Praha - Květen byl letos nejtragičtějším měsícem na českých silnicích - o život přišlo při nehodách skoro osm desítek lidí. Viníky nehod jsou častěji než dřív řidiči s alkoholem v krvi.
Úvahy o tom, že řidiče umravní bodový systém, vzaly definitivně za své.
Jak se dopravní policisté připravují na nadcházející letní měsíce, které mají ve statistikách nejhorší bilanci? Co mohou udělat, aby letos o prázdninách na silnicích nezemřelo 219 lidí jako loni?
Na to jste se mohli ptát sami v online rozhovoru ředitele dopravní policie Martina Červíčka, který začal čtenářům Aktuálně.cz odpovídat po deváté hodině ráno.
Šéfem "dopravky" se Červíček stal bezmála před rokem. Jak se mu daří řešit problém se stovkami chybějících dopravních policistů? Jak by měla komise ministerstva dopravy změnit bodový systém, aby fungoval lépe než dnes?
Odpovědi Martina Červíčka čtěte zde:
Odpovězeno: 20. 06. | 09:09Autor: Tom
Otázka: Dobrý den, chtěl bych se zeptat proč je v Praze tak málo dopravních policistů a co říkáte na zřízení metropolitní policie.Nebylo by lepší v jiných městech ,aby dělal dopravu městská policie , když Vám chybí lidi ?
Martin Červíček: Dobrý den. Opravdu největší nedostatek dopravních policistů v současné době máme na území hlavního města Prahy a ve Středočeském kraji. Proto nejenom v těchto regionech byla přijata opatření k doplnění stavu policistů, především na základních výkonných útvarech. Jsem přesvědčen, že dohled nad bezpečností a plynulostí silničního provozu musí nadále zajišťovat zejména dopravní policie.
Odpovězeno: 20. 06. | 09:14Autor: Jiří
Otázka: Jel jsem po dálnici v pravém pruhu stovkou. Do kufru mně najížděl kamion, přepravující 11 osobních aut. Blikal na mě dálkovými světly, abych jel rychleji. Jak se mohu proti takovému chování řidiče bránit?
Martin Červíček: V první řadě bych chtěl uvést, že chování takového řidiče kamionu svědčí o mnohém... Provádíme poměrně rozsáhlé a cílené kontrolní akce na tuto skupinu řidičů a určitě se budeme zaměřovat na způsob jízdy a popsané bezohledné chování některých profesionálních řidičů. Jenom pro zajímavost, v současné době probíhá diskuse jak legislativně upravit dodržování takzvané bezpečnostní vzdálenosti právě s cílem eliminovat takové jednání.
Odpovězeno: 20. 06. | 09:16Autor: Polak
Otázka: dobry den,slusi vam uniforma
Martin Červíček: Děkuji, myslím, že stávající uniforma sluší všem policistům dopravní policie.
Odpovězeno: 20. 06. | 09:20Autor: PP
Otázka: Dobrý den, chtěl bych se zeptat - není to, že bodový systém nemá takový efekt, jak se čekalo, dáno spíš tím, že je málo silničních kontrol (a proto se řidiči přestali bát, že dostanou bodíky), než že by byl špatný?
Martin Červíček: Dobrý den. Bodový systém se určitě osvědčil. Jenom pro zajímavost, osmdesát pět procent řidičů, kteří se dostanou do bodového systému, další rok nespáchají žádný přestupek. Nemyslím si, že větší efektivita bodového systému je spojena jenom s větším počtem kontrol. Spíše se musíme v následujícím období zaměřit na nejzávažnější přestupky v dopravě. Jinak řečeno, pokud platí, že větší část řidičů reaguje na opatření související s bodovým systémem, tak policie musí zajistit, aby se do bodového systému dostali opravdu rizikoví řidiči, kteří páchají závažné dopravní přestupky.
Odpovězeno: 20. 06. | 09:27Autor: Jirka
Otázka: více policajtů na silnici,méně v kanceláři!co vy na byrokracii?
Martin Červíček: Ano, souhlasím. Mimochodem některé legislativní návrhy k zákonu o policiii a podobně jsou právě zaměřeny na odbourání administrativy u dopravní policie, tak abychom mohli provádět více kontrol na silnicích. Například jsem rád, že drtivá část odborné veřejnosti se shodla na nutnosti změn v saouvislosti s šetřením dopravních nehod. Policie se v žádném případě nezříká odpovědnosti za šetření dopravních nehod, ale určitě stojí za zamyšlení, jestli musíme šetřit 32 tisíc dopravních nehod se škodou pouze do deseti tisíc, tak jako v minulém roce. Jsem přesvědčen, že čas a policisty, kteří se věnují tomuto převážně administrativnímu zpracování, efektivněji využijeme k zajištění kontrol na našich silnicích, pokud budou přijaty změny, které jsem naznačil.
Odpovězeno: 20. 06. | 09:36Autor: Lenka
Otázka: Nebylo by lepší kdyby policisté místo toho aby byly zašití za bukem a kontrolovaly lékárničky byly po několika kilometrech vidět na silnicích aby nikdo nemohl vědět kde na ně narazí aby se konečně začli bát ti hazardéři kteří předjíždí kde je to napadne a ohrožují ostatní řidič
Martin Červíček: Máte pravdu, ale jsem přesvěčen, že v současné době nečíháme jenom za bukem a nekontrolujeme lékárničky. Mimo stávající způsob policejních kontrol na silnicích v daleko větší míře než v minulosti zajišťujeme dohled nad bezpečností a plynulostí silničního provozu z neoznačených vybavených policejních vozidel s cílem monitorovat chování řidičů za provozu a reagovat na nejzávažnější přestupky v dopravě. Od nasazení civilních prostředků si slibujeme jednak odhalení těchto hazardérů na našich silnicích, ale předpokládáme i určité zklidnění i ostatních účastníků silničního provozu, neboť nikdy nevíte, kdy vás budeme kontrolovat za porušenípravidel silničního provozu.
Odpovězeno: 20. 06. | 09:40Autor: smutny obcan
Otázka: Dobrý den,
co říkáte na ve všech médicíh přeplněné reklamě na rychlá, výkonnná, uspokující
a napl%nující životní styl, potřeby atd.
auta, motorky.
Byznys je duchem naší doby, našeho myšlení.
Děkuji
Martin Červíček: Dobrý den. Osobně nemám nic proti takové reklamě, spíše mě mrzí, že neexistuje větší prevence (reklama), která by souvisela s upozorněním na rizika používání například rychlých, výkonných aut a motorek. Celkově si myslím, že se strašně málo pracuje na další výchově a ovlivňování myšlení nejenom řidičů v souvislosti s tím, co se děje na našich silnicích. Jinak řečeno, vše přece nemůže končit jenom absolvováním autoškoly.
Odpovězeno: 20. 06. | 09:53Autor: Jakub
Otázka: Dobrý den, bodový systém je skoro k ničemu, když u silnic nejsou hlídky. Systém by mohl fungovat klidně bez bodového systému, ale kdybych měl jistotu že alespoň co 100km narazím na nějakou hlídku. Hlídky by se z pokut velmi dobře uživily i kdybyste novým dopravákům měli dát velmi nadprůměrné pla
Martin Červíček: Dobrý den. Částečně jsem na to odpovídal a nemyslím si, že bodový systém je skoro k ničemu. Naši snahou je samozřejmě zajistit co největší počet cílených kontrol v jednotlivých regionech různými způsoby, například zmíněný skrytý dohled z civilních vozidel, měření rychlosti na vytypovaných místech, které nám vůbec umožňují provádění kontrol. Velmi se osvědčilo provádění dopravně bezpečnostních akcí v jednotilvých regionech s ohledem na problémy, které jsou v různých místech rozdílné. V této strategii určitě budem pokračovat. Jako příklad mohu uvést akci, která se uskutečnila minulý víkend na území celé Moravy (mimochodem region nejproblémovější s heldiska dopravní nehodovosti) ve spolupráci se slovenskou policií, kdy jsme kontrolovali ve vytypovaných časech na nejzatíženějších a rizikových úsecích řidiče s cílem postihovat porušování pravidel silničního provozu a ovlivnit chování účastníků silničního provozu. Přesto mi dovolte ještě jednu poznámku. Není to jenom o represi ze strany policie, jsme přesvědčen, že se musí více investovat do dopravní infrastruktury, že se musí realizovat některé potřebné legislativní změny a že se musíme více zaměřit na výchovu a ovlivňování chování všech účastníků silničního provozu v rámci různých preventivních aktivit. Celková situace v dopravě je totiž o odpovědnosti všech subjektů, které ovlivňují popsané skutečnosti.
Odpovězeno: 20. 06. | 09:59Autor: luk
Otázka: Proč měří policie převáženě jen stupidně rychlost a nezaměřuje se na daleko nebezpečnější přestupky a bezohlednost. Uvědomujete si, že každy motocyklista by musel za 10 min. přijít o ŘP, protože nerespektují zhola nic.
Martin Červíček: Nezaměřujeme se jenom na rychlost, ale mimochodem cca 50 procent usmrcených osob na našich silnicích je z důvodů nepřiměřené rychlosti. Kontroly motocyklistů provádíme, přesto si myslím, že se jedná o kategorii řidičů se kterou se musí "pracovat" nejenom v oblasti represe. Jestli jsem se zmínil o výchově a ovlivňování chování, tak přesně řidiči motocyklů by měli být předmětem zájmu nejenom policie v oblasti prevence, aby si uvědomovali veškerá rizika z jejich působení na silnicích.
Odpovězeno: 20. 06. | 10:01Autor: Honza
Otázka: stale zrejme existuje vazba policie a ruznych malych a neznamych asistencnich sluzeb jejichz kvalita servisu je hrozna. Co s tim hodlate delat ?
Martin Červíček: Neexistuje vazba policie na neznámé asistenční služby. V minulém roce jsme přijali celou řadu konkrétních opatření ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven v souvisloti s využíváním asistenčních služeb.
Odpovězeno: 20. 06. | 10:08Autor: Lucie
Otázka: Dobrý den, co uděláte s tím, že ve vyspělých zemích např. Skandinávie je mnohem méně smrtelných nehod? Proč nezažádáte Langera aby vám dal více policistů do ulic? Proč nezažádáte poslance aby zpřísnili zákony za jízdu pod vlivem drog a nedodržení rychlosti- vězení a odebrání ŘP. Jinak kde to jsme?
Martin Červíček: Dobrý den. V předchozích odpovědích jsme naznačil, že usilujeme o legislativní změny, investice do dopravní infrastruktury a o další změny. Co se týče policie, tak kromě organizačních změn, především v oblasti zajištění silničních kontrol, výrazně dovybavujeme dopravní policii odpovídající technikou (nová vozidl, motocykly, záznamové zařízení atd.) a navíc dopravní policie po dlouhé době byla posílena o šest set pracovních míst (celkový stav je cca 4200 policistů), které máme k dispozici. Bohužel nemáme všechna místa obsazená a absolutní prioritou celé policie je doplnění volných míst novými policisty.
Odpovězeno: 20. 06. | 10:14Autor: Videnak
Otázka: Dobry den,
mam 2 poznamky: 1) zajimalo by me, proc se policie porad omlouva za mnozstvi nehod na silnici. Ty nehody prece nepacha policie, ale zparchanteli ridici, kteri vetsinou nechapou, co je to zodpovednost. S tim policie nic neudela neb nemuze stat na kazdem rohu
Martin Červíček: Dobrý den. Děkuji za Vaši poznámku, aneb policie opravdu nemůže stát na každém rohu. Samozřejmě zajistíme určitou míru represe, ale na našich silnicích se stav výrazně změní v momentě, kdy si každý z nás uvědomí rizika po případě nesmyslnost svého chování v případě, že jedná například v rozporu s pravidly silničního provozu. Rád bych uvedl, nidko není imunní vůči dopravní nehodě a každý z nás se může stát obětí, poškozeným popřípadě viníkem a vždy se jedná o výrazný zásah do života každého z nás. Proto by mělo být snahou nás všech chovat se v rpovozu rozumně, předvídat, neriskovat zbytečně, chovat se tolerentně vůči ostatním a za každou cenu nepospíchat. O tom, že si někteří z nás neuvědomují některé naznačenéí věci, svědčí i statistiky neustálého nárůstu počtu nehod s tragickými následky z důvodu nesprávného předjíždění, nedávání přednosti a podobně.
Odpovězeno: 20. 06. | 10:23Autor: Ivana
Otázka: Denně se setkávám s řidiči, kteří kličkují, předjíždějí na přechodu pro chodce, na železničním přejezdu. Ale na klasických místech, kde jsou časté kontroly policie jsou z nich naprostí beránci. Proč se vyskytujete na stále stejných místech? Proč je neměníte? To je neskutečné.
Martin Červíček: Dobrý den. Jak už jsme naznačil nestojíme jen na klasických místech, ale například kontroly z civilních vozidel mají za cíl zjistit porušování pravidel poté co se z naprostého beránka na všeobecně známém stanovišti stává riskující a bezohledný řidič. Konkrétních akcí třeba na železničních přejezdech a podobně je celá řada a lze to zdokladovat i na výsledcích dopravní policie. Děkuji za otázky a omlouvám se těm, kterým jsem nestihl odpovědět. Dovolte mi na závěr všem popřát vždy a za všech okolností šťastný návrat do vašich domovů.