akcí. Lidé bez potvrzení tak mohou například přijít o zaplacené lístky na koncert nebo o termín, na nějž jsou objednaní ke kadeřníkovi nebo třeba k psychoterapeutovi či k lekci cizího jazyka. U některých poskytovatelů přitom při zrušení termínu na poslední chvíli hrozí storno poplatek.

Certifikát může vydat i odběrové místo nebo lékař

"Pokud certifikát o testu z nějakého důvodu potřebujete ihned, obraťte se prosím přímo na odběrové či očkovací místo nebo na praktického lékaře, kteří do systému mají přístup, aby vám jej vytiskli," radí pracovníci linky 1221. Praktický lékař si však může za tento administrativní úkon nechat zaplatit. Ne všechna odběrová místa také mohou vyhovět.

Výpadek podle operátorů není plošný a některým uživatelům systém funguje, chyba podle nich může být kromě spojení s registrem obyvatel také například ve špatně zadaném rodném čísle či údajích na odběrovém či očkovacím místě. "Pokud jde o tento případ, je potřeba zjednat nápravu přímo v testovacím či očkovacím místě, kde například k překlepu či chybě došlo. Ale bohužel se stává i to, že je vše zadané v pořádku, a přesto není možné se do systému přihlásit," připouští operátor koronavirové infolinky.

Radí využít možnost přihlásit se přes takzvanou e-identitu, kde k výpadkům nedochází tak často. K té je však potřeba mít zřízenu datovou schránku nebo navštívit Czech Point a zřídit si přístup do Portálu občana. 

V budoucnu by měl podle operátorů Očkovací portál občana umožňovat přihlášení bez zadávání čísla občanského průkazu, ale pouze po vyplnění data narození, e-mailové adresy a telefonního čísla.

Ráno nefungovalo ani vydávání dokladů

Výpadek systému zaznamenaly v pátek dopoledne také některé systémy ministerstva vnitra. Úřady v celém Česku nemohly lidem vydávat občanské či řidičské průkazy zhruba dvě hodiny.

S odstávkou systému základních registrů ministerstva vnitra souviselo například omezení on-line systému ministerstva průmyslu a obchodu pro příjem žádostí do programů pomoci na konci května. Zájemci tehdy několik hodin nemohli žádosti podávat.

Podle zprávy, kterou v březnu projednávala vláda, jsou základní registry ministerstva vnitra, které slouží k výměně dat mezi úřady, v kritickém stavu. Mezi hlavní problémy patří jejich nedostatečné financování - chybí zhruba 750 milionů korun.

Rada vlády pro informační společnost na počátku února dospěla k závěru, že může docházet k výpadkům a v krajním případě i kolapsu služeb systému základních registrů a ostatních sdílených centrálních digitálních služeb veřejné správy již v první polovině letošního roku.

 

Právě se děje

Další zprávy