Ještě v pondělí ministr oznámil, že České dráhy mohou soupravy vrátit. "V případě, že se odborníkům z italské divize Alstomu nepodaří vlaky opravit a závady se budou opakovat, budeme jednat o vrácení," řekl Šimonovský.
Dnes však informoval o tom, že to zřejmě nebude možné. Zjistil totiž, že smlouva má řadu dodatků, které významně mění její podstatu. Největší její vadou je partie o zrušení smluvního vztahu a o penalizacích. Šimonovský to dnes řekl Českému rozhlasu.
Zůstalo jedno ze sedmi
Rychlovlaky Pendolino uvedly České dráhy do ostrého provozu 11. prosince. Během minulého týdne však kvůli technickým problémům čtyřikrát nedojely do cíle a dráhy proto šest ze sedmi souprav stáhly z provozu.
Včera vedení ČD na společné tiskové konferenci s firmou Alstom oznámilo, že se dráhy s výrobcem dohodly na termínu 31. leden. "Předali jsme zástupcům firmy dopis s popisem vad a stanovili jsme termín jejich odstranění k poslednímu lednu," uvedl včera generální ředitel Josef Bazala.
Dráhy sice uložily dodavatelské firmě termín, ředitel Bazala však neuvedl, jak bude vedení ČD postupovat, pokud ho Alstom nedodrží. Vytrvale také odrážel otázky, zda bude Alstom platit penále. "Teď řešíme technické problémy," opakoval.
Teprve dnes se navíc ukázalo, že od smlouvy lze odstoupit pouze v případě dosud nedodaných souprav. České dráhy však již odebraly všechny objednané soupravy, a mohou je tudíž pouze reklamovat.
Penále s omezením
Navíc penalizace je podle smlouvy limitována tak, že při opakovaných závadách nelze překročit určitou výši stanovenou ve smlouvě. "Kromě toho, důvodem pro penalizaci je teprve pětidenní vyřazení souprav z provozu," uvedl Šimonovský.
Ministr chce oficiálně požádat předsedu řídícího výboru Českých drah, aby přešetřil celou smlouvu a okolnosti, které vedly k jejímu sjednání. "Pokud se zjistí nějaká trestní odpovědnost, bude třeba vyvodit příslušné závěry," řekl Šimonovský.
Dráhy koupily od italské divize Alstomu sedm souprav rychlovlaků zhruba za 4,4 miliardy korun. Podle důvěrné zprávy společnosti Deloitte z 10. listopadu 2005 mohou České dráhy kvůli selhávajícímu projektu rychlovlaků Pendolino přijít až o 10,5 miliardy korun. Ze zprávy citovala v úterý Česká televize.
Důvodem ztrát je podle zprávy zejména skutečnost, že souprav bylo dodáno méně, než se původně předpokládalo. Navíc se vlaky v poslední době potýkají se závadami.
Místo deseti souprav podle původní smlouvy jich nakonec bylo dodáno sedm a do provozu byly uvedeny s šestiletým zpožděním. Navíc za první měsíc provozu se objevilo 89 závad.#reklama