Radnice: Prodlouží se metro A, "déčko" počká

mch, vk, nach
21. 11. 2007 11:10
Trasa A je prý důležitější kvůli Motolu a letišti
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Obyvatelé Žižkova, Nuslí či Prahy-Libuš se budou cestou do práce i nadále tísnit v plných autobusech. Na novou trasu D, vedoucí z Žižkova kolem Hlavního nádraží do Písnice půjde nejvýš deset miliónů korun.

Vyplývá to z návrhu rozpočtu města na rok 2008.

Původně rozpočet města počítal s 50 miliony korun na přípravu trasy D a stejnou částkou na pokračování trasy A. Radní však na konci září přesunuli 45 milionů ve prospěch prodloužení "áčka".

Magistrát ale informace o tom, že by dával přednost trase A, popírá. "Obě varianty jsou prioritou," řekl mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

Předseda finančního odboru magistrátu a předseda krajského výboru ČSSD Petr Hulinský dodává: "Výstavba trasy A je pro vedení města prioritou z několika důvodů - jde především o zkvalitnění dopravního spojení centra města s letištěm Ruzyně, zajištění odpovídající dopravní obslužnosti motolské nemocnice a také způsob financování."

Ruzyni protlačila ODS

Rozdíl v částkách na obě zmíněné trasy je prý dán tím, že trasa A je v pokročilejším stádiu přípravy. "Prodloužení trasy metra A nachází v pokročilejším stádiu přípravy (byla již dokončena dokumentace pro územní řízení), což vyžaduje větší finanční objemy," potvrdil mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Ondřej Pečený.

Záměr radnice se nelíbí předsedovi výboru infrastruktury Miroslavu Pochemu (ČSSD). "Do financování trasy D se mají zapojit i soukromé zdroje. Kdyby to vyšlo, tak to bude strašné zdržení." Kdy se začne trasa D stavět, se Poche neodvážil předpovědět. Hotova by však podle plánů měla být do roku 2013.

Proč dává město přednost trase A před déčkem, je podle něho zřetelný. "ODS na Praze 6 je velmi vlivná," řekl Poche. Také primátor Bém byl dlouhou dobu starostou Prahy 6.


Déčko nejdřív za dva roky 

Foto: Aktuálně.cz

Podle Hulinského ale ke zdržení dojít nemusí. Radnice se zahájením výstavby počítá v roce 2010, souběžně s prodlužováním trasy A. "V současné době se zpracovává studie, jejímž výsledkem by mělo být posouzení možnosti zapojení soukromého kapitálu do financování výstavby trasy metra D," dodává Hulinský. Jde o kapitál developerských firem, které staví nové domy v satelitech na jihu Prahy.

Plánovaná trasa D by měla být stavěna takzvanou lehkou variantou, což znamená, že tunel bude sice pod povrchem, ale ne příliš hluboko. Má vést z Žižkova kolem hlavního nádraží přes Nusle, Krč, Libuš a Nové Dvory do příměstských oblastí na jih od města (viz obrázek).

Trasa A má vést ze stanice Dejvická přes Motol, Petřiny a sídliště Veleslavín na letiště v Ruzyni. Původně bylo v plánu rozšířit podzemku o osm stanic, ale asi před měsícem do nákresu přibyla ještě jedna stanice - Staré letiště.

Na prodloužení metra A počítá město s tím, že využije příspěvek Evropské unie. Praha od EU totiž dostala na výstavbu dopravní infrastruktury v metropoli příspěvek zhruba devět miliard. Projekt by měl přijít na 15 miliard korun.

Čtěte také:

 

 

Právě se děje

Další zprávy