reklama
 
 

Průzkum: Elity přiznávají, jak těží ze svých známostí

24. 4. 2007
Nejvíc se protekce využívá ve světě médií a politiky
Doporučujeme

Praha - Protekce a známosti jsou důležitým nástrojem pro fungování české společnosti. Nejvíc se využívají ve světě médií a politiky. 

V průzkumu společnosti GfK a Karlovy univerzity řeklo 91 procent oslovených novinářů a 86 procent politiků, že už je někdo požádal o "přátelskou službu" při řešení problémů. Žadatelé nejčastěji nabízeli protislužbu (to zažilo 40 procent dotázaných), malé dárky (27 procent) anebo přímo peníze (13 procent).

Při žádosti o pomoc využívali žadatelé manipulaci, například přehnaně přátelské chování (77 procent), vytrvalý nátlak (59 procent), anebo dokonce výhružky (13 procent).

Výzkum udělaly GfK a UK mezi vzdělanou a vlivnou elitou české společnosti.

Neformální struktura 

O něco méně než novináři a politici jsou podle výzkumu zasaženi úředníci a zástupci nevládních organizací. Žádost o protekci nezaznamenala více než třetina soudců, podnikatelé zpravidla jen okrajově.

Výzkumníci z toho usuzují, že "v Čechách existuje neoficiální a neformální struktura, dobře organizovaná a efektivně fungující ku prospěchu zúčastněných aktérů", která obchází psaná pravidla společnosti. Tito lidé jednají s vědomím, že tím ostatním škodí.

Výzkum naznačil, že elity považují systém známostí a protekcí za fatální součást života a že se proti této samozřejmosti nijak nebouří. Čtvrtina z dotázaných považuje klientelismus za součást místní kultury, podle další čtvrtiny jsou dědictvím komunistického režimu, kde bez známostí nic nefungovalo, další čtvrtina soudí, že známosti jsou kombinací těchto faktorů.

Více než polovina oslovených příslušníků elit připouští, že využívání známostí je prvním krokem k čisté korupci a její hlavní příčinou.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Myslíte si, že využívání známostí a protekce v České republice je výsledkem...?

autor: Petr Holub

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama