Hulín - "Jsme nervózní jak psi," zasyčí asi padesátiletý muž. Z venkovní zimy právě vešel do stavební buňky a přirazil za sebou dveře s nápisem Skanska.
To, co o svém duševním rozpoložení říká dál, už se publikovat nedá. "Napiš to tam," naléhá přesto.
Jsme pár set metrů za Hulínem na stavbě dálnice D1. Je větrný den po čtvrté hodině odpoledne. Končí šichta a řidiči velkých modrých náklaďáků právě odevzdávají rozpisy jízd.
O pár kilometrů dál v Říkovicích tahle stavba příští rok skončí. Co bude dál, pracovníci netuší, všichni se proto bojí propouštění. "Máme to nalajnované do konce listopadu. Na příští rok není práce," prozrazuje na odchodu další řidič. "Tak nám to řekli," zavírá dveře.
Ve stavebnictví začíná útlum
"Pro další jmenovité akce na dálnici D1 nejsou v letech 2010 - 2012 vyčleněny žádné finanční prostředky," potvrzuje suše aktuální Harmonogram výstavby dopravní infrastruktury z dílny ministerstva dopravy. V Česku na tom bude v příštích letech stejně čím dál tím víc staveb.
Podle předsedy Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miroslava Maška se příští rok stavební výroba propadne o celých 15 procent a pokles bude pokračovat i v roce 2011. Skanska už proto propustila první z celkem 1200 zaměstnanců.
"To horší máme teprve před sebou. Bude těžká zima, protože nebudou rozestavěné stavby. Vše bude zřejmě kulminovat příští rok, kdy situace bude asi nejhorší," uvedl Mašek.
Nálada na stavbě dálnice u Hulína je proto napjatá.
"Máme strach"
Kus za městem se po hanácké rovině plazí D1 jako obří had, který se tu stáčí na sever. Kolem se utábořily "hordy" stavebních firem se svými stroji.
Jeden takový právě plive beton na rozestavěný most. Kolem kmitá parta brněnské firmy Dopravní a inženýrské stavitelství. Mistr po otázce na nejbližší budoucnost jen mávne rukou.
"Počkejte si a uvidíte," procedí trochu beznadějně. "Dělám tu měsíc, ale hledám si raději něco jiného," prohodí o kousek dál mladý dělník, Slovák z Bytči. Nikdo nechce mluvit pod svým jménem.
"Máme strach, to je jasný," houkne z jámy asi o 150 metrů dál jeden z trojice ukrajinských dělníků. "Nepracujem na smlouvu, takže se nás zbaví snáz," dodává v díře u budoucí dálniční propustky na dešťovou vodu.
"Zatím propouštějí ti velcí jako Skanska," ukazuje bradou dopředu, kde se tři sta metrů po směru stavby rýsuje "kočovné město" stavebního giganta. "Propouštět se ale asi bude i u nás. Nejen lidi z agentur, ale i mistry a techniky," soudí chlapík, který v Česku pracuje od roku 1993.
"Bojím se, že to bude stejně špatný jako v roce 2000," vzpomíná na časy, kdy se do stavebnictví dostavil se zpožděním hospodářský pokles z let 1997 a 1998 následovaný jen slabým oživením v letech 1999 a 2000. Podobný scénář zřejmě hrozí Česku i teď.
Hlavně se nezbláznit
"Jsem u firmy čtyři roky a pokaždé mám smlouvu na dobu určitou," sundává si kapuci asi třicetiletý dělník. Patří k žlutočerným barvám firmy Horstav Olomouc, která tu pod mostem naproti "táboru" Skansky zdí břehy z velkých kamenů. "Určitě koncem roku někoho propustí, to ale dopředu nikomu neřeknou," dodává s obavami.
Horstav stejně jako brněnské Dopravní a inženýrské stavby mají na starost stavbu mostu. Skanska staví samotnou dálnici.
Co bude, až se D1 v Říkovicích zastaví? Kameníci Horstavu nahoře na břehu vtipkují, že "práce bude pořád dost, jenom peněz málo." Drobný starší dělník opřený o malý bagr polohlasem, polovážně, zlověstně prohlásí, že si "koupí brokovnici a začne to střílet."
Ve stavební buňce na protější straně dálnice je rušno. Animace na počítači ukazuje, co se děje uvnitř sousední velké míchačky betonu, kam řidiči Skansky celý den sváželi materiál. Teď se tady na konci směny s výkazy střídají jeden za druhým.
"Kdybyste na to myslel každý den, tak se z toho zblázníte," povzdechne si starší muž z Uherskohradišťska, který výkazy sbírá. "A zatěžovat rodinu s tím každý den taky nemůžete."
Co tedy bude dál? Další tiché potřesení rameny. "Jsme nas*aní... To tam napiš!" trvá na svém řidič.