Silničáři tvrdí, že nemají na vybranou. Kořeny z tolika stromů poškozují komunikaci i prostory nad ní.
"Neudržovaná zeleň mimo jiné způsobuje i velké problémy se statikou okolních skalních masivů, což pak vyvolává vysoké náklady na opravu silnice a skalních masivů ze státních prostředků," řekl František Zukerstein, provozní náměstek silniční správy v Chomutově.
Stromy mohou zavinit nehodu
Zukerstein zdůraznil, že pokácení stromů by působilo i jako prevence před tím, aby stromy nespadly na silnici a nezavinily dopravní nehodu. Odpovědnost za to by pak nesli právě silničáři.
Infobox
DÁLE ČTĚTE
Kritika: Kvůli Lidlu se zase kácí stromy
...Ekologové kritizují kácení stromů u prodejen Lidl. Firma podle nich porušuje dva roky starou dohodu...
Greenpeace bojují za prales v Polsku
...Ekologové žádají zastavení těžby dřeva a budování silnic v posledním nížinném pralese v Evropě...
Ředitelství silnic a dálnic se při rozhodnutí pokácet více než tisícovku stromů opírá o znalecký posudek expertní firmy Ekoles, která spolupracuje i se státním podnikem Lesy ČR.
Náměstek Zukerstein připomíná, že silničáři v minulosti z podobných důvodů jako u Hřenska pokáceli stromy mezi Lovosicemi a Ústí nad Labem, přestože zpočátku za toto opatření sklidili ostrou kritiku.
"Dnes se dá říci, že to byl zásah velmi prospěšný," dodal Zukerstein.
CHKO navrhuje svou variantu
V případě silnice mezi Děčínem a Hřenskem ale nebudou mít cestáři tak snadnou práci. Kromě ekologického sdružení Arnika se totiž proti pokácení takového počtu stromů postavila i Správa Chráněné krajinné oblasti Labské pískovce.
Ochranáři navrhli v první etapě pokácet 328 stromů, což by podle nich zatím stačilo k tomu, aby byla silnice ochráněna. V další etapě by se mohl počet pokácených stromů zvýšit.
"Nesouhlasíme s plošným kácením. Území spadá do soustavy Natura 2000 a je součástí Evropsky významné lokality Labské údolí," řekl Kamil Repeš z děčínské kanceláře Arniky. Dodal, že je potřeba rozdělit stromy na ty, které skutečně ohrožují zdraví lidí, a na ty, které jsou nebezpečné pouze potenciálně.
Rozhodnout musí ministerstvo
Ředitelství silnic a dálnic ale trvá na pokácení všech 1089 stromů. Jenže k tomu potřebuje povolení CHKO Labské pískovce, a to nedostalo.
"Žádost jsme zamítli. Kácení v takovém rozsahu by znamenalo velký zásah do přirozeného vývoje ohrožených živočichů, ničení jejich sídel a zásah do jejich biotopu," zdůvodnil rozhodnutí Pavel Benda ze správy chráněné oblasti.
Silničáři se proto odvolali k ministerstvu životního prostředí, které už vyslechlo všechny účastníky správního řízení. Konečné rozhodnutí ale ještě nevydalo.